BirgitS
B bakterie skrev:
Jag tror inte denna fråga fått ett ordentligt svar i tråden, så jag kan väl bidra lite. Det mest kända företaget som mäter tittarsiffror tror jag är Nielsen. De väljer ut ett antal hushåll i Sverige som går med på att få lite utrustning istallerad hos sig. Hushållen ska statistiskt sett representera hela Sverige.
Man kan läsa en del om hur det går till, och har gått till, på MMS:s webbplats, t.ex. sidan http://mms.se/?page_id=89

BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl redan varit uppe i tråden för länge sen men det är en mindre höjning från i år till nästa år men sen kommer beloppet att vara detsamma i tre år och även med tevelicensen så höjdes beloppet då och då. Du måste ta hänsyn till att ensamstående nu får nästan halverad avgift och att de som har väldigt låga inkomster, t.ex. många pensionärer, nästan inte behöver betala något alls.
Ja, och det är just det jag vill att man följer upp och kollar om det blev som man trodde. Många barn bor ju hemma även efter 18 fyllda, så i vissa hushåll får man betala 4-5 avgifter. Sen får ju alla med inkomst över 13200 betala fullt, det är nog en hel del som har den månadsinkomsten även som pensionär.

BirgitS
Ja, men sånt där finns det ju bra statistikunderlag för när man beräknar summan. Vi alla är både folkbokförda hos och redovisar våra inkomster för Skatteverket.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
och att de som har väldigt låga inkomster, t.ex. många pensionärer, nästan inte behöver betala något alls
Många, och nästan inget alls, håller jag inte med om.
Alla som bott minst 40 år i Sverige får som minimum garantipension som är drygt 8000kr/mån. Det ger en TV-avgift på 80kr/mån, dvs nästan en tusenlapp om året.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men sånt där finns det ju bra statistikunderlag för när man beräknar summan. Vi alla är både folkbokförda hos och redovisar våra inkomster för Skatteverket.
Per och Marlene bör ju veta, de har väl fortfarande någon skum person skriven på sin adress? ;-)

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många, och nästan inget alls, håller jag inte med om.
Alla som bott minst 40 år i Sverige får som minimum garantipension som är drygt 8000kr/mån. Det ger en TV-avgift på 80kr/mån, dvs nästan en tusenlapp om året.
Det här är Skatteverkets exempel:
Birgitta har en pension på 120 000 kronor per år, alltså 10 000 kronor per månad. Efter grundavdraget är hennes beskattningsbara inkomst 52 100 kronor. Det innebär att hon betalar 521 kronor i public service-avgift. Det motsvarar 1 procent av hennes beskattningsbara inkomst.
https://www.skatteverket.se/privat/...cserviceavgift.4.22501d9e166a8cb399f31dd.html
Och 43 kr/mån är väldigt lite, dessutom är det ju en avsevärd sänkning från nuvarande 200 kr/mån och gör stor skillnad för dem med sådana pensioner.

B b8q skrev:
Per och Marlene bör ju veta, de har väl fortfarande någon skum person skriven på sin adress? ;-)
Ett sånt fel i folkbokföringen påverkar ju inte beloppet som tas in på avgiften. Oavsett det så är t.ex. 100 fel i folkbokföringen försumbart jämfört med antalet människor som betalar skatt i Sverige. Det går ju inte att veta exakt hur många som kommer att betala tevelicensen ett kommande år heller.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Den senaste generationen vi har hemma nu lyssnar också på ljudet, men sniffar dessutom nätverkstrafiken ...
Så nej, siffrorna är inte påhitt. De mäts seriöst, men statistiska metoder används
Tja, hur många apparater är igång kanske de kan registrera,
men knappast hur många som verkligen tittar på programmen väl?

B b8q skrev:
..."en bra produkt säljer sig själv", dvs om jag ser/hör reklam för något så utgår jag från att det är en skräpprodukt som jag bör undvika
Helt rätt, och därför störs jag inte så mycket av all spelreklam i de kommersiella kanalerna.
För är det något jag aldrig lägger pengar på så är det nätspel och lotterier.
Dit går bara andras pengar.

Och à propos spelreklam,tycker jag det är burleskt att just programmet Lyxfällan är fullt med spelreklam.
Det är ju till stor del nätspelen, som knäckt dessa stackars människors ekonomi (och liv).

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
tycker jag det är burleskt att just programmet Lyxfällan är fullt med spelreklam.
Burleskt?? De är väl bara ren egennytta då de vill säkerställa ett bra underlag med klienter till kommande säsonger av programmet. :cool:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, hur många apparater är igång kanske de kan registrera,
men knappast hur många som verkligen tittar på programmen väl?
Reglerna de ber oss följa är att alla som är i ett rum med en påslagen apparat ska registrera sig med ett knapptryck på den speciella fjärrkontroll vi fått för ändamålet, så nja, huruvida alla verkligen tittar vet de inte. Jag kanske surfar medan barnen tittar, t.ex.

Alla har sin egen knapp, så jo, det är mer noggrant än bara "apparaten är på", men de kan ju inte veta var jag har min uppmärksamhet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är Skatteverkets exempel: [länk]
Och 43 kr/mån är väldigt lite, dessutom är det ju en avsevärd sänkning från nuvarande 200 kr/mån och gör stor skillnad för dem med sådana pensioner.
Aha, åhå.
Jag har missat att det var inkomst efter grundavdrag som avses.
Ja då blir det betydligt mindre smärtsamt för de med riktigt låga inkomster.

B bakterie skrev:
alla som är i ett rum med en påslagen apparat ska registrera sig med ett knapptryck på den speciella fjärrkontroll vi fått för ändamålet, så nja, huruvida alla verkligen tittar vet de inte.
Jag kan mycket väl tänka mig att (varning för fördomsfulla exempel)
  • en kvinna som gillar matlagningsprogram knappar in för hela familjen när hon tittar på dessa,
  • en man som älskar fotboll gör detsamma när han ser sina älsklingsprogram, eller
  • ett barn som tittar på Bolibompa :)

SVT har nu blivit ännu mer vänstervridet än tidigare efter att vi nu är tvingade att betala. Dom går verkligen ”all in” nu när Svenska folket ändå inte kan skippa betalningen.
Haha.. propaganda maskinen är i full gång.
Svin!

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
N
G Ganescha skrev:
SVT har nu blivit ännu mer vänstervridet än tidigare efter att vi nu är tvingade att betala. Dom går verkligen ”all in” nu när Svenska folket ändå inte kan skippa betalningen.
Haha.. propaganda maskinen är i full gång.
Svin!
Instämmer! Kan bara glädja mig åt att jag f.n. enbart lever av kapital och inte har någon inkomst av tjänst = ingen publicserviceavgift på några år till.

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Instämmer! Kan bara glädja mig åt att jag f.n. enbart lever av kapital och inte har någon inkomst av tjänst = ingen publicserviceavgift på några år till.
Lyckost!
Att vi accepterar detta är en skam. Men fortfarande så är det allt för många (tror jag) som går på deras idiotiska PK propaganda trotts att vi har en alldeles fenomenal alternativ media idag som på saklig och grundlig nivå faktiskt rapporterar en verklighet.
Men inte SVT som t om kallar IS krigare för ”aktivister”!

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bra att de använder samma benämning på vänsterextremisterna som på religösaextimister.

Jag kan inte bedöma om de är mer eller mibsre vänster efter som jag inte tittar på det. Jag är för lösningen änen om den medföra att jag måste börja betala. Jag ser inte att alternativen är bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.