37 838 läst ·
496 svar
38k läst
496 svar
Ja till nya radio- och TV-avgiften
Kan ingen starta en röstning om TV avgiften med alternativ typ
" betalar licens nu, är emot skatten "
" Jag har aldrig betalat licens o tycker iden är bra"
" Jag har aldrig betalat licens men haft TV o tycker iden är bra"
" Edgar Hoover var en hyvens kille, rensa ut på SR/ SVT"
"jag älskar Lenin, Mao, Marx o Stalin o vill att Tv skall bli mer vänster, istället för den jävla högersmörjan dom visar nu"
ps dom 2 sista var ett skämt
"jag älskar Lenin, Mao, Marx o Stalin o vill att Tv skall bli mer vänster, istället för den jävla högersmörjan dom visar nu"
ps dom 2 sista var ett skämt
Jag har alltid betalat TV-licens sedan jag flyttade hemifrån. Anser att man ska göra det som är fastställt.K Keld skrev:Kan ingen starta en röstning om TV avgiften med alternativ typ
ps dom 2 sista var ett skämt![]()
Idén med en ny extra skatt är idiotisk. Ta givetvis kostnaden som vanliga skatter men sätt även krav på kvalitet och vad folk tycker om utbudet. Den nya kostnaden för staten finansieras enklast genom vettigare hantering av befintliga skatteintäkter och att få fler i arbete (mer skatteintäkter och mindre bidrag) . Besparingen på tv-pejlare och annat "Storebror ser dig" sänker utgifterna för staten. Dra ned till en TVkanal för utbudet räcker inte till två kanaler med den skit man nu serverar. (det sista egen åsikt)
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Helt rätt. Jag läste fel. Jag ber om ursäkt för det. My bad. Kvarstår gör ändå att smak inte har ett dyft med kvalitet att göra eller att blotta sina åsikter. Det finns tonvis med okvalitativt som även de största konnässörerna inom respektive område fullkomligt älskar.Claes Sörmland skrev:
Ja här kom ju en sak som så småningom gjorde att jag förstod en del av storheten med SVT.rolri skrev:
När jag fick barn, som satt och glodde på bollibompa, det blev alltförmycket sådant, även om jag hellre hade sett att de var ute och sparkade boll eller lekte kurragömma.
Men otroligt vad befriande att det finns barnprogram någonstans utan att vara fullt med reklam.
Barnen var ju hos kompisar och såg lite andra kanaler, tjatade hemma att slippa "skogsTV", nej de har inte kallat det för det, men menade väl ungefär det.
Men ibland när jag var för att hämta ungarna någonstans fick jag ju se hur det gick till i alternativa kanalerna. Först en tecknad film (eller serie är det väl) sen direkt före och efter en massa produktplacerad reklam för att de ska triggas att tjata om att få köpa diverse plastprylar med anknytning till det just sedda programmet.
puuhh, skönt att man slapp den skiten hemma i alla fall.
Sen tyckte jag det var väldigt billig kvalitet i dessa andra kanaler, tablån var alltså.
Reklam
Någon tecknad serie
reklam
någon annan tecknad serie
reklam
reklam
osv
Aldrig syntes en riktig människa.
Medan på SVT så fanns det ett flertal supercoola programledare som gjorde en hel del egen produktion.
Det var mekatronik med Jonas, Ylvania med Ylva, Staden med Johan, för att bara nämna något enstaka av den omfångsrika produktionen.
Sånt här som kanske gör några barn intresserade av något och en knuff i någon riktning, eller åtminstone förståelse, istället för att bara döva sin hjärnor med Tomas Tåget och meckarmicke.
Idag sitter väl alla barn med YouTube och bläddrar. Utebliven dopaminpåslag efter tio sekunder leder till byte till nästa klipp.
Detta håller jag med dig om. Men inga av mina barn tittar på någon av dessa kanaler, som är totalt ointresserade av dem. Netflix och youtube däremot är en annan femma. Det tittar dom på. Visst finns det reklam på youtube men den går att klicka bort rätt snabbt. Sen kommer vi till språket, min 4:a dotter är redan en hejar på engelska vilket är väldigt intressant hur snabbt dom lär sig.Mikael_L skrev:
Ja här kom ju en sak som så småningom gjorde att jag förstod en del av storheten med SVT.
När jag fick barn, som satt och glodde på bollibompa, det blev alltförmycket sådant, även om jag hellre hade sett att de var ute och sparkade boll eller lekte kurragömma.
Men otroligt vad befriande att det finns barnprogram någonstans utan att vara fullt med reklam.
Barnen var ju hos kompisar och såg lite andra kanaler, tjatade hemma att slippa "skogsTV", nej de har inte kallat det för det, men menade väl ungefär det.
Men ibland när jag var för att hämta ungarna någonstans fick jag ju se hur det gick till i alternativa kanalerna. Först en tecknad film (eller serie är det väl) sen direkt före och efter en massa produktplacerad reklam för att de ska triggas att tjata om att få köpa diverse plastprylar med anknytning till det just sedda programmet.
puuhh, skönt att man slapp den skiten hemma i alla fall.
