G
Detta är min badrumsdörr, orginal från 60-talet. När jag trycker ner handtaget går tryckesfallet(?) bara in halvvägs eftersom dörrhandtaget inte går ner hela vägen. Det är inga problem att trycka in tryckesfallet manuellt. När jag gör det går också handtaget ner hela vägen om jag samtidigt trycker på det. Så jag gissar att det är något problem i handtaget.

Novis som jag är så undrar jag nu om jag kan fixa detta själv och spara lite pengar på det. Vad kan det vara och vad kan jag göra? Jag är oerhört tacksam för all hjälp.

• Närbild på en gammal badrumsdörr med ett metallhandtag och en synlig låskolv, delvis intryckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
du får öppna låskistan och kolla

Det orsakas vanligtvis av slitage och beror på att en del av tryckesroddaren nötts bort och kan därför inte längre dra in fallkolven fullt.
Rådet är att byta låshuset mot en ASSA 2020 eller motsvarande.

G
Tack för era svar. Jag får titta vidare på detta när jag blivit av med gipset på armen.

G
1 123abc skrev:
Det orsakas vanligtvis av slitage och beror på att en del av tryckesroddaren nötts bort och kan därför inte längre dra in fallkolven fullt.
Rådet är att byta låshuset mot en ASSA 2020 eller motsvarande.
Nu är jag äntligen återställd efter operation och gips.

Det slog mig att det i källarförrådet står 2 innerdörrar som ej används. En av dem öppnar åt samma håll som badrumsdörren. Skulle det gå att ta det låset tror du?

Jag är helt novis och vet inte om insidan är likadan och om det dessutom går att flytta låsvredet. Så tacksam för er hjälp innan jag börjar skruva.

G Gitta. skrev:

Det slog mig att det i källarförrådet står 2 innerdörrar som ej används. En av dem öppnar åt samma håll som badrumsdörren. Skulle det gå att ta det låset tror du?

Jag är helt novis och vet inte om insidan är likadan och om det dessutom går att flytta låsvredet. Så tacksam för er hjälp innan jag börjar skruva.
Om dörrarna är lika dana och de i källaren är i fint skick kanske det enklaste är att byta hela dörren?

Så slipper du mecka med låset…

G
W WäschötaMange skrev:
Om dörrarna är lika dana och de i källaren är i fint skick kanske det enklaste är att byta hela dörren?

Så slipper du mecka med låset…
Tyvärr förkortades badrumsdörren när stambyte gjordes och det blev högre golv/tröskel.

G Gitta. skrev:
Tyvärr förkortades badrumsdörren när stambyte gjordes och det blev högre golv/tröskel.
Då blir det ju en större grej.

Det brukar inte vara några större konstigheter att byta lås/handtag/kista. Men jag har iofs inte skruvat några äldre grejjer så kan inte säga ngt i det här fallet.

Men den som provar lär sig 😊

G Gitta. skrev:

Om det sitter ett låshus avsett för toaletter/vred så går det att byta låshus annars kan det vara möjligt att byta tryckesroddaren mellan låshusen.

Kom bara ihåg att dra alla spårskruvar så att alla spår ligger i samma riktning när du sätter ihop dörren sen. Tids nog kommer någon se det och uppskatta det ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.