5 462 läst ·
165 svar
5k läst
165 svar
Jag blir galen på min häxring!
Det här låter intressant! Vad är det för täckväv?R Renoveringstjejen skrev:
Det är den här https://ryberg5.se/vaxtodling-0/ograsduk/ograsduk-biologisk-nedbrytbar-biocovers/?Mathildatiger skrev:
Den ska hålla i 5-7 år. Och till alla som genast ska börja undersöka om den är godkänd för ekologisk odling så kan jag säga att jag har grannar som täcker med presseningar så jag tycker att jag ändå försöker göra så rätt det går. Och det finns ingen skrivning i stadgarna att man inte får använda biologiskt nedbrytbar täckväv.
Den ser glansig ut på bilden men i verkligheten ser den ut som en brun, luddig filt.
Redigerat:
Haha! Jag är väldigt tålig vad gäller både ogräs och annat. Men jag gillar inte häxringar för de är besvärliga att hålla efter.Hawk Hawks skrev:
Ett annat mindre populärt men högst effektivt råd: Kbt, öva på att tänka om och betrakta svamparna som flyktig häftig fin grej som går över och/eller gratis extra kompost.
Så har jag gjort med de flesta ogräs och börjat täckodla och slänga ogräset runt plantorna. Då har jag inget ogräsproblem längre.
Jag ska test att lägga den på odlingslotten i år, mellan raderna av grönsakerna. Jag har problem med åkerfräken och tänkte att om jag täcker mellan raderna och bara behöver rensa bland plantorna så kanske åkerfräken tynar bort till slut.Mathildatiger skrev:
Om du har någon bonde i närheten så kan du kanske få tag i halm. Borde vara ett billigare alternativ🙂R Renoveringstjejen skrev:
Jag förstår fortfarande inte VARFÖR det är ett problem alls med en häxring i en gräsmatta på en vanlig tomt?R Renoveringstjejen skrev:Jag är så oändligt tacksam för alla inspel i tråden. Och uppenbarligen behövs en diskussion om vilka behandlingar av häxringar som är lämpliga på mark där man enligt stadgar inte får använda oorganiskt gödsel (typ Blåkorn) utan ska befrämja jordens mikroorganismer och tillföra organiskt material.
Det finns som jag upptäckt en skala mellan ”jag skulle skita i reglerna och använda vilka gifter jag vill” och ”men även att spruta såpvatten är olagligt”. Ja, herregud, jag ska väl börja nysta i regelverket men inte innan midsommar. Kommer givetvis tillbaka.
Det är väl endast på en golfbanas greener som en häxring är störande, eftersom den förändrar hur bollen rullar.
Större delen av året så märks häxrigen som att gräset är lite mörkare där häxringen finns.
Under någon del av året så kan det komma fruktkroppar (svampar) i ringen. Vissa av dessa är goda matsvampar.
Stora delar av den biologiska mångfalden finns "under jord".
Det finns svampar (mycel), nematoder, bakterier, larver, daggmaskar, vuxna insekter... Allt detta bidrar till att det finns en frisk matjord där något kan växa, och de här företeelserna som lever i jorden, bryter ner dött växtmaterial som löv och gräsklipp, bitar av kvistar etc, till ny jord.
Genom att försöka "döda" häxringen, så försöker man också döda den biologiska mångfalden i jorden i och runt häxringen.
Så återigen varför vill du ha bort häxringen? Den är ett bevis på frisk jord och ordentligt med biologisk mångfald.
Du kan skaffa fårull istället! "Skräpull" som inte går att använda till garn etc, skänks ofta bort, säckvis.R Renoveringstjejen skrev:
Om man önskar en jämn enhetlig gräsmatta med en viss typ av gräs är naturligtvis allt som går emot denna önskan ett problem. Det kan väl inte vara svårt att förstå.S skogaliten skrev:
Varför sedan vissa personer älskar sina gräsmattor medan andra föredrar en grusplan eller kanske asfalt, är inget jag ens tänker försöka mig på att förstå utan konstaterar bara att vi människor är olika och tycker om olika saker.
Som sagt, vill man ha en jämn enhetlig gräsmatta vill man knappast ha någon slags biologisk mångfald där.S skogaliten skrev:
M Mrs November skrev:
Min gräsmatta är cirka 25 kvm. Och häxringen brer ut sig på ungefär 2/3 av ytan. Jag är ingen gräsmattekramare. Större delen av tomten på ca 250 kvm består av avskilda delar som t ex min skuggrabatt på norrsidan av stugan och så min solrabatt mot söder och så håller jag på och skapar ett litet woodland på en annan del av tomten. Men den lilla delen som jag vill ha gräsmatta vill jag inte gärna ha en massa svampar på.S skogaliten skrev:Jag förstår fortfarande inte VARFÖR det är ett problem alls med en häxring i en gräsmatta på en vanlig tomt?
Det är väl endast på en golfbanas greener som en häxring är störande, eftersom den förändrar hur bollen rullar.
Större delen av året så märks häxrigen som att gräset är lite mörkare där häxringen finns.
Under någon del av året så kan det komma fruktkroppar (svampar) i ringen. Vissa av dessa är goda matsvampar.
Stora delar av den biologiska mångfalden finns "under jord".
Det finns svampar (mycel), nematoder, bakterier, larver, daggmaskar, vuxna insekter... Allt detta bidrar till att det finns en frisk matjord där något kan växa, och de här företeelserna som lever i jorden, bryter ner dött växtmaterial som löv och gräsklipp, bitar av kvistar etc, till ny jord.
Genom att försöka "döda" häxringen, så försöker man också döda den biologiska mångfalden i jorden i och runt häxringen.
Så återigen varför vill du ha bort häxringen? Den är ett bevis på frisk jord och ordentligt med biologisk mångfald.
Men fruktkroppar (Svampar) förekommer ju bara vid någon del av året.R Renoveringstjejen skrev:Min gräsmatta är cirka 25 kvm. Och häxringen brer ut sig på ungefär 2/3 av ytan. Jag är ingen gräsmattekramare. Större delen av tomten på ca 250 kvm består av avskilda delar som t ex min skuggrabatt på norrsidan av stugan och så min solrabatt mot söder och så håller jag på och skapar ett litet woodland på en annan del av tomten. Men den lilla delen som jag vill ha gräsmatta vill jag inte gärna ha en massa svampar på.
Det är väl bara att plocka bort dem?
Hur svårt kan det vara?