Sen tyckte jag det var väldigt billig kvalitet i dessa andra kanaler, tablån var alltså.
Reklam
Någon tecknad serie
reklam
reklam
reklam
osv
Aldrig syntes en riktig människa.
Medan på SVT så fanns det ett flertal supercoola programledare som gjorde en hel del egen produktion.
Det var mekatronik med Jonas, Ylvania med Ylva, Staden med Johan, för att bara nämna något enstaka av den omfångsrika produktionen.
Sånt här som kanske gör några barn intresserade av något och en knuff i någon riktning, eller åtminstone förståelse, istället för att bara döva sin hjärnor med Tomas Tåget och meckarmicke.
Vad har jag då mer för saker att anföra i ämnet.
Ja just det ...
Borde SVT bantas ner till att bara visa anslagstavlan och i övrigt vara tomt på sändningar tills kriget bryter ut, eller att man åtminstone måste varna för en storbrand?
Ja billigt skulle det bli, men fortfarande inte gratis, långt ifrån.
Det skulle vara som att bygga 20 mil motorväg bara utifall man i någon framtid kanske behöver få fram en ambulans till Sörviggen.
Och banta SVT väldigt radikalt, fast inte till bara anslagstavlan blevo nog ännu större slöseri. En alltför smal kanal förlorar helt sin dragningskraft, man kommer sända program som ingen tittar på för att man glömt bort att kanalen ens existerar.
Ja just det ...
Borde SVT bantas ner till att bara visa anslagstavlan och i övrigt vara tomt på sändningar tills kriget bryter ut, eller att man åtminstone måste varna för en storbrand?
Det skulle vara som att bygga 20 mil motorväg bara utifall man i någon framtid kanske behöver få fram en ambulans till Sörviggen.
Och banta SVT väldigt radikalt, fast inte till bara anslagstavlan blevo nog ännu större slöseri. En alltför smal kanal förlorar helt sin dragningskraft, man kommer sända program som ingen tittar på för att man glömt bort att kanalen ens existerar.
Discovery Channel... ingen dragningskraft.. lolMikael_L skrev:
Vad har jag då mer för saker att anföra i ämnet.
Ja just det ...
Mina barn har också nästan helt övergett TV idag, de har blivit för gamla (11 och 12 år), men barnkanalen/bollibompa var extremt värdefullt för oss medan det var rätt ålder på barnen.G Ganescha skrev:Detta håller jag med dig om. Men inga av mina barn tittar på någon av dessa kanaler, som är totalt ointresserade av dem. Netflix och youtube däremot är en annan femma. Det tittar dom på. Visst finns det reklam på youtube men den går att klicka bort rätt snabbt. Sen kommer vi till språket, min 4:a dotter är redan en hejar på engelska vilket är väldigt intressant hur snabbt dom lär sig.
Ja, precis, våra lär sig också engelska i en hissnande hastighet idag. De är helt klart vassare än mig t.ex. på att hänga med i filmer idag med engelsk tal utan text. (Jag är lite småcrappig på engelska, facktext i mina områden är jag bäst på).
Men idag finns det ju dessutom väldigt många barn i Sverige som kanske behöver mest input på Svenska ...
Ingen rök utan eld när det gäller staten och skatteverket . det jag finner makabert är att detta likställts med inkomstens förvärvande och skatteuttag , det ska deklareras får hela året om en person avlider i januari ett år , inte mycket att säga om det .
Men nu är det så att skatteverket har bestämt tillsammans med staten att den nya TV-skatten ska betalas fullt ut för hela året även om personen avlidit i januari , så dödsboet får en skatt att betala varje månad till årets slut .
Undrar om inte ett nytt dalauppror är att få till för detta tilltag , som jag finner som nästan till en barskrapning och skymfning av en avliden person
Men som sagt man slutar aldrig att förundra sig för det skapande av skatteregler som skapas , när staten och skatteverket ska suga in pengar
Men nu är det så att skatteverket har bestämt tillsammans med staten att den nya TV-skatten ska betalas fullt ut för hela året även om personen avlidit i januari , så dödsboet får en skatt att betala varje månad till årets slut .
Undrar om inte ett nytt dalauppror är att få till för detta tilltag , som jag finner som nästan till en barskrapning och skymfning av en avliden person
Men som sagt man slutar aldrig att förundra sig för det skapande av skatteregler som skapas , när staten och skatteverket ska suga in pengar
Håller väl med dig, fast jag förstod dock inte vad "Ingen rök utan eld" betydde i ditt inlägg ...J jojo123 skrev:Ingen rök utan eld när det gäller staten och skatteverket . det jag finner makabert är att detta likställts med inkomstens förvärvande och skatteuttag , det ska deklareras får hela året om en person avlider i januari ett år , inte mycket att säga om det .
Men om nu någon avlider i januari så kommer ju den avlidna få en otroligt låg inkomst under beskattningsåret och alltså få en avgift baserad på 1%-regeln ... dvs bara få en typ hundring i avgift.