R Renoveringstjejen skrev:
Oavsett personlig ideologi så står det i stadgarna att vi ska odla ekologiskt och med organiskt gödsel.
Handlar detta alltså om mark som du arrenderar?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte att det finns personer som bosätter sig i kollektiv med regler om att man måste odla ekologiskt men sen blir arga för att det dyker upp häxringar. Jag hade trott att det är precis så ca en
Jag fattar inte att det finns personer som bosätter sig i kollektiv med regler om att man måste odla ekologiskt men sen blir arga för att det dyker upp häxringar. Jag hade trott att det är precis så man lockar fram häxringar...
Såvitt jag förstår så uppstår häxringar ofta vid torka och jag tror faktiskt att de dök upp 2018 första gången. Sen var de borta ett bra tag men tillbaka nu igen. Men våren var ju väldigt torr i år. Kanske kickade igång dem. Sen tror jag inte att det finns ett motsatsförhållande mellan häxring-fritt och ekologisk odling.

Alfredo Alfredo skrev:
Handlar detta alltså om mark som du arrenderar?
Ja, från kommunen via en samfällighet. Denna kommun har som mål att dels stimulera till privat odling i syfte att öka Sveriges beredskap vad gäller matproduktion och även bidra till biologisk mångfald. Jag tror att båda målen är värda att beakta. Som det är nu är jag självförsörjande av potatis och lök. Men jobbar på att även bli det av morötter och andra rotfrukter. Och nej, jag är inte någon ”batikhäxa” på någon kommun. Jag jobbar i IT-branschen sedan nästan 30 år.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag fattar inte att det finns personer som bosätter sig i kollektiv med regler om att man måste odla ekologiskt men sen blir arga för att det dyker upp häxringar. Jag hade trott att det är precis så man lockar fram häxringar...
Jag ber om ursäkt, jag svarade dig men det blev väldigt konstigt för det blev infogat i ditt inlägg. Sorry. Men det handlar inte om något ”kollektiv”. Vi har egna arrenden allihop. Och vi bor inte tillsammans á la ”Farmen” 😉

F fribygg skrev:
Jag tror Atamon är värt att prova, funkar inte det kan du testa salt
Jag tänkte att det skulle vara safe eftersom vi äter det i sylt och saft. Men det är ju inte säkert att det är lagligt att använda för andra ändamål.

S skogaliten skrev:
Jag förstår egentligen inte problemet med häxringen?

Är problemet att det är "fult"?

Annars så är ju en häxring endast en egenskap i marken/jorden som är synlig på ytan, och i princip oskadligt.

Oönskade växter, ogräs, i en rabatt eller ett trädgårdsland/odling, stjäl ju näring och hindrar det önskade från att växa, medan en häxring i en gräsmatta egentligen inte stör något alls, utan istället är en del av nyttig biologisk mångfald.
Jag håller med dig. Jag kan plocka upp svampen innan jag klipper gräsmattan. Men på vilket sätt gynnar häxringen biologisk mångfald?

NyKarin NyKarin skrev:
Kul! Jag har nejlikbroskskivling som tydligen skadar gräset. Den är dock ätbar.
Mig stör den inte, tycker snarare att det är spännande att se om den kommer att flytta på sig.
Tror att det är så gott som omöjligt att bli av med även om man gräver upp mycelet.

[bild]
Haha, min gräsplätt är inte i närheten av din golfgreen!

• Älska
NyKarin
  • Laddar…
Haha, min gräsplätt är inte i närheten av din golfgreen!
Haha, har du sett en golfgreen? Men den är större än min radhusträdgård där jag odlade bort gräset. Med gångar och pallkragar går det att få bort en häxring om man så önskar.

Jag tänkte att det skulle vara safe eftersom vi äter det i sylt och saft. Men det är ju inte säkert att det är lagligt att använda för andra ändamål.
Man tror lätt att det är safe när man tar linoljesåpan eller Grumme grönsåpa på rosorna mot löss också, men det är inte heller tillåtet om man ska följa reglerna.
Kika på kemi.se och följ vad som står där om det är viktigt för dej att endast använda "lagliga" medel

Det ser ut att kunna vara vårmusseron, en god matsvamp.
Om det är vårmusseron så har jag för mig att den vill ha kalkrik mark.
Jag får själv sådana där det ligger några vita stenar och det är jag glad för.

M
Läste en artikel via blomsterlandet om någon i Lund som använt outspädd urin för att få bort hämningar. Tålamodsprövande men effektivt. Borde även vara helt tillåtet.🙂

Redigerat:
M Mrs November skrev:
Läste en artikel via blomsterhandel om någon i Lund som använt outspädd urin för att få bort hämningar. Tålamodsprövande men effektivt. Borde även vara helt tillåtet.🙂
Tror du? Att pinka på tomten är nog inte helt politiskt korrekt nuförtiden och bor man sen i en förening/ samfällighet kan det finnas många som misstycker

F fribygg skrev:
Tror du? Att pinka på tomten är nog inte helt politiskt korrekt nuförtiden och bor man sen i en förening/ samfällighet kan det finnas många som misstycker
Jag tror man måste montera bort hämningarna innan man går runt pch pinkar på allt.

kashieda kashieda skrev:
Jag tror man måste montera bort hämningarna innan man går runt pch pinkar på allt.
Hur gör man det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.