5 462 läst ·
165 svar
5k läst
165 svar
Jag blir galen på min häxring!
Du försöker vända på saker här. En liten filur är du🙂 Urin räknas som gödsel och inte bekämpningsmedel. 😏F fribygg skrev:
Atamon är inte heller listat som godkänt bekämpningsmedel så både din och TS ideer faller om man ska följa reglerna.M Mrs November skrev:
Är man mindre brydd om regelefterlevnad kan man prova att kissa på svampen, strö på rikligt med NPK eller nått kilo grovsalt.
Är urin godkänt för dylik användning? Är du säker på att det inte är ett miljöbrott att använda urin som bekämpningsmedel / växtskyddsmedel?M Mrs November skrev:
Är avsikten här då att gödsla?M Mrs November skrev:
Det beror nog helt på avsikten när man nyttjar produkten. Jämför med att du får strö ut salt om avsikten är halkbekämpning men antagligen inte om avsikten är att bekämpa ogräs.M Mrs November skrev:
Nu struntar nog de flesta i sånt här trams men kanske inte TS.
Om jag vill ha bort mossa från gräset. Då gödslar jag på ordentligt med ex hönsgödsel. Detta för att gräset ska få mer växtkraft. Då menar du alltså att hönsgödslet blir bekämpningsmedel för att jag gödslar gräset för att mossan ska försvinna. Fortfarande är hönsgödsel ett gödsel och inget annat. Samma sak med urin. Urin är ett organiskt gödsel som ger rätt förutsättning för gräset. Om sen häxringen försvinner för att jag gödslar så gör det väl det inget.😏F fribygg skrev:
TS får gå efter sina värderingar och sovra i de svar hon får. Sedan får hon väl använda både hjärta och hjärna och komma fram till ett eget beslut i vad som är vettigt eller inte.🤔Alfredo skrev:
Är urin godkänt för dylik användning? Är du säker på att det inte är ett miljöbrott att använda urin som bekämpningsmedel / växtskyddsmedel?
Är avsikten här då att gödsla?
Det beror nog helt på avsikten när man nyttjar produkten. Jämför med att du får strö ut salt om avsikten är halkbekämpning men antagligen inte om avsikten är att bekämpa ogräs.
Nu struntar nog de flesta i sånt här trams men kanske inte TS.
Visst ättika är ättika och har väldigt många bra användningsområden. Rätt använt är det perfekt som både rengöringsmedel, sköljmedel och ogräsbekämpning mellan plattor och annat. Men vad har det med häxringen att göra🤔Alfredo skrev:
Jag uppfattade det som att TS även var väldigt angelägen om att agera helt oklanderligt utifrån avtal, lagar och regler, och då räcker inte alltid hjärta och hjärna. Vad som är vettigt kan vara rätt sekundärt om man är bokstavstrogen.M Mrs November skrev:
Guldvatten är tillåtet. Har inte sett några restriktioner ang outspädd urin. Tvärtom så är det en del herrar som ställer sig bakom träd när de inte orkar gå bort till toaletterna.M Mrs November skrev:
Tack för alla goda (och i vissa fall roande) råd! Jo, guldvatten får användas och som sagt det finns inga uttalade förbud mot outspädd urin heller. Intressant det där med såpvatten på växter, det måste jag kolla upp. Jag plockar regelmässigt bort svamparna. Läste att torka gynnar uppkomsten och att ett trick kan vara att ta en grep och sticka djupa hål där ringen ligger och vattna regelbundet. Och när jag tänker efter så försvann en annan häxring en regnig sommar och kom inte tillbaka. Så jag börjar i den änden.
I vissa fall är de faktiskt rimligt men jag har erfarenhetsmässigt upplevt att de flesta problem går att lösa på någon månad utan gift eller liknande.Farstatjej90 skrev:
Speciellt gräs är så tacksamt att gödsla vilket löser så många problem, sen om de är organiskt eller ej spelar ju mindre roll på kort sikt och lokalt. Däremot är de lite trist att dumpa gifter i vattenskydd.
Ett annat mindre populärt men högst effektivt råd: Kbt, öva på att tänka om och betrakta svamparna som flyktig häftig fin grej som går över och/eller gratis extra kompost.R Renoveringstjejen skrev:Tack för alla goda (och i vissa fall roande) råd! Jo, guldvatten får användas och som sagt det finns inga uttalade förbud mot outspädd urin heller. Intressant det där med såpvatten på växter, det måste jag kolla upp. Jag plockar regelmässigt bort svamparna. Läste att torka gynnar uppkomsten och att ett trick kan vara att ta en grep och sticka djupa hål där ringen ligger och vattna regelbundet. Och när jag tänker efter så försvann en annan häxring en regnig sommar och kom inte tillbaka. Så jag börjar i den änden.
Så har jag gjort med de flesta ogräs och börjat täckodla och slänga ogräset runt plantorna. Då har jag inget ogräsproblem längre.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer