Nu är det flera år sen jag körde paket för posten men jag måste bara flika in och påpeka att det finns skitstövlar i alla led, avsändare, mottagare och chaufförer. . .

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är ju snarare regel än undantag att de struntar i att åka ut med paket till privatpersoner under dagtid och räknar med att de inte är hemma, har många kompisar som råkat ut för detta.

Sedan har de tyvärr principen att om det "inte gick att leverera" måste det till Örebro för att därifrån distribueras till utlämningsstället, föraren som kör ut får inte själv göra detta, då han inte ser i sitt system vilket som är just ditt närmaste utlämningsställe, då man kan ha begärt att få ett annat. Jag har tex ändrat från mitt "närmaste" som ligger 5 kilometer bort till ett som enligt posten ligger längre bort men som jag bara har 500 meter till. Konstiga postnummerområden här...

Står det enbart en privat adress på paket eller fraktsedel så stannar försändelsen automatiskt på terminalen för avisering!
Skall det levereras dag 1 privat måste det finnas ett tillägg där det står ej avisering ej kvittering!
Förr tog vi med alla sändningar men i 9 fall av 10 gick sändningen tillbaka så det blev för dyrt och ineffektivt.
Det är riktlinjer som Schenker satt!
Dock har vi avtal med vissa företag, ett av dom är Ahlsell som jag tror dom flesta här känner till.
Sändningar från dom går alltid iväg dag 1 även till privatadress och vi får leverera även om ingen finns på plats.
Vilket händer väldigt ofta! Senast i fredags så valde jag att inte leverera en luft/vatten pump för kunden satt på flygplatsen på väg till mallis.
Han tyckte det var en bra idé och ha den ståendes utanför kåken i 10 dagar mitt i centrum:rolleyes:
Arg som ett bi blev han iaf:p
Angående fenomenet att paket inte alltid kommer ut är att dom flesta industrier stänger tidigare så vi måste bryta våra körscheman för att hinna lasta och då räcker vare sig arbetstid eller körtid till allt extra och då kan vissa försändelser bli kvar på bilen.
Det är ingen annan än vi som betalar böter för brytna regler för kör och vilotider!
Men att hävda att man har varit hos kunden utan att ha varit det är bara dumt.
Fredagar är värsta dagen på veckan att få ihop!
Så här såg min bil ut i fredags!
uploadfromtaptalk1381683746915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

39 kunder hade jag att leverera till på en sträcka av 26mil tur och retur! Med ett snitt på 3minuter per kund hade den dagen gått ihop med rast. Det gjorde den inte:p
Jag har kört distribution för Schenker i snart 10år på samma ort:) väldigt kul jobb och man får en bra kontakt med både hantverkare och privata. Dock fruktansvärt stressigt men man vänjer sig!
Fasen det blev mycket svammel och text! :o
Nu har ni iaf fått en liten inblick från den andra sidan av myntet!

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
MTech, det där är ju inte sant, eftersom de då inte skulle skriva att de varit där men ingen var hemma. Sanningen är alltså att de säljer en extratjänst som ibland kan kosta ett par hundra extra, folk är hemma och väntar, ingen kommer och sedan ljuger de och säger att de åkt ut, när de i själva verket skickat paketet raka vägen till Örebro med en axelryckning.

Säkerligen är orsaken den du säger, att det är svårt att hinna annars. Men är det då inte korkat att låtsas ta privatkunderna FÖRST och hävda att man inte kan leverera efter 17, de har ju lättare än ett företag att vara på rätt adress på kvällarna.

Folk tar ju ledigt från jobbet för att sitta hemma och trumma med fingrarna i flera timmar, när de hellre hade velat ha paketet levererat efter 17.

P
När jag körde paketbil som extrajobb för ca 20+ år sedan fanns inte på kartan att inte gå och plinga på dörren. Man visste att ingen var hemma men då och då var det faktiskt någon som öppnade. Att inte ens försöka är uselt.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jo det är korkat. Man måste vara ärlig, jag registrerar allt jag inte hinner som försenad och än efter 10 år har ingen klagat på det.
Självklart vill man inte vara hemma utan att få sitt paket.
Det är därför vi alltid aviserar privatpersoner innan så får ni exakt dag och ett tids spann på 4timmar som vi kommer under!
Eller om det är mindre paket så levererar vi till erat arbete så behöver ni inte vara hemma alls:)
Jag har fördelen av att ha kört på samma ort i snart 10 år så i princip alla känner mig och har mitt nummer så dom brukar ringa och bestämma med mig istället för att det ska gå via speditören!
Det sparar mig tid och ger nöjda kunder. Nöjda kunder= nöjd chaufför.
Jag har tagit med mig paket och mött upp på min privata tid dom få ggr det felat ordentligt om det krävts. Det har hänt 4-5ggr och jag har varit ansvarig 2 av dom!

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Posten logistik har detta i system i mitt område.
Brossan jobbade där ett tag, han testade under en vecka att verkligen stanna och ringa på hos alla som skulle ha sina paket, det resultarade i 4 timmar obetalad övertid varje dag för att hinna göra detta.
Av säkert 100 paket så tror jag posten levererat 3-4st av dessa och resten har jag fått hämta ut på både terminal och postombud.
Hopplöst när man bygger hus och får saker levererade med posten.

Men jag är nog tämligen säker på att det är som så att de som kör ut paketen helt enkelt inte har tid för att åka till alla privatpersoner, som till 99% inte är hemma på dagtid, och därför gör man på detta viset.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MTech skrev:
Eller om det är mindre paket så levererar vi till erat arbete så behöver ni inte vara hemma alls:)
Jag sätter numera alltid mitt jobb som leveransadress. Bemannat 7-16 och alltid någon på plats. Det enda jag behöver komma ihåg är att säga till godsmottagningen innan så det inte blir kalabalik när det dyker upp konstiga paket.

• Gilla
MTech
  • Laddar…
M
Har man betalt för att få levererat till dörren ska man få levererat till dörren. Sedan får de väll anställa fler och höja priset om det inte funkar, va f-n e problemet? Det är ju som att köpa en korv me brö och bara få ett bröd och då ska man va nöjd med det? Får man åka och hämta så borde man åtminstone få mellanskillnaden tillbaka, hellre kompensation för bensinkostnad också pga avtalsbrott.

En övervakningskamera som jag beställde från aliexpress för två veckor sedan, skickades på fredagen från Hingkong med Dhl express och på måndagen kl 8:45 ringde en trevlig budbilschafför och frågade om hon kunde komma och lämna mitt paket om en halvtimme.

Om det ändå kunde fungera så lite oftare, då hade jag inte behövt bli så förvånad!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MTech: Om man inte hinner leverera ska man inte erbjuda den extratjänsten.

Anna_H skrev:
MTech: Om man inte hinner leverera ska man inte erbjuda den extratjänsten.
Det är tyvärr inte chaufförerna som bestämmer vilka tjänster man ska utföra. Chaufförerna ska bara hinna. . . En kollega jag hade när jag körde skulle runt jul hinna till 100 ställen på 5 timmar, även om det inge är långt mellan ställena är det löjligt av ledningen att tro att man hinner och orkar det i 3 veckor...

• Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
mehe skrev:
Det är tyvärr inte chaufförerna som bestämmer vilka tjänster man ska utföra. Chaufförerna ska bara hinna. . . En kollega jag hade när jag körde skulle runt jul hinna till 100 ställen på 5 timmar, även om det inge är långt mellan ställena är det löjligt av ledningen att tro att man hinner och orkar det i 3 veckor...
Men vad har det med saken att göra? Betalar jag X hundra kronor extra för att få min beställda vara hemkörd, och jag får en avisering att den kommer "i morgon mellan 13 och 15" så ska chauffören vara där mellan 13 och 15, eller ringa mig och säga att han blir sen.

Oavsett hur fel han anser att hans chefer planerar kan han ju inte bara skita i att åka dit och sedan säga att ingen öppnade när han ringde på. Att köra ut får väl ta den tid det tar, blir det övertid så blir det, det är ju bara att ta ut i ledighet eller pengar sedan.

Men att ta betalt för en vara och sedan acceptera att underhuggarna inte levererar det som sålts, det är INTE OKEJ.

• Gilla
klonk
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Men vad har det med saken att göra? Betalar jag X hundra kronor extra för att få min beställda vara hemkörd, och jag får en avisering att den kommer "i morgon mellan 13 och 15" så ska chauffören vara där mellan 13 och 15, eller ringa mig och säga att han blir sen.

Oavsett hur fel han anser att hans chefer planerar kan han ju inte bara skita i att åka dit och sedan säga att ingen öppnade när han ringde på. Att köra ut får väl ta den tid det tar, blir det övertid så blir det, det är ju bara att ta ut i ledighet eller pengar sedan.

Men att ta betalt för en vara och sedan acceptera att underhuggarna inte levererar det som sålts, det är INTE OKEJ.
Vill man ha det utkört mellan 13 och 15 får man beställa bud... jag har dessutom aldrig sagt att han fuskade försökte bara ge en bild av vad chaufförer kan ha för dag när det är illa. När jag jobbade på poaten fanns det tre huvudvarianter av paket express 9.00 express 12.00 och vanliga 16.00 tiderna anger sista utdelningstid sen fanns det också ganska många special varianter med extratjänster som man kan beställa till, dessa tjänster har jag dock aldrig sett när jag själv beställt paket där kunde det ske en förbättring hos företagen som skickar paket. Notera att dessa pakettjänster ovan är för företag endast och står det bara ett privatnamn på paketet hamnda dessa direkt i lådan som gick för avisering... för privatpersonner finns tjänsten hempaket med utkörning mellan 17 och 21. Sjäpv tyckte jag det var rätt meningslöst att fuska då jag hellre blev av med paketet då det kräveds mindre administration när varvet var klart.

Anna_H skrev:

Är sändningen aviserad så körs den alltid ut. Det kan jag garantera dig till 100%!
Felar det med en aviserad sändning så rättar man till.
Vi har kört 30mil med lastbil för att lämna ett aviserat paket som kommit fel i sorteringen!
Tack och lov händer det väldigt sällan annars hade vi nog gått i konkurs omgående.
Jag tror du missförstod mig i mina tidigare inlägg.
Jag menade bara det att ta ledigt från jobbet är vanskligt om man inte har fått en avisering. Och det har man inte dag 1, inte hos oss på Schenker iaf.
Har du fått avisering, då får du ditt paket såvida inte chauffören dör på vägen, vilket tyvärr har hänt. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.