19 945 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Jag behöver bara få ut min frustration
andersmc skrev:Du är ironisk nu, eller hur? Men det borde varit nån smiley efter texten, så jag vet inte riktigt.
Men om det nu mot allt förnuft skulle vara så att du är allvarlig - hur stor försening tycker du att man kan acceptera och ändå anse att tjänsten är korrekt utförd? En månad? Ett år? Ett decennium? Hur stor kostnad ska kunden acceptera? Hur stor arbetsinsats ska kunden själv behöva lägga?
Själva huvudtjänsten att flytta en vara är utförd sen kommer vi in på om alla villkor är uppfyllda för att erlägga full betalning.
Du är bara kund mot transportbolaget om du betalar direkt till det. I det här fallet låter det mer som att hth är den man ska ha kontakt med och att det är deras ansvar att köket levereras. Så då ska väl den drabbade ändå skälla på hth?
Jag tycker väldigt många missar att de inte är kund till transportbolaget, de har inget avtal alls utan ska kontakta avsändaren.
Tänk er att ni ber någon bygga ett hus och ni skriver ett avtal om allt om att det ska vara färdigt om ett år. Efter ett år är det inte färdigt utan det tar 13 månader, huset är försenat men ingen kan hävda att det inte är byggt. Förhoppningsvis så regleras förseningen i avtalet men tjänsten är utförd. Samma sak med transporten den är utförd men med försening. Vilket troligen också regleras i avtalet mellan kunden som i de flesta fall är avsändaren och transportören. Därför är det viktigt att man ser till att även transportförseningar är reglerat i avtalet mellan mottagaren och avsändaren. Det är annars mycket troligt att man som mottagare får betala för en transport wom avsändaren kan reklamera till transportören.
Redigerat:
Fick idag en avi om att hämta ett paket på postutlämningsställe. Dock skulle det enligt avin inte hämtas ut på mitt ordinarie utlämningsställe runt hörnet utan på en annan ICA-butik några kilometer bort.
Nåväl, jag har denna tråd i färskt minne så jag blir inte speciellt förvånad. Jag åker till den andra ICA-butiken och står i kö och när det blir min tur så lämnar jag fram lappen som matas in i systemet och jag hör henne förvånat säga "ej ankomstregistrerad". Efter lite sökande så konstaterar hon att mitt paket finns på mitt ordinarie utlämningsställe runt hörnet men med fel angiven utlämningsadress.
Jag åker till mitt ordinarie utlämningsställe och står i kö och sedan får jag mitt paket.
Enligt mehe:s resonemang ska jag antagligen inte klaga, tjänsten är ju utförd, jag har ju fått mitt paket. Att jag fått slösa tid och åka omkring och stått i onödiga köer har inte med saken att göra? Ähhh, JO!
Nåväl, jag har denna tråd i färskt minne så jag blir inte speciellt förvånad. Jag åker till den andra ICA-butiken och står i kö och när det blir min tur så lämnar jag fram lappen som matas in i systemet och jag hör henne förvånat säga "ej ankomstregistrerad". Efter lite sökande så konstaterar hon att mitt paket finns på mitt ordinarie utlämningsställe runt hörnet men med fel angiven utlämningsadress.
Jag åker till mitt ordinarie utlämningsställe och står i kö och sedan får jag mitt paket.
Enligt mehe:s resonemang ska jag antagligen inte klaga, tjänsten är ju utförd, jag har ju fått mitt paket. Att jag fått slösa tid och åka omkring och stått i onödiga köer har inte med saken att göra? Ähhh, JO!
Jag har aldrig sagt att du inte ska klaga, klart du ska. Men du kan inte klaga på att varan kom fram. Klaga gärna men gör era reklamationer till rätt part.bra-byggare skrev:Fick idag en avi om att hämta ett paket på postutlämningsställe. Dock skulle det enligt avin inte hämtas ut på mitt ordinarie utlämningsställe runt hörnet utan på en annan ICA-butik några kilometer bort.
Attityden verkar som en kvarleva från gammalt feodalsamhälle fast med företagen istället för feodalherrar. Man skall stå med mössan i hand och tacka för de små brödsmulor man blir tillkastad åsså får man helt sonika tåla en och annan örfil ibland. De står ju över i hierarkin så det är allt så det ska va...
(för de som inte förstår det så menar jag detta bildligt)
(för de som inte förstår det så menar jag detta bildligt)
Kan va så att du som kund har ett avtal med transportbolaget beror på vad det står på avtalet i vissa fall funkar det så att avsändaren bokar frakten till dig och du betalar till avsändaren men du står som ägare av transporten. Jag kör för Schenker och har haft kunder som råkat ut för detta.mehe skrev:Själva huvudtjänsten att flytta en vara är utförd sen kommer vi in på om alla villkor är uppfyllda för att erlägga full betalning.
Du är bara kund mot transportbolaget om du betalar direkt till det. I det här fallet låter det mer som att hth är den man ska ha kontakt med och att det är deras ansvar att köket levereras. Så då ska väl den drabbade ändå skälla på hth?
Jag tycker väldigt många missar att de inte är kund till transportbolaget, de har inget avtal alls utan ska kontakta avsändaren.
byggt. Förhoppningsvis så regleras.
Då framgår det troligen i något papper man inte har läst. Läser inte alla det finstilta?sventable skrev:
Jovisst gör man det, eller inte..mehe skrev:
Och sen så är det så att när varan lämnar avsändarens lager så slutar deras ansvar och övergår till fraktbolaget detta står på fraktsedeln,
"Utan ansvar för transportbolaget" så reklamationer ska ske till transportören och inte avsändaren. Är vad jag har lärt mig iallafall.
På posten var det stenhårt att mottagaren inte i princip fick röra godset innan underskrift och var det skador skulle det reklameras av avsändaren.sventable skrev:Jovisst gör man det, eller inte..
Och sen så är det så att när varan lämnar avsändarens lager så slutar deras ansvar och övergår till fraktbolaget detta står på fraktsedeln,
"Utan ansvar för transportbolaget" så reklamationer ska ske till transportören och inte avsändaren. Är vad jag har lärt mig iallafall.
Jag fick för ett tag sedan en öppnad jiffypåse utan sitt riktiga innehåll men en lapp i där posten skrivit att emballaget gått sönder och att jag skulle kontrollera innehållet. Jag reklammerade då till Posten men eftersom deras reklammationssajt just då var nere (surprise!) ringde jag istället och det gick bra att reklammera trots att jag inte var avsändaren.mehe skrev:
Jag kontaktade också avsändaren (Proffsmagasinet) och berättade vad som hänt och fick då svaret. "Du behöver inte göra någonting, vi reklammerar försändelsen och skickar en ny vara till dig". Några dagar senare hade jag varan i min hand. DET är service det! All heder till Proffsmagasinet, ingen alls till Posten faktiskt.
Och jag har framfört att jag antagligen är villig att betala för den, men du vill inte berätta vad det skulle kosta.mehe skrev:
Men menar du då att de "löften" som ges av transportföretagen uppenbart är lögner eftersom det inte är möjligt att hålla de "löftena" för de priserna de själva uppger?
Redigerat av moderator:
Det är väl villkoren för tjänsten som är intressant, inte vad tjänsten kostar? Det är ju upp till fraktbolaget att utföra den tjänst man beställt oavsett vad fraktbolaget har tagit betalt, eller, är det bara jag?
Jag kör vad du vill vart som helst för 1 miljon per mm sträcka så länge det inte väger mer än 2 kg.bra-byggare skrev:
Tycker frågan är ungefär som det klassiska "hur långt är ett snöre. . ." Eller som juridikens "Det beror på. . . "
Själv använder jag mig av Lyreco som leverantör av kontorsmaterial just för att de har egna bilar och min beställning inte riskerar att hamna på någon terminal eller utlämningsställe. De blir inte av med sin sändning förrän de har varit hos mig och snällt ståt och väntat den tiden det tar för mig att öppna dörren, vilket jag självklart försöker hålla till ett minimum.
Hur kan du då så säkert säga att 3000kr är för lite för köktransporten? "Snöret är väl lika långt" även kring det påståendet?mehe skrev: