Detta är min badrumsdörr, orginal från 60-talet. När jag trycker ner handtaget går tryckesfallet(?) bara in halvvägs eftersom dörrhandtaget inte går ner hela vägen. Det är inga problem att trycka in tryckesfallet manuellt. När jag gör det går också handtaget ner hela vägen om jag samtidigt trycker på det. Så jag gissar att det är något problem i handtaget.
Novis som jag är så undrar jag nu om jag kan fixa detta själv och spara lite pengar på det. Vad kan det vara och vad kan jag göra? Jag är oerhört tacksam för all hjälp.
Novis som jag är så undrar jag nu om jag kan fixa detta själv och spara lite pengar på det. Vad kan det vara och vad kan jag göra? Jag är oerhört tacksam för all hjälp.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ASSA 2020"
Låshus 2020 Assa
För inner- och toalettdörrar
681 kr inkl moms
Läs mer
Nu är jag äntligen återställd efter operation och gips.1 123abc skrev:
Det slog mig att det i källarförrådet står 2 innerdörrar som ej används. En av dem öppnar åt samma håll som badrumsdörren. Skulle det gå att ta det låset tror du?
Jag är helt novis och vet inte om insidan är likadan och om det dessutom går att flytta låsvredet. Så tacksam för er hjälp innan jag börjar skruva.
Medlem
· Västra götaland
· 44 inlägg
Om dörrarna är lika dana och de i källaren är i fint skick kanske det enklaste är att byta hela dörren?G Gitta. skrev:Nu är jag äntligen återställd efter operation och gips.
Det slog mig att det i källarförrådet står 2 innerdörrar som ej används. En av dem öppnar åt samma håll som badrumsdörren. Skulle det gå att ta det låset tror du?
Jag är helt novis och vet inte om insidan är likadan och om det dessutom går att flytta låsvredet. Så tacksam för er hjälp innan jag börjar skruva.
Så slipper du mecka med låset…
Medlem
· Västra götaland
· 44 inlägg
Då blir det ju en större grej.G Gitta. skrev:
Det brukar inte vara några större konstigheter att byta lås/handtag/kista. Men jag har iofs inte skruvat några äldre grejjer så kan inte säga ngt i det här fallet.
Men den som provar lär sig 😊
Om det sitter ett låshus avsett för toaletter/vred så går det att byta låshus annars kan det vara möjligt att byta tryckesroddaren mellan låshusen.G Gitta. skrev:Nu är jag äntligen återställd efter operation och gips.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden