Mikael_L
MTech skrev:
Jo det är korkat. Man måste vara ärlig, jag registrerar allt jag inte hinner som försenad och än efter 10 år har ingen klagat på det.
Och det är det 100% enda vettiga dessutom.
Hur ska annars företaget du jobbar åt få reda på att ni inte hinner, att ni har för mycket att göra?

Förklara för alla chaufförer att så fort dom struntar i en utkörning och istället låtsas att dom varit där men ingen var hemma så kommer dom nästa månad få några extra paket att dela ut per runda!!!
För så länge dom hinner med allt (som det ser ut för företagsledningen då) kommer arbetsbördan ständigt öka. Så är det.

• Gilla
Cujo och 4 till
  • Laddar…
P
mehe skrev:
Bra service kostar pengar. . .
Jag har inga problem med det. All tid jag sparar på att slippa ringa och åka runt på tider som inte passar mig är också värd pengar så jag tycker det är ok att det kostar lite mer om det bara fungerar smidigt och man sätter kunden i första rummet.

När jag läser tråden så poppar allt fler minnen upp av misslyckade leveranser.

Med Posten har jag två gånger råkat ut för att jag fått en avi om att det fanns gods att hämta inne på kontoret, men när jag kommer dit så finns paketet inte! Det har försvunnit på vägen från mitt hus och in till postkontoret. Två gånger!

Mitt HTH-kök skulle levereras med Bring. Det köket glömdes bort på en terminal nånstans. Ett helt kök! Den leveransen tog nästan en månad. På både HTH och Bring var näst intill omöjligt att komma i kontakt med någon ansvarig person. Extremt dålig kundservice, bara som en radanmärkning. Däremot kunde de ta betalt. Frakten kostade närmare 3000 spänn. Egentligen skulle jag reklamerat det på något sätt.

Jag ser nu inlägget ovanför: "bra service kostar pengar". Men uppenbarligen är det så att även skitdålig service kostar pengar.

När jag byggde som värst var det massor av grejer som skulle levereras med Schenker. Det blev i princip alltid fel. Jag vet att när jag beställde verktyg från USA så tog det kortare tid att få sakerna från USA till terminalen, än vad det tog att få dem de tre milen från terminalen hem till mig. Vid ett tillfälle skulle jag äntligen få min efterlängtade spikpistol. Chauffören hoppar ut och säger nåt om att "detta var det sista stoppet, nu är det bara ditt paket kvar" och öppnar luckan till släpet. Men där finns ingen spikpistol, där står en pall med marksten. Och naturligtvis, en låda med en spikpistol och en pall marksten är intill förväxling lika, så det är klart att det blir fel ibland.

Ett parti med ventilationsdetaljer, och en massa rör, bara försvann. Det var nog Schenker som var skyldiga den gången också. Kundservicen svor på att sakerna aldrig hade funnits. Efter en fjorton dar beställde jag nya grejor, och de kom i alla fall. Men det roliga var, att efter ytterligare fjorton dar dök de där sakerna som aldrig funnits plötsligt upp hemma hos mig.

Jag får väl sluta med nåt positivt. JetPak! Chauffören ringde i god tid, frågade om jag var hemma. När jag inte var det så körde han och lämnade på min arbetsplats i stället. Hur smidigt som helst.

andersmc skrev:
När jag läser tråden så poppar allt fler minnen upp av misslyckade leveranser.

Med Posten har jag två gånger råkat ut för att jag fått en avi om att det fanns gods att hämta inne på kontoret, men när jag kommer dit så finns paketet inte! Det har försvunnit på vägen från mitt hus och in till postkontoret. Två gånger!

Mitt HTH-kök skulle levereras med Bring. Det köket glömdes bort på en terminal nånstans. Ett helt kök! Den leveransen tog nästan en månad. På både HTH och Bring var näst intill omöjligt att komma i kontakt med någon ansvarig person. Extremt dålig kundservice, bara som en radanmärkning. Däremot kunde de ta betalt. Frakten kostade närmare 3000 spänn. Egentligen skulle jag reklamerat det på något sätt.

Jag ser nu inlägget ovanför: "bra service kostar pengar". Men uppenbarligen är det så att även skitdålig service kostar pengar.

När jag byggde som värst var det massor av grejer som skulle levereras med Schenker. Det blev i princip alltid fel. Jag vet att när jag beställde verktyg från USA så tog det kortare tid att få sakerna från USA till terminalen, än vad det tog att få dem de tre milen från terminalen hem till mig. Vid ett tillfälle skulle jag äntligen få min efterlängtade spikpistol. Chauffören hoppar ut och säger nåt om att "detta var det sista stoppet, nu är det bara ditt paket kvar" och öppnar luckan till släpet. Men där finns ingen spikpistol, där står en pall med marksten. Och naturligtvis, en låda med en spikpistol och en pall marksten är intill förväxling lika, så det är klart att det blir fel ibland.

Ett parti med ventilationsdetaljer, och en massa rör, bara försvann. Det var nog Schenker som var skyldiga den gången också. Kundservicen svor på att sakerna aldrig hade funnits. Efter en fjorton dar beställde jag nya grejor, och de kom i alla fall. Men det roliga var, att efter ytterligare fjorton dar dök de där sakerna som aldrig funnits plötsligt upp hemma hos mig.

Jag får väl sluta med nåt positivt. JetPak! Chauffören ringde i god tid, frågade om jag var hemma. När jag inte var det så körde han och lämnade på min arbetsplats i stället. Hur smidigt som helst.
I min värld är 3000 spänn alldeles för lite pengar för leverans av ett helt kök för att du ska nå upp i vad bra service kostar. . . Det är dock alldeles för mycket för att det ska få tappa bort det i en månad...

P
mehe skrev:
I min värld är 3000 spänn alldeles för lite pengar för leverans av ett helt kök för att du ska nå upp i vad bra service kostar. . .
Ok 3000kr är för lite säger du, vad kostar då bra service sådär mellan tummen och pekfingret?

mehe skrev:
I min värld är 3000 spänn alldeles för lite pengar för leverans av ett helt kök för att du ska nå upp i vad bra service kostar. . . Det är dock alldeles för mycket för att det ska få tappa bort det i en månad...

Haha, containerfrakt 25 mil kostar 5-6k , så nog fan ska man kunna leverera ett kök för tre.

Brorsan Har en e-handel och Jag Har sett många fel med logistiken.

Posten lämnar alltid lapp på företagsaddressen han har att ingen är där trots nån alltid är där, tröttsamt.

oobum skrev:
Lite som när min fru stod i hallen och sminkade sig. Detta är ca 3 meter från ytterdörren i vår dåvarande lägenhet. Ser att brevinskastet öppnas och en avi dimper ner.

Där har UPS då skrivit i "försökt lämna leverans, mottagare ej anträffbar".

Notera att vi bor på 3:e våningen och paketet vägde ca 20 kg.

Så min inte helt vilda gissning är att budet helt enkelt var för lat för att försöka bära upp paketet. Och förväntade sig inte att någon skulle vara hemma mitt på dagen.

När jag nästan direkt ringde upp UPS och efter mycket om och men fick tala med någon så hävdade chauffören att han ringt på minst 3-4 gånger och väntat i nästan 5 minuter.

Och ni som har fruar vet att det tar mer än 5 minuter för dem att sminka sig... :)

Och din tjej öppnade inte dörren och sa till direkt istället?

bra-byggare skrev:
Ok 3000kr är för lite säger du, vad kostar då bra service sådär mellan tummen och pekfingret?
Det beror på vad man fraktar, ett kök med allt plock det innebär tycker jag 3000kr är billigt och jag förstår inte riktigt hur det går ihop och uppenbarligen gör det inte det eftersom det inte fungerade. . . Jag fick mitt IKEA kök plockat och hemkört för 2000 spänn och det får jag inte alls ihop

jkarlberg skrev:
Haha, containerfrakt 25 mil kostar 5-6k , så nog fan ska man kunna leverera ett kök för tre.

Brorsan Har en e-handel och Jag Har sett många fel med logistiken.

Posten lämnar alltid lapp på företagsaddressen han har att ingen är där trots nån alltid är där, tröttsamt.
Och en taxiresa 25mil kostar närmare 4000. . . Det är oftast hanteringen i början och slutet av resan som kostar när det gäller gods, på persontransporter tar man ut det på resan.

oobum skrev:
Och ni som har fruar vet att det tar mer än 5 minuter för dem att sminka sig... :)
Har hon som vana att Sminka sig innan dörrknackaren, mjölkbudet o UPS killen släpps in så skulle jag nog ta mig en extra funderare.....;)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M
Nimajneb skrev:
Har hon som vana att Sminka sig innan dörrknackaren, mjölkbudet o UPS killen släpps in så skulle jag nog ta mig en extra funderare.....;)
Hade ett mjölkbud knackat på hemma hos mig över huvud taget så hade jag tagit mig en riktigt ordentlig funderare...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Kökssnickeriet som levererade vårt kök hade ledsnat totalt på både Schenker, DHL med flera. Förutom att köken inte blev levererade i tid till kunden som ofta stod med snickare och väntade, så blev det mycket skador på köken pga av dålig packning och ompackning på nån central. Skadade skåp skulle tillbaka och repareras eller göras om - och kunden fick vänta.

Det slutade med att firman anlitade en egen chaufför med lastbil som bara kör kundens varor och kör direkt till kunden (i vårt fall 60 mil). Lastbilen lastas på snickeriet och packas noga för att undvika skador. Chauffören bar försiktigt in allt med lite hjälp. Beroende på körsträckan kör chauffören hem (med med tom bil) eller tar in på hotel innan hemresan. Priset vet jag inte, det var inbakat i kökspriset.

Oerhört skönt både för kund och företag att alla varor alltid levereras i tid och utan minsta lilla skada.

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Kökssnickeriet som levererade vårt kök hade ledsna totalt på både Schenker, DHL med flera. Förutom att köken inte blev levererade i tid till kunden som ofta stod med snickare och väntade, så blev det mycket skador på köken pga av dålig packning och packning på nån central. Skadade skåp skulle tillbaka och repareras eller göras om - och kunden fick vänta.

Det slutade med att firman anlitade en egen chaufförer som bara kör kundens varor och kör direkt till kunden (i vårt fall 60 mil). Lastbilen lastades på snickeriet och packade noga. Chauffören bar försiktigt in allt med lite hjälp. Beroende på körsträckan körde chauffören hem (med med tom bil) eller tog in på hotel innan hemresan. Priset vet jag inte, det var inbakat i kökspriset.

Oerhört skönt både för kund och företaget att alla varor alltid levereras i tid och utan minsta lilla skada.
Finns ingen bättre lösning. Men väldigt få betalar en sån frakt.

jkarlberg skrev:
Och din tjej öppnade inte dörren och sa till direkt istället?
"HALLÅ! Jag SMINKADE mig!"

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Förövrigt har vi på jobbet, så att om kunden beställer innan kl 16.00 så har de varan dagen efter innan 12.

Dock har nu Schenker börjat tappa bort pall efter pall. Så vi brukar säga 3-4 dagars leveranstid.

Det som är det lustiga i kråksången är att Posten erbjuder en tjänst som innebär att man har det 07.00, eller 09.00 dagen efter. Aldrig fel, aldrig borttappade paket. Men de kostar därefter.

Tydligen lite av vilda västern på Schenkerterminalen i Stockholm.

Vi saknar fortfarande 3 pallar sedan semesterperioderna, Schenkers svar "godset har lämnat er leverantör, men vi vet inte vart de har tagit vägen".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.