4 799 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Isoleringsmängd under plattan
Sida 1 av 2
2 eller 3 dm, jag har hört argument för båda delarna. Nån som har mer att komma med?
Finns olika skolor inom detta. Boverket rekommenderar 250 mm medans andra hävdar att skillnaden mellan 200, 250 och 300 är försummbar. Jag har tom stött på en hussäljare som bestämt hävdar att 145 mm räcker för Sundsvall & Umeå och att mer än så bara är slöseri.
http://www.formas.se/docs/bokhandel/golvvarme b.pdf
Efter att ha läst informationen i filen ovan + 80 sidor forskning om grund och isolering, valde vi 300mm cellplastisolering i vår grund.
Efter att ha läst informationen i filen ovan + 80 sidor forskning om grund och isolering, valde vi 300mm cellplastisolering i vår grund.
Som sagt inget entydigt svar finns. Det beror på värmesystem(golvvärme, radiatorer), vilken övrig isolering huset har samt värmekällor. Har man mycket värmeenerigi överflöd och "gratis" som med bergvärme ja då kanske det lönar sig att isolera mindre. Har man golvvärme är jag helt övertygad att man skall minst ha 300mm.
Själv tänker jag isolera väl, pga kostnad för värmekälla i framtiden vet man inte och tilläggsisolera i efterhand kan vara svårt och i synerhet under plattan. Det blir 300mm hos mig.
Själv tänker jag isolera väl, pga kostnad för värmekälla i framtiden vet man inte och tilläggsisolera i efterhand kan vara svårt och i synerhet under plattan. Det blir 300mm hos mig.
Om Sweli plöjt 80 sidor, och sedan konstaterat att 300 mm är att rekommendera, så finns det väl inte mer att säga ;D
En rekommendation jag hörde var att "för mycket är inte heller bra, för då kan tjälen lyfta hela grunden". Låter lite väl spejsigt...
En rekommendation jag hörde var att "för mycket är inte heller bra, för då kan tjälen lyfta hela grunden". Låter lite väl spejsigt...
I dom drygt 80 sidor forskning jag har pluggat mig till, finns ingen rad som säger att 300mm kan vara skadligt ;D ;D
Vi kommer att utöver isolera grunden med dom rekommenderade 300mm ha 20cm cellplastisolering i betongväggarna. Det ger en U-värde på 0,18.
Jag gillar inte att frysa ;D ;D ;D kommer från varmare bredgrader
Vi kommer att utöver isolera grunden med dom rekommenderade 300mm ha 20cm cellplastisolering i betongväggarna. Det ger en U-värde på 0,18.
Jag gillar inte att frysa ;D ;D ;D kommer från varmare bredgrader
Följande sida är skriven av min kvalitetsansvarig:
www.kvalitetsansvariga.se/ansvar/karf2.htm
följande sidor hittade jag på SP
http://www.sp.se/energy/files/SP AR 2002-04 slut.pdf
www.kvalitetsansvariga.se/ansvar/karf2.htm
följande sidor hittade jag på SP
http://www.sp.se/energy/files/SP AR 2002-04 slut.pdf
Har varit ganska säker på en isoleringsmängd under platta på 250 till 300 mm.
Igår träffade jag en säljare (utbildad KA) som hävdade att 140 mm räcker under plattan samt att det är bättre för grunden. Han vet dock att kommunen (Sundsvall) har rekomenderat 250 mm därför erbjuder han 200 mm, mest för att undvika diskussion. Argumenten han framför är att kälen riskerar krypa in under mark och platta. Han menar att isolerar man för väl måste man även isolera en bit utanför huset för att förhindra kälen. Besparing av energi täcker dessvärre inte denