M
F fribygg skrev:
Du har nog rätt.

Är det tillåtet att bekämpa med urin enligt Kemikalieinspektionen är TS sas hemma, annars OM urin inte är listat som bekämpningsmedel är det ju otillåtet och nått sånt vill ju TS inte pyssla med vad jag förstår.
Du försöker vända på saker här. En liten filur är du🙂 Urin räknas som gödsel och inte bekämpningsmedel. 😏

M Mrs November skrev:
Du försöker vända på saker här. En liten filur är du🙂 Urin räknas som gödsel och inte bekämpningsmedel. 😏
Atamon är inte heller listat som godkänt bekämpningsmedel så både din och TS ideer faller om man ska följa reglerna.

Är man mindre brydd om regelefterlevnad kan man prova att kissa på svampen, strö på rikligt med NPK eller nått kilo grovsalt.

M Mrs November skrev:
Bara att kissa i en potta och spara.
Är urin godkänt för dylik användning? Är du säker på att det inte är ett miljöbrott att använda urin som bekämpningsmedel / växtskyddsmedel?

M Mrs November skrev:
Guldvatten är ett vedertaget och beprövat sätt att gödsla.
Är avsikten här då att gödsla?

M Mrs November skrev:
Urin räknas som gödsel och inte bekämpningsmedel.
Det beror nog helt på avsikten när man nyttjar produkten. Jämför med att du får strö ut salt om avsikten är halkbekämpning men antagligen inte om avsikten är att bekämpa ogräs.

Nu struntar nog de flesta i sånt här trams men kanske inte TS.

M
F fribygg skrev:
Atamon är inte heller listat som godkänt bekämpningsmedel så både din och TS ideer faller om man ska följa reglerna.

Är man mindre brydd om regelefterlevnad kan man prova att kissa på svampen, strö på rikligt med NPK eller nått kilo grovsalt.
Om jag vill ha bort mossa från gräset. Då gödslar jag på ordentligt med ex hönsgödsel. Detta för att gräset ska få mer växtkraft. Då menar du alltså att hönsgödslet blir bekämpningsmedel för att jag gödslar gräset för att mossan ska försvinna. Fortfarande är hönsgödsel ett gödsel och inget annat. Samma sak med urin. Urin är ett organiskt gödsel som ger rätt förutsättning för gräset. Om sen häxringen försvinner för att jag gödslar så gör det väl det inget.😏

M
Alfredo Alfredo skrev:
Är urin godkänt för dylik användning? Är du säker på att det inte är ett miljöbrott att använda urin som bekämpningsmedel / växtskyddsmedel?

Är avsikten här då att gödsla?

Det beror nog helt på avsikten när man nyttjar produkten. Jämför med att du får strö ut salt om avsikten är halkbekämpning men antagligen inte om avsikten är att bekämpa ogräs.

Nu struntar nog de flesta i sånt här trams men kanske inte TS.
TS får gå efter sina värderingar och sovra i de svar hon får. Sedan får hon väl använda både hjärta och hjärna och komma fram till ett eget beslut i vad som är vettigt eller inte.🤔

M Mrs November skrev:
Fortfarande är hönsgödsel ett gödsel och inget annat.
Och ättika är ättika men texten på förpackningen kan avgöra vad som är tillåten användning om man ska tro normalt kunniga skribenter här.

M
Alfredo Alfredo skrev:
Och ättika är ättika men texten på förpackningen kan avgöra vad som är tillåten användning om man ska tro normalt kunniga skribenter här.
Visst ättika är ättika och har väldigt många bra användningsområden. Rätt använt är det perfekt som både rengöringsmedel, sköljmedel och ogräsbekämpning mellan plattor och annat. Men vad har det med häxringen att göra🤔

M Mrs November skrev:
Men vad har det med häxringen att göra
Det var en jämförelse med ett annat fall där substansen inte är avgörande för om något är tillåtet utan avsikten med brukandet. Saltet kan vara ett annat sådant exempel.

M Mrs November skrev:
Sedan får hon väl använda både hjärta och hjärna och komma fram till ett eget beslut i vad som är vettigt eller inte.
Jag uppfattade det som att TS även var väldigt angelägen om att agera helt oklanderligt utifrån avtal, lagar och regler, och då räcker inte alltid hjärta och hjärna. Vad som är vettigt kan vara rätt sekundärt om man är bokstavstrogen.

M
Alfredo Alfredo skrev:
Jag uppfattade det som att TS även var väldigt angelägen om att agera helt oklanderligt utifrån avtal, lagar och regler, och då räcker inte alltid hjärta och hjärna. Vad som är vettigt kan vara rätt sekundärt om man är bokstavstrogen.
Tur att man inte är religiös då😇

NyKarin NyKarin skrev:
Haha, har du sett en golfgreen? Men den är större än min radhusträdgård där jag odlade bort gräset. Med gångar och pallkragar går det att få bort en häxring om man så önskar.
Marken är kalkrik här så det kan kanske stämma 🤔

M Mrs November skrev:
Läste en artikel via blomsterlandet om någon i Lund som använt outspädd urin för att få bort hämningar. Tålamodsprövande men effektivt. Borde även vara helt tillåtet.🙂
Guldvatten är tillåtet. Har inte sett några restriktioner ang outspädd urin. Tvärtom så är det en del herrar som ställer sig bakom träd när de inte orkar gå bort till toaletterna.

Tack för alla goda (och i vissa fall roande) råd! Jo, guldvatten får användas och som sagt det finns inga uttalade förbud mot outspädd urin heller. Intressant det där med såpvatten på växter, det måste jag kolla upp. Jag plockar regelmässigt bort svamparna. Läste att torka gynnar uppkomsten och att ett trick kan vara att ta en grep och sticka djupa hål där ringen ligger och vattna regelbundet. Och när jag tänker efter så försvann en annan häxring en regnig sommar och kom inte tillbaka. Så jag börjar i den änden.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok, fattar. Låter rimligt. Jag är inte rimlig, använder det som löser mitt problem.. hur rimligt det nu är.
I vissa fall är de faktiskt rimligt men jag har erfarenhetsmässigt upplevt att de flesta problem går att lösa på någon månad utan gift eller liknande.

Speciellt gräs är så tacksamt att gödsla vilket löser så många problem, sen om de är organiskt eller ej spelar ju mindre roll på kort sikt och lokalt. Däremot är de lite trist att dumpa gifter i vattenskydd.

• Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Tack för alla goda (och i vissa fall roande) råd! Jo, guldvatten får användas och som sagt det finns inga uttalade förbud mot outspädd urin heller. Intressant det där med såpvatten på växter, det måste jag kolla upp. Jag plockar regelmässigt bort svamparna. Läste att torka gynnar uppkomsten och att ett trick kan vara att ta en grep och sticka djupa hål där ringen ligger och vattna regelbundet. Och när jag tänker efter så försvann en annan häxring en regnig sommar och kom inte tillbaka. Så jag börjar i den änden.
Ett annat mindre populärt men högst effektivt råd: Kbt, öva på att tänka om och betrakta svamparna som flyktig häftig fin grej som går över och/eller gratis extra kompost. :p

Så har jag gjort med de flesta ogräs och börjat täckodla och slänga ogräset runt plantorna. Då har jag inget ogräsproblem längre.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.