19 945 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Jag behöver bara få ut min frustration
Jag fick leverans från Kila-möbler som kör ut med egen bil och personal inom en radie på 15 mil från Nyköping. Så här såg mailkonversationen ut:mehe skrev:
Kila möbler
Det är dags för leverans och vi skulle vilja komma till er på tisdag förmiddag den 2/7 mellan 7,30-8,30 .
Vi kan ringa er ? minuter (du anger) innan vi kommer om det skulle underlätta för er.
Om portkod finns så behöver vi även den.
Vänligen bekräfta detta mail.
Trevlig helg.
Mitt svar
Hej!
Då skulle jag vilja att ni levererar den till följande leveransadress:
XXXXXXXXX
XXXXXXXX
XXXXXXX
Ring gärna 15 minuter innan till tel 999999999
Kila möblers svar
Tack !
Det fixar vi.
Då kommer vi som planerat.
Vi ringer 15 min innan.
De ringde, kom och levererade på utsatt tid. Fantastisk service. Fraktkostnaden undrar ni förstås över... 95 kr
Men då var nog den riktiga fraktkostnaden inräknad i möbelpriset. IKEA har ju inget eget fraktbolag. Sen blir det ju ännu värre för t.ex. Posten att försöka baka in fraktkostnader i priset på paketet som de levererar. . .
Kör dom en radie på 15 mil för 95 kr så är nog det pålagt på något annat.
Skulle leverera två Sändningar till privatpersoner bägge va aviserade till dagen efter av mig själva med lossning mellan 7-11 ingen hemma på något av ställena så det är mer än chauffören som tabbar sig
Skulle leverera två Sändningar till privatpersoner bägge va aviserade till dagen efter av mig själva med lossning mellan 7-11 ingen hemma på något av ställena så det är mer än chauffören som tabbar sig
Jag blir förvånad att jag kan beställa en liten låda med usb-kabel och en strömadapter från Kina för 30 spänn ink frakt. Skickar jag sen lådan med posten 16 mil kostar det ca 70 spänn.
Köpte en kabel för 12kr ink frakt från Kina.
Säljer de med förlust eller? Vem får posten betalt av för att köra ut paketet?
Ja, men jag fick service och som jag skrivit tidigare så är jag beredd att betala för service.mehe skrev:
Redigerat av moderator:
Från dealextreme har jag köpt mycket saker fraktfritt, den billigaste var en specialskruvmejsel för 7kr ( inklusive frakt). Det har fungerat klanderfritt varje gång även om det tar lite tid att få hit grejerna från Asien eller var de nu skeppar från.Mell skrev:Jag blir förvånad att jag kan beställa en liten låda med usb-kabel och en strömadapter från Kina för 30 spänn ink frakt. Skickar jag sen lådan med posten 16 mil kostar det ca 70 spänn.
Det spelar ingen roll om det är för mycket eller för lite. De ska hur som helst inte påstå sig sälja en tjänst när de inte gör det.mehe skrev:
Vid transporter tillsammans med en hel del andra tjänster (akutsjukvård, bevakning, larmutryckning etc.) så är punktlighet en del av tjänsten.mehe skrev:
Beställer du en möbel eller en klippning hos frisören så anger du vad du vill ha och frågar när du kan få ett utfört.
När du beställer en transport så anger du vad du vill ha skickat vart, när det ska hämtas och när du vill att det ska komma fram.
Det är inte samma sak.
Inga problem att lös det anlita Ups tala om var när hur så löser dom det. Försening kan bero på fulla bilar då får det stå över men ska prioriteras dagen efter.Nyfniken skrev:Vid transporter tillsammans med en hel del andra tjänster (akutsjukvård, bevakning, larmutryckning etc.) så är punktlighet en del av tjänsten.
Beställer du en möbel eller en klippning hos frisören så anger du vad du vill ha och frågar när du kan få ett utfört.
När du beställer en transport så anger du vad du vill ha skickat vart, när det ska hämtas och när du vill att det ska komma fram.
Det är inte samma sak.
Du fick tjänsten utförd dock vid fel tillfälle, alltså var den vid givet tillfälle för billig för att den skulle prioriteras tillräckligt.
Om punktlighet alltid var ett krav i en tjänst skulle det vara mycket enklare att få ersättning vid t.ex. ett försenat flyg.
Om punktlighet alltid var ett krav i en tjänst skulle det vara mycket enklare att få ersättning vid t.ex. ett försenat flyg.
Det handlar inte bara om punktlighet. Det handlar också om flexibilitet, om kundbemötande, ja om kundfokus helt enkelt.
Ett problem är att det många gånger är leverantören (avsändaren) som har avtalet med fraktbolaget och som är fraktbolagets kund, men det är slutkunden (mottagaren) som betalar eftersom leverantören många gånger bara skickar fraktkostnaden vidare (ibland gör lite vinst på mellanskillnaden också). Det gör att fraktbolaget fokuserar mer på att hålla låga priser (så att leverantören kan kapa emellan genom att ha ett högre fraktpris till slutkund), hämta gods i tid och ha en bra relation med leverantören. Den som betalar "egentligen" blir lidande med dåligt kundbemötande, dålig service och dålig punktlighet. Det är först när (om) mottagaren klagar hos leverantören som det möjligen skulle kunna förbättras.
Så egentligen kanske vi inte ska klaga på Schenker, Posten, DHL eller UPS utan snarare klaga på den leverantör som använder sig av de dåliga transportföretagen för att skicka sina produkter.
Ett problem är att det många gånger är leverantören (avsändaren) som har avtalet med fraktbolaget och som är fraktbolagets kund, men det är slutkunden (mottagaren) som betalar eftersom leverantören många gånger bara skickar fraktkostnaden vidare (ibland gör lite vinst på mellanskillnaden också). Det gör att fraktbolaget fokuserar mer på att hålla låga priser (så att leverantören kan kapa emellan genom att ha ett högre fraktpris till slutkund), hämta gods i tid och ha en bra relation med leverantören. Den som betalar "egentligen" blir lidande med dåligt kundbemötande, dålig service och dålig punktlighet. Det är först när (om) mottagaren klagar hos leverantören som det möjligen skulle kunna förbättras.
Så egentligen kanske vi inte ska klaga på Schenker, Posten, DHL eller UPS utan snarare klaga på den leverantör som använder sig av de dåliga transportföretagen för att skicka sina produkter.
Redigerat av moderator:
Ja rinkabyrör hade ju DHL som enda fraktalternativ men har numera även shenker som val, och såvitt jag förstått pga att kunder har klagat såpass mycket på DHL.bra-byggare skrev:...
Det gör att fraktbolaget fokuserar mer på att hålla låga priser (så att leverantören kan kapa emellan genom att ha ett högre fraktpris till slutkund), hämta gods i tid och ha en bra relation med leverantören. Den som betalar "egentligen" blir lidande med dåligt kundbemötande, dålig service och dålig punktlighet. Det är först när (om) mottagaren klagar hos leverantören som det möjligen skulle kunna förbättras.
The irony! Satt och läste allas erfarenheter i denna tråd i måndags och blev lite oroad över skorna jag just beställt över nätet. När de inte kommit i onsdags hörde jag av mig och då hade DHL tappat spårningen av paketet så nu är de borta (företaget ska skicka ut nya men de hade slut på lagret av min storlek). Så det är bara att vänta och hoppas att skorna dyker upp eller de kommer in på lager under veckan.
Du är ironisk nu, eller hur? Men det borde varit nån smiley efter texten, så jag vet inte riktigt.mehe skrev:
Men om det nu mot allt förnuft skulle vara så att du är allvarlig - hur stor försening tycker du att man kan acceptera och ändå anse att tjänsten är korrekt utförd? En månad? Ett år? Ett decennium? Hur stor kostnad ska kunden acceptera? Hur stor arbetsinsats ska kunden själv behöva lägga?