5 462 läst ·
165 svar
5k läst
165 svar
Jag blir galen på min häxring!
Har jag någonstans gett TS rådet att använda ättika?Alfredo skrev:
Det jag försökte säga var att även om produkterna nedan innehåller samma kemiska substans i samma koncentration:
[bild]
[bild]
så skulle användningen av innehållet i dunken för att döda växtlighet kunna vara tillåtet medan användningen av innehållet i flaskan på samma sätt för samma ändamål skulle kunna ses som ett otillåtet miljöbrott.
Nu tror jag ingen domstol skulle ta i detta med tång, men min poäng är att produktens syfte kan styra vad som är ett tillåtet användningsområde och att det paradoxalt nog kan vara väsentligare än faktisk substans. Det är åtminstone ett synsätt som framförts upprepade gånger här på forumet av normalt sett kunniga skribenter. Men be mig som sagt inte ge några rättsfall, för det tvivlar jag på att det finns, då denna diskussion om "tillåtet" är extremt teoretisk. Extrem teori verkar dock passa i denna tråd utifrån hur viktigt jag uppfattar det är för TS med regelefterlevnad.
Därför att du skrev:M Mrs November skrev:
Och det kändes som att det kanske fanns något missförstånd avseende vad jag avsåg och jag ville förtydliga vad jag menade.M Mrs November skrev:
Sen har du skrivit:
Och om man vill följa reglerna till punkt och pricka kan det vara bra att vara medveten om att det inte är självklart att ättika från mataffären avsedd för konsumtion får användas för ogräsbekämpning, detta även om substansen är identisk med ättika avsedd för ogräsbekämpning.M Mrs November skrev:
Ja visst. Ättika är jättebra till många saker. Men eftersom du själv säger att jag aldrig har gett TS förslaget att använda ättika så förstår jag fortfarande inte varför det över huvud taget kom upp 🤔Alfredo skrev:
Därför att du skrev:
Och det kändes som att det kanske fanns något missförstånd avseende vad jag avsåg och jag ville förtydliga vad jag menade.
Sen har du skrivit:
Och om man vill följa reglerna till punkt och pricka kan det vara bra att vara medveten om att det inte är självklart att ättika från mataffären avsedd för konsumtion får användas för ogräsbekämpning, detta även om substansen är identisk med ättika avsedd för ogräsbekämpning.
Jag har läst och drar slutsatsen att det verkar som att TS är av uppfattningen att hon får använda det. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att guldvatten faktiskt är en godkänd produkt att använda som bekämpningsmedel. Även om det skulle vara OK enligt markupplåtaren, kan det trots detta vara en otillåten användning enligt andra regler.M Mrs November skrev:
Återigen, du skriver att ättika kan vara bra för ogräsbekämpning.M Mrs November skrev:
Då är det väl inte så konstigt om jag kommenterar användningen av ättika för ogräsbekämpning?M Mrs November skrev:
Ja ättika går bra att använda till ogräs. Men jag har aldrig bett någon på BH att använda det. Att det över huvud taget kom upp var att du skrev och ättika är ättika. Varför du skrev det från början är bara ett frågetecken. Skärp dig!🤨Alfredo skrev:
Jag förklarade varför i samma mening som jag skrev det!M Mrs November skrev:
Alltså att det är tillverkarens avsikt med en substans som kan avgöra hur den får användas, inte substansen i sig själv!Alfredo skrev:
Hmmm...M Mrs November skrev:
Det här svaret kom efter ditt påstående att ättika är ättika. Hade inte skrivit om ättika före det utan svarade dig på ditt påstående. Men visst ättika rätt använt är väldigt bra till många saker.😏Alfredo skrev:
Och dessutom olagligt.Hawk Hawks skrev:
I vissa fall är de faktiskt rimligt men jag har erfarenhetsmässigt upplevt att de flesta problem går att lösa på någon månad utan gift eller liknande.
Speciellt gräs är så tacksamt att gödsla vilket löser så många problem, sen om de är organiskt eller ej spelar ju mindre roll på kort sikt och lokalt. Däremot är de lite trist att dumpa gifter i vattenskydd.
Jag är så oändligt tacksam för alla inspel i tråden. Och uppenbarligen behövs en diskussion om vilka behandlingar av häxringar som är lämpliga på mark där man enligt stadgar inte får använda oorganiskt gödsel (typ Blåkorn) utan ska befrämja jordens mikroorganismer och tillföra organiskt material.
Det finns som jag upptäckt en skala mellan ”jag skulle skita i reglerna och använda vilka gifter jag vill” och ”men även att spruta såpvatten är olagligt”. Ja, herregud, jag ska väl börja nysta i regelverket men inte innan midsommar. Kommer givetvis tillbaka.
Det finns som jag upptäckt en skala mellan ”jag skulle skita i reglerna och använda vilka gifter jag vill” och ”men även att spruta såpvatten är olagligt”. Ja, herregud, jag ska väl börja nysta i regelverket men inte innan midsommar. Kommer givetvis tillbaka.
Den kommun där jag har min koloni är inte där jag har min permanenta bostad. Jag har redan en konversation om ansvaret för omhändertagandet av invasiva växter för föreningar. Kommunens representant kunde inte svara på hur kommunen kommer agera eller hur tillsynsmyndigheten Länsstyrelsen skulle se på sitt uppdrag. Vi får följa utvecklingen.