Den har kommit och gått men i år - trots torka - har den verkligen blomstrat. Jag har köpt Atamon och tänker vattna ut det efter att ha plockat bort svamparna och klippt gräset och sen perforerat med grepen. Tror ni det hjälper?
Jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalksalpeter? Låter som de där gubbarna i P3 som gav trädgårdstips på 90-talet. Där de talade om förhållandena mellan olika ämnen. Visst, men jag köper gödsel efter vad tillverkaren anger för användningsområde. Och bara organisk gödsel för vi får inte använda något annat i vår samfällighet. Vad jag förstår så är torka något som stimulerar svampen. Så jag hoppas på en regnig sommar. Det är dessutom jättebra för grödorna.A AndersS skrev:Bara att fortsätta så gräset får ta över. Det är mycket under mark som ska bort och kan ta tid.
Vet inte om det fungerar med NPK eller om det helst ska vara ren
A AndersS skrev:
Häxring startar från intet och försvinner ut i intet. Den blir större och större för varja dag och blir så stor att den kommer att gå till Kina, Så bry er inte, den kommer att öka i vidd och gå in till grannen som i sin tur får se den gå över till nästa granne.
Har häxring som dyker upp ibland, men försvinner efter en sommar.
Har häxring som dyker upp ibland, men försvinner efter en sommar.
Om svamp påverkas av kväve och du inte får använda kalksalpeter, så får du leta efter annan gödsel.R Renoveringstjejen skrev:Kalksalpeter? Låter som de där gubbarna i P3 som gav trädgårdstips på 90-talet. Där de talade om förhållandena mellan olika ämnen. Visst, men jag köper gödsel efter vad tillverkaren anger för användningsområde. Och bara organisk gödsel för vi får inte använda något annat i vår samfällighet. Vad jag förstår så är torka något som stimulerar svampen. Så jag hoppas på en regnig sommar. Det är dessutom jättebra för grödorna.
Jag har tyvärr inget annat tips då jag kan använda det.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har försökt bekämpa häxringar hos min mamma med vattning, hönsgödsel och atamon men kan inte säga att jag lyckats. De går ju över med tiden men hos henne kommer det alltid nya.
Vattenskyddsområde. Och dessutom sympatiserar jag med tanken att inte sprida onödiga kemikalier eller gifter om det inte är absolut nödvändigt för att rädda liv. Ytterst är det faktiskt markägaren kommunen som bestämt detta som villkor för upplåtelsen av området.Farstatjej90 skrev:
Redigerat: