N
D Daniel 109 skrev:
Det är väl bra att de använder samma benämning på vänsterextremisterna som på religösaextimister.

Jag kan inte bedöma om de är mer eller mibsre vänster efter som jag inte tittar på det. Jag är för lösningen änen om den medföra att jag måste börja betala. Jag ser inte att alternativen är bättre.
Varför vore det inte bättre att koda sändningarna och sedan låta den som vill abonnera på SVT precis som den som vill se t.ex. TV3 får göra?
Har aldrig fått några hållbara argument mot den varianten mer än att så pass få skulle välja att teckna abonnemang på SVT.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Syftet är ju att någotsånär objektiv information ska vara tillhänglig för hela befolkningen. Om SVT kodas så finns det inget syfte att behålla SVT.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Varför vore det inte bättre att koda sändningarna och sedan låta den som vill abonnera på SVT precis som den som vill se t.ex. TV3 får göra?
Har aldrig fått några hållbara argument mot den varianten mer än att så pass få skulle välja att teckna abonnemang på SVT.
Här är ett argument som jag kanske, eller kanske inte, håller med om:

Man kan hävda att även om du inte väljer att teckna abonnemang så drar du nytta av den samhällsgranskande funktion som bedrivs både på SVT och SR. Det kan vara värt att ha en aktör för sådant, som inte drivs av kommersiella intressen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Syftet är ju att någotsånär objektiv information ska vara tillhänglig för hela befolkningen. Om SVT kodas så finns det inget syfte att behålla SVT.
Jamen du når ju ändå inte de som aldrig (och det är många) tittar på SVT.
Nej det argumentet håller inte.
Det finns visst ett syfte att behålla SVT för de som vill titta på deras sändningar. Däremot kanske SVT inte skall hålla på med jippoprogram som Mello utan fokusera på "kvalitetsprogram".
Dagens system är helt orimligt!

N
B bakterie skrev:
Här är ett argument som jag kanske, eller kanske inte, håller med om:

Man kan hävda att även om du inte väljer att teckna abonnemang så drar du nytta av den samhällsgranskande funktion som bedrivs både på SVT och SR. Det kan vara värt att ha en aktör för sådant, som inte drivs av kommersiella intressen.
Den uppgiften kan även andra aktörer som övrig media stå för. TV3 och TV4 tillhandahåller sådana program (t.ex. Kalla fakta). För mig är det inget argument som motiverar mig att betala för något jag inte utnyttjar.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och vad har TV3 för granskande program?

Jag har inte kollat en sammanhängande minut på den kanalen på minst 20 år så jag har ingen koll.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vad har TV3 för granskande program?

Jag har inte kollat en sammanhängande minut på den kanalen på minst 20 år så jag har ingen koll.
T.ex. Trolljägarna som sätter dit nättroll. Jag har inte själv TV3 eller någon annan betalkanal eftersom jag har mängder av kvalitetskanaler gratis via parabol. SVT tittar jag aldrig på.

Objektiva är dom då rakt inte. Speciellt inte när det kommer till Israel - Palestina konflikten t ex.
Likt tidningar så är dom fruktansvärt snabba med att pixla en förövares ansikte så länge han inte är vit. Äsch, finns massor av deras banala syn på vad som är objektiv rapportering/ journalistik. Tvi och bläää... regimen är i full gång och tyvärr så är det allt för många som sväljer deras skit snack rent ut sagt.
Fast, med den nya median och en ny generation så finns det ljus!
Varför tror ni annars man TVINGAR folk att betala för propagandan?

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
harry73
G Ganescha skrev:
SVT har nu blivit ännu mer vänstervridet än tidigare efter att vi nu är tvingade att betala.
De flesta som tycker att SVT är vänstervriden befinner sig rätt så långt ut till höger och därifrån borde de mesta se ut att vara vänstervriden

• Gilla
Huzzbutt och 9 till
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
De flesta som tycker att SVT är vänstervriden befinner sig rätt så långt ut till höger och därifrån borde de mesta se ut att vara vänstervriden
Nja det där stämmer väl inte riktigt. Enligt Mediabarometern minskar förtroendet för public service generellt bland de som inte röstar på de rödgröna partierna.
Bland de sistnämnda ökar förtroendet.
Något som väl kan tyda på att det ligger något i klagomålen på vänstervridning...

• Gilla
Noseone och 5 till
  • Laddar…
Det är känt att journalisterna på SVT har sympatier som ligger klart till vänster om befolkningen i stort. Så det är inte så konstigt att det lyser igenom. Men de försöker leva upp till kraven på objektivitet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är känt att journalisterna på SVT har sympatier som ligger klart till vänster om befolkningen i stort. Så det är inte så konstigt att det lyser igenom. Men de försöker leva upp till kraven på objektivitet.
Då gör dom ett uruselt försök :thinking:

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu fick jag leta lite, men den senaste jämförelse jag hittade var mellan 2010 och 2017 och den publicerades för snart ett år sen, så det borde vara de senaste siffror.

Det jag läser i statistiken är att förtroendet är högt bland väljare för nästan alla politiska partier. Det stora undantaget är SD-väljare.
Och förtroendet för SVT minskar bland MP väljarna, men ökar bland C och M väljarna.
Och det finns bara 2 partier, där förtroendet för SVT inte ligger mellan 80 och 83% och det är KD med 78% och SD med 46%

Stapeldiagram som visar förtroende för SVT och SR bland olika partiväljare 2010 och 2017 med lägst för SD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag nu får dra en slutsats av detta är den att SVT är objektiv, men att SD-väljare inte gillar objektiv media

• Gilla
Fario och 12 till
  • Laddar…
Att extrempartiet på andra sidan har högt förtroende kan ju tyda på att SVT inte representerar en mitten position. Jag håller med om att SVT inte är helt representativt, men det finns inget bättre och jag tycker attde klarar sitt uppdrag på ett okej sätt.

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
Nu fick jag leta lite, men den senaste jämförelse jag hittade var mellan 2010 och 2017 och den publicerades för snart ett år sen, så det borde vara de senaste siffror.

Det jag läser i statistiken är att förtroendet är högt bland väljare för nästan alla politiska partier. Det stora undantaget är SD-väljare.
Och förtroendet för SVT minskar bland MP väljarna, men ökar bland C och M väljarna.
Och det finns bara 2 partier, där förtroendet för SVT inte ligger mellan 80 och 83% och det är KD med 78% och SD med 46%

[bild]
Om jag nu får dra en slutsats av detta är den att SVT är objektiv, men att SD-väljare inte gillar objektiv media
Googla på Medieakademiens Förtroendebarometer 2018 så finner du den tydliga skillnaden mellan borgerliga väljare och de rödgröna. Du har rätt i att de som sympatiserar med SD är klart mest kritiska men även de som röstar på andra än de rödgröna blir mer och mer kritiska.
Endast 58 % av de tillfrågade har förtroende för SVT. Deras eget mål är 80 %. Hyfsat långt till målet alltså.
Om man är mycket på nätet (på seriösa sidor) där media diskuteras slås man av hur ofta klagomål om public service vänstervridning kommer upp. På högervridning ser man så gott som aldrig några klagomål. Mycket talande!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.