4 799 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Isoleringsmängd under plattan
Ja du Jonas, ju mer jag funderar, och ju mer jag läser om grunder och deras problem desto mer övertygad blir jag om att ha så lite som möjligt i marken.
Vi har byggt på plintgrund. Det har sin huvudsakliga förklaring i att vi byggde på en befintlig grund; vi rev ett fritidshus och gjöt några plintar till för att få den storlek och form vi ville ha. Fritidshuset var byggt -61 och trät såg ut som nytt under huset. Inga fukt- eller mögelproblem där inte. Inga radonproblem heller.
Plintgrunden är en mycket bra konstruktion med två egentliga nackdelar:
Luft kan passera under och kyla ner, man måste isolera ordentligt.
Huset kommer upp en bit, kanske inte tilltalar alla estetiskt.
Skulle jag byggt från grunden skulle jag valt en värmegrund - en isolerad grundmur som jag kör ner luften från värmeväxlaren i istället för att släppa ut den vid nocken. ( Jag förutsätter bergvärmepump med värmeväxlare, den här principen funkar ju även med frånluftsvärmepump) På så sätt kommer det alltid att vara uppvärmt därnere och eventuell markfukt ventileras ut. Luften kan ju aldrig bli fuktigare än den du har i huset. Grunden måste vara någorlunda isolerad för att inte kondensering ska ske på ytterväggarna eller på marken. Bygger man i leca eller liknande borde ju det redan vara avklarat...
Rätt konstruerad är det, som jag ser det, den ideala grunden. Lite hus i marken och inga direkta värmeförluster nedåt.
Glömde tillägga: Med dagens priser på gjutna plattor är dessa konstruktioner otroligt tilltalande....
Vi har byggt på plintgrund. Det har sin huvudsakliga förklaring i att vi byggde på en befintlig grund; vi rev ett fritidshus och gjöt några plintar till för att få den storlek och form vi ville ha. Fritidshuset var byggt -61 och trät såg ut som nytt under huset. Inga fukt- eller mögelproblem där inte. Inga radonproblem heller.
Plintgrunden är en mycket bra konstruktion med två egentliga nackdelar:
Luft kan passera under och kyla ner, man måste isolera ordentligt.
Huset kommer upp en bit, kanske inte tilltalar alla estetiskt.
Skulle jag byggt från grunden skulle jag valt en värmegrund - en isolerad grundmur som jag kör ner luften från värmeväxlaren i istället för att släppa ut den vid nocken. ( Jag förutsätter bergvärmepump med värmeväxlare, den här principen funkar ju även med frånluftsvärmepump) På så sätt kommer det alltid att vara uppvärmt därnere och eventuell markfukt ventileras ut. Luften kan ju aldrig bli fuktigare än den du har i huset. Grunden måste vara någorlunda isolerad för att inte kondensering ska ske på ytterväggarna eller på marken. Bygger man i leca eller liknande borde ju det redan vara avklarat...
Rätt konstruerad är det, som jag ser det, den ideala grunden. Lite hus i marken och inga direkta värmeförluster nedåt.
Glömde tillägga: Med dagens priser på gjutna plattor är dessa konstruktioner otroligt tilltalande....
Har diskuterat med samma hussäljare som Jonas O och mitt intryck är att han är kunnig och seriös. Han är också väldigt kostnadsmedveten för köparens räkning vilket jag inte stött på tidigare. Jag diskuterade kostnaden för att öka på isoleringen i plattan med honom, minns inte beloppen, men det är inga stora pengar det rör sig om.
Samma sak med isoleringen i väggarna, de har 195 mm som standard men vill man ha 250 mm så får man det. Säljaren tycker dock att det är bättre att lägga pengarna på annat.
Jag bad en vvs-ingenjör som jag känner att räkna på skillnaden i energiförbrukning mellan 195 och 250mm isolering i väggarna och han kom fram till, precis som denne säljare hävdar, att det är väldigt marginellt. I pengar kanske 200-300kr per år på ett hus i två plan ca 180 kvm.
Samma sak med isoleringen i väggarna, de har 195 mm som standard men vill man ha 250 mm så får man det. Säljaren tycker dock att det är bättre att lägga pengarna på annat.
Jag bad en vvs-ingenjör som jag känner att räkna på skillnaden i energiförbrukning mellan 195 och 250mm isolering i väggarna och han kom fram till, precis som denne säljare hävdar, att det är väldigt marginellt. I pengar kanske 200-300kr per år på ett hus i två plan ca 180 kvm.
Klicka här för att svara