Den har kommit och gått men i år - trots torka - har den verkligen blomstrat. Jag har köpt Atamon och tänker vattna ut det efter att ha plockat bort svamparna och klippt gräset och sen perforerat med grepen. Tror ni det hjälper? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag
 
Man brukar ange att 90% av svampen är under jord.
Svamp brukar inte gilla kväve vilket gräs gör, så gödsla och klipp.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man brukar ange att 90% av svampen är under jord.
Svamp brukar inte gilla kväve vilket gräs gör, så gödsla och klipp.
Ja, det var precis vad jag gjorde, klippte och gödslade och då exploderade de!
 
R Renoveringstjejen skrev:
Ja, det var precis vad jag gjorde, klippte och gödslade och då exploderade de!
Bara att fortsätta så gräset får ta över. Det är mycket under mark som ska bort och kan ta tid.
Vet inte om det fungerar med NPK eller om det helst ska vara ren kalksalpeter.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att fortsätta så gräset får ta över. Det är mycket under mark som ska bort och kan ta tid.
Vet inte om det fungerar med NPK eller om det helst ska vara ren
A AndersS skrev:
Bara att fortsätta så gräset får ta över. Det är mycket under mark som ska bort och kan ta tid.
Vet inte om det fungerar med NPK eller om det helst ska vara ren kalksalpeter.
Kalksalpeter? Låter som de där gubbarna i P3 som gav trädgårdstips på 90-talet. Där de talade om förhållandena mellan olika ämnen. Visst, men jag köper gödsel efter vad tillverkaren anger för användningsområde. Och bara organisk gödsel för vi får inte använda något annat i vår samfällighet. Vad jag förstår så är torka något som stimulerar svampen. Så jag hoppas på en regnig sommar. Det är dessutom jättebra för grödorna.
 
Häxring startar från intet och försvinner ut i intet. Den blir större och större för varja dag och blir så stor att den kommer att gå till Kina, Så bry er inte, den kommer att öka i vidd och gå in till grannen som i sin tur får se den gå över till nästa granne.
Har häxring som dyker upp ibland, men försvinner efter en sommar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Kalksalpeter? Låter som de där gubbarna i P3 som gav trädgårdstips på 90-talet. Där de talade om förhållandena mellan olika ämnen. Visst, men jag köper gödsel efter vad tillverkaren anger för användningsområde. Och bara organisk gödsel för vi får inte använda något annat i vår samfällighet. Vad jag förstår så är torka något som stimulerar svampen. Så jag hoppas på en regnig sommar. Det är dessutom jättebra för grödorna.
Om svamp påverkas av kväve och du inte får använda kalksalpeter, så får du leta efter annan gödsel.
Jag har tyvärr inget annat tips då jag kan använda det.
 
  • Gilla
fam-lundborg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
"Får inte använda"? Fattar inte, kommer trädgårdspolisen? Vem kontrollerar vilket gödsel du använder? Hade till 100% använt det gift/gödsel som får bort svamparna...
 
  • Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Får inte använda"? Fattar inte, kommer trädgårdspolisen? Vem kontrollerar vilket gödsel du använder? Hade till 100% använt det gift/gödsel som får bort svamparna...
Finns risk att man hamnar bakom en gammal soptipp när man dör istället för i himlen. Gäller även nedskräpning.
 
  • Gilla
espw och 1 till
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Och bara organisk gödsel för vi får inte använda något annat i vår samfällighet.
Nu blir jag lite nyfiken på vilken grund styrelsen eller föreningsstämman vilar ett sådant beslut?
 
  • Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Och bara organisk gödsel för vi får inte använda något annat i vår samfällighet.
Jag blir också nyfiken. Vad är det för slags samfällighet som kan ha åsikter om gödselval.
 
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har försökt bekämpa häxringar hos min mamma med vattning, hönsgödsel och atamon men kan inte säga att jag lyckats. De går ju över med tiden men hos henne kommer det alltid nya.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Får inte använda"? Fattar inte, kommer trädgårdspolisen? Vem kontrollerar vilket gödsel du använder? Hade till 100% använt det gift/gödsel som får bort svamparna...
Vattenskyddsområde. Och dessutom sympatiserar jag med tanken att inte sprida onödiga kemikalier eller gifter om det inte är absolut nödvändigt för att rädda liv. Ytterst är det faktiskt markägaren kommunen som bestämt detta som villkor för upplåtelsen av området.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu blir jag lite nyfiken på vilken grund styrelsen eller föreningsstämman vilar ett sådant beslut?
Det står i stadgarna i samfälligheten. Vi ska odla ekologiskt och organiskt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag blir också nyfiken. Vad är det för slags samfällighet som kan ha åsikter om gödselval.
Det står i stadgarna till samfälligheten. Och jag skulle inte vara här om jag inte sympatiserade med tankesättet förstås 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.