P perarne123 skrev:
Så Boxer och Tele2 är alltså samma?
Ja.

P perarne123 skrev:
Med ett abonnemang från Boxer och en Chromecast ska det fungera?
Ja, men du behöver en internetanslutning också. Har du wifi hemma så har du det som behövs.

P perarne123 skrev:
Som t ex i kväll går "Morden i Midsommar" på TV8 kl 23.00. Kan man verkligen streama det?
Ja. Ofta kan du se det i efterhand också och du slipper följa tablån.

P perarne123 skrev:
Vi fick en s k Tv-hub mini, men den skulle anslutas till bredband via fiber. Alltså ett uttag i väggen, vilket vi inte har.
Ok, nu kollade jag vad "Tv-hub mini" är för något. Den ansluts alltså trådlöst till ditt hemmanätverk, inte till ett uttag. Då funkar vilken billig 4G-/5G-router som helst.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
Tack för alla svar. Jag ska göra som någon föreslog, köpa en router och ett simkort med surf. Bara för att se om och hur det fungerar. Om allt går bra blir det nog ett abonnemang hos Tele2/Boxer sen.

När jag inte tog något tilläggs abonnemang och provade med ”gratis tv” samt appar på tvn och netflix samt chromecast så köade abonnemangsförsäljarna vid dörren. Mycket irriterande.
De sålde 24 månader ”billigt” därefter höjdes priset.
Blev av med dem till slut.

• Gilla
perarne123
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Tack för alla svar. Jag ska göra som någon föreslog, köpa en router och ett simkort med surf. Bara för att se om och hur det fungerar. Om allt går bra blir det nog ett abonnemang hos Tele2/Boxer sen.
Nu har jag köpt en router, en begagnad ZTE bara för att testa. Nu behöver jag ett simkort, nano. Varken Tele2 eller Comviq verkar ha kontantkort för mobilt bredband. Funkar det med vad som helst? Såg att Hallon hade ett billigt, jag ska bara se om det fungerar, om det finns mottagning t ex. Eller måste det vara Tele2?

P perarne123 skrev:
Nu har jag köpt en router, en begagnad ZTE bara för att testa. Nu behöver jag ett simkort, nano. Varken Tele2 eller Comviq verkar ha kontantkort för mobilt bredband. Funkar det med vad som helst? Såg att Hallon hade ett billigt, jag ska bara se om det fungerar, om det finns mottagning t ex. Eller måste det vara Tele2?
Du kan välja valfri operatör för det mobila bredbandet.
Vi har använt hallon och deras mobila bredband till Boxer/Tele 2 utan problem.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Kan du inte ta ett extra datakort på ditt befintliga telefonabonnemang? Det brukar bli billigare än ytterligare ett abonnemang.

useless useless skrev:
Kan du inte ta ett extra datakort på ditt befintliga telefonabonnemang? Det brukar bli billigare än ytterligare ett abonnemang.
Nu har jag skaffat ett kontantkort för att se om det fungerar, det fanns faktiskt till Comviq. Frågan är hur man ska ladda det, Comviq har flera alternativ. Måste de vara för mobilt bredband? Det kostar 399kr för en månad. Eller kan man bara ha ett vanligt för mobiltelefon? Det finns från 59kr. Jag ska ju bara testa om det fungerar med router och Chromecast, om det finns någon mottagning ö h t.

S
När jag kollade på kontantkort för surf via 4G/5G så tyckte jag Telenor verkade bäst:
https://www.telenor.se/handla/konta...#/groups/d347c572-4cbd-4e93-a6eb-5e671ef1d655

Finns olika paket, men t.ex. 5GB surf för 125 kr som är giltigt i 31 dagar. Om du bara ska testa att det fungerar så är väl det lämpligast.

Telenor använder för övrigt samma nät som Tele2. Tele2 brukar ge bra pris på mobilsurf om man även har tv via dem.

• Gilla
perarne123
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
När jag kollade på kontantkort för surf via 4G/5G så tyckte jag Telenor verkade bäst:
[länk]

Finns olika paket, men t.ex. 5GB surf för 125 kr som är giltigt i 31 dagar. Om du bara ska testa att det fungerar så är väl det lämpligast.

Telenor använder för övrigt samma nät som Tele2. Tele2 brukar ge bra pris på mobilsurf om man även har tv via dem.
Ska testa det. Comviq hade 0,5gb men det räckte inte för att testa.

kisumisu
P perarne123 skrev:
Vi har haft tv via Boxer och det marksända digitalnätet, alltså med antenn på taket. Vi har haft Boxers baspaket, med tv.kanalerna 1, 2 ,3 osv till TV12, plus fyra valbara kanaler med t ex film. Vi har haft en s k Tv-modul med ett kort som man satt i en slot på tvn:s baksida. Men sedan årsskiftet har Boxer slutat sända i digitala marknätet, och vi har nu bara Svt1, svt2 och Tv4. Jag har förstått att man skulle kunna streama sånt som Netflix, Viaplay mm om man skaffar en router, men hur ska man göra om man vill kunna se kanalerna TV3, TV4, 6, 7, 8, 9, 10 m fl?
Finns även alternativet Parabol som ingen har nämt här.
Då får du bra bild, slipper vara beroende av internet och diverse internet hastigheter.

https://www.allente.se/tv-paket-parabol/tv-paket/

• Gilla
perarne123 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Finns även alternativet Parabol som ingen har nämt här.
Då får du bra bild, slipper vara beroende av internet och diverse internet hastigheter.

[länk]
Bara ett litet problem som förhoppningsvis är 'tillfälligt'
Allente har problem med en del av A1-boxarna, när de är i offline-läge kan de drabbas av svart bild. Löses genom kanalbyte, men ändå 'good to know'
Har varit så sedan slutet av 2024.

kisumisu
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bara ett litet problem som förhoppningsvis är 'tillfälligt'
Allente har problem med en del av A1-boxarna, när de är i offline-läge kan de drabbas av svart bild. Löses genom kanalbyte, men ändå 'good to know'
Har varit så sedan slutet av 2024.
Men sen kan man ju använda sig av CA modul (och andra bättre boxar) många tv har idag en inbyggd sattelitmottagare.

Men det bra att du skriver om fel med deras boxar. Många använder ju dessa då de ingår i själva abbonemanget. Borde absolut vara av bättre kvalitet. Men så är det ofta med saker som skickas med. Detsamma får man ju höra av router 🤔😂

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Bakgrund:
Jag hade Boxer-abonnemang plus en HUMAX "inspelningsbar" box med hårddisk. Fungerade oklanderligt i mer än 10 år.
Därtill hade jag installerat en BOXER-app på min telefon så att jag kunde se på TV även när jag inte var hemma.

Men när Boxer lade ner sändning via antenn så sprack alltihop förstås. ☹️
Jag fick hem en sån här Mini-hub som ersättare och den gick förvisso att använda men otroligt mycket sämre användargränssnitt än på den gamla HUMAX-boxen.

Notera: TELE2 har köpt upp BOXER för ett tag sedan så det är samma organisation som hanterar båda. Och utrustningen är i båda fallen märkt TELE2!

BOXER-appen ersattes också med TELE2play-appen så jag installerade den också på mobilen och det fungerade hjälpligt ett tag med mitt Boxer-abonnemang.

Men jag tröttnade på den långsamma servicen hos Boxers telefon-service under installationen av "Mini-hubben" och kontaktade i stället TELE2 via telefon angående installationsproblemen.
De svarade direkt och var hjälpsamma, så jag bytte från Boxer till TELE2 med samma abonnemangsvillkor. Och där fick jag en rejälare TV-box som kunde anslutas via Ethernet i stället (mycket stabilare).
Plus systerabonnemang med en Mini-hub som ser ut exakt som den som boxer skickade ut i höstas.

Men nu har jag bytt telefon också och när jag kollar hur den fungerar med TELE2play-appen så visar det sig att man måste logga in med BankID för att komma in...

Nu undrar jag om detta bara är en engångshändelse eller om det kommer att vara BankID även i fortsättningen?
Hur gör då min hustru om hon vill se TV via mobilens TELE2play-app?
Det är ju jag som har abonnemanget men hon betalar ju också....
Någon här som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.