37 838 läst ·
496 svar
38k läst
496 svar
Ja till nya radio- och TV-avgiften
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Man kan läsa en del om hur det går till, och har gått till, på MMS:s webbplats, t.ex. sidan http://mms.se/?page_id=89B bakterie skrev:Jag tror inte denna fråga fått ett ordentligt svar i tråden, så jag kan väl bidra lite. Det mest kända företaget som mäter tittarsiffror tror jag är Nielsen. De väljer ut ett antal hushåll i Sverige som går med på att få lite utrustning istallerad hos sig. Hushållen ska statistiskt sett representera hela Sverige.
Ja, och det är just det jag vill att man följer upp och kollar om det blev som man trodde. Många barn bor ju hemma även efter 18 fyllda, så i vissa hushåll får man betala 4-5 avgifter. Sen får ju alla med inkomst över 13200 betala fullt, det är nog en hel del som har den månadsinkomsten även som pensionär.BirgitS skrev:
Det har väl redan varit uppe i tråden för länge sen men det är en mindre höjning från i år till nästa år men sen kommer beloppet att vara detsamma i tre år och även med tevelicensen så höjdes beloppet då och då. Du måste ta hänsyn till att ensamstående nu får nästan halverad avgift och att de som har väldigt låga inkomster, t.ex. många pensionärer, nästan inte behöver betala något alls.
Många, och nästan inget alls, håller jag inte med om.BirgitS skrev:
Alla som bott minst 40 år i Sverige får som minimum garantipension som är drygt 8000kr/mån. Det ger en TV-avgift på 80kr/mån, dvs nästan en tusenlapp om året.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det här är Skatteverkets exempel:Mikael_L skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...cserviceavgift.4.22501d9e166a8cb399f31dd.html
Och 43 kr/mån är väldigt lite, dessutom är det ju en avsevärd sänkning från nuvarande 200 kr/mån och gör stor skillnad för dem med sådana pensioner.
Ett sånt fel i folkbokföringen påverkar ju inte beloppet som tas in på avgiften. Oavsett det så är t.ex. 100 fel i folkbokföringen försumbart jämfört med antalet människor som betalar skatt i Sverige. Det går ju inte att veta exakt hur många som kommer att betala tevelicensen ett kommande år heller.B b8q skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, hur många apparater är igång kanske de kan registrera,B bakterie skrev:
men knappast hur många som verkligen tittar på programmen väl?
Helt rätt, och därför störs jag inte så mycket av all spelreklam i de kommersiella kanalerna.B b8q skrev:
För är det något jag aldrig lägger pengar på så är det nätspel och lotterier.
Dit går bara andras pengar.
Och à propos spelreklam,tycker jag det är burleskt att just programmet Lyxfällan är fullt med spelreklam.
Det är ju till stor del nätspelen, som knäckt dessa stackars människors ekonomi (och liv).
Reglerna de ber oss följa är att alla som är i ett rum med en påslagen apparat ska registrera sig med ett knapptryck på den speciella fjärrkontroll vi fått för ändamålet, så nja, huruvida alla verkligen tittar vet de inte. Jag kanske surfar medan barnen tittar, t.ex.KnockOnWood skrev:
Alla har sin egen knapp, så jo, det är mer noggrant än bara "apparaten är på", men de kan ju inte veta var jag har min uppmärksamhet.
Aha, åhå.BirgitS skrev:
Jag har missat att det var inkomst efter grundavdrag som avses.
Ja då blir det betydligt mindre smärtsamt för de med riktigt låga inkomster.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan mycket väl tänka mig att (varning för fördomsfulla exempel)B bakterie skrev:
- en kvinna som gillar matlagningsprogram knappar in för hela familjen när hon tittar på dessa,
- en man som älskar fotboll gör detsamma när han ser sina älsklingsprogram, eller
- ett barn som tittar på Bolibompa
SVT har nu blivit ännu mer vänstervridet än tidigare efter att vi nu är tvingade att betala. Dom går verkligen ”all in” nu när Svenska folket ändå inte kan skippa betalningen.
Haha.. propaganda maskinen är i full gång.
Svin!
Haha.. propaganda maskinen är i full gång.
Svin!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Instämmer! Kan bara glädja mig åt att jag f.n. enbart lever av kapital och inte har någon inkomst av tjänst = ingen publicserviceavgift på några år till.G Ganescha skrev:
Lyckost!N Nalleman64 skrev:
Att vi accepterar detta är en skam. Men fortfarande så är det allt för många (tror jag) som går på deras idiotiska PK propaganda trotts att vi har en alldeles fenomenal alternativ media idag som på saklig och grundlig nivå faktiskt rapporterar en verklighet.
Men inte SVT som t om kallar IS krigare för ”aktivister”!
Det är väl bra att de använder samma benämning på vänsterextremisterna som på religösaextimister.
Jag kan inte bedöma om de är mer eller mibsre vänster efter som jag inte tittar på det. Jag är för lösningen änen om den medföra att jag måste börja betala. Jag ser inte att alternativen är bättre.
Jag kan inte bedöma om de är mer eller mibsre vänster efter som jag inte tittar på det. Jag är för lösningen änen om den medföra att jag måste börja betala. Jag ser inte att alternativen är bättre.