5 462 läst ·
165 svar
5k läst
165 svar
Jag blir galen på min häxring!
Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte att det finns personer som bosätter sig i kollektiv med regler om att man måste odla ekologiskt men sen blir arga för att det dyker upp häxringar. Jag hade trott att det är precis så ca en
Såvitt jag förstår så uppstår häxringar ofta vid torka och jag tror faktiskt att de dök upp 2018 första gången. Sen var de borta ett bra tag men tillbaka nu igen. Men våren var ju väldigt torr i år. Kanske kickade igång dem. Sen tror jag inte att det finns ett motsatsförhållande mellan häxring-fritt och ekologisk odling.Farstatjej90 skrev:
Ja, från kommunen via en samfällighet. Denna kommun har som mål att dels stimulera till privat odling i syfte att öka Sveriges beredskap vad gäller matproduktion och även bidra till biologisk mångfald. Jag tror att båda målen är värda att beakta. Som det är nu är jag självförsörjande av potatis och lök. Men jobbar på att även bli det av morötter och andra rotfrukter. Och nej, jag är inte någon ”batikhäxa” på någon kommun. Jag jobbar i IT-branschen sedan nästan 30 år.Alfredo skrev:
Redigerat:
Jag ber om ursäkt, jag svarade dig men det blev väldigt konstigt för det blev infogat i ditt inlägg. Sorry. Men det handlar inte om något ”kollektiv”. Vi har egna arrenden allihop. Och vi bor inte tillsammans á la ”Farmen” 😉Farstatjej90 skrev:
Jag håller med dig. Jag kan plocka upp svampen innan jag klipper gräsmattan. Men på vilket sätt gynnar häxringen biologisk mångfald?S skogaliten skrev:Jag förstår egentligen inte problemet med häxringen?
Är problemet att det är "fult"?
Annars så är ju en häxring endast en egenskap i marken/jorden som är synlig på ytan, och i princip oskadligt.
Oönskade växter, ogräs, i en rabatt eller ett trädgårdsland/odling, stjäl ju näring och hindrar det önskade från att växa, medan en häxring i en gräsmatta egentligen inte stör något alls, utan istället är en del av nyttig biologisk mångfald.
Haha, min gräsplätt är inte i närheten av din golfgreen!NyKarin skrev:
Man tror lätt att det är safe när man tar linoljesåpan eller Grumme grönsåpa på rosorna mot löss också, men det är inte heller tillåtet om man ska följa reglerna.R Renoveringstjejen skrev:
Kika på kemi.se och följ vad som står där om det är viktigt för dej att endast använda "lagliga" medel
Du kan läsa på tex https://sterf.org/wp-content/uploads/2024/08/Haxringar-svensk-160321.pdf och https://pub.epsilon.slu.se/17934/1/Pettersson_M_201027c.pdf
Finns också ett naturmorgon program om häxringar. Summeringen är nog lev med det och förbättra gräsmattan.
Finns också ett naturmorgon program om häxringar. Summeringen är nog lev med det och förbättra gräsmattan.
Det ser ut att kunna vara vårmusseron, en god matsvamp.
Om det är vårmusseron så har jag för mig att den vill ha kalkrik mark.
Jag får själv sådana där det ligger några vita stenar och det är jag glad för.
Om det är vårmusseron så har jag för mig att den vill ha kalkrik mark.
Jag får själv sådana där det ligger några vita stenar och det är jag glad för.
Tror du? Att pinka på tomten är nog inte helt politiskt korrekt nuförtiden och bor man sen i en förening/ samfällighet kan det finnas många som misstyckerM Mrs November skrev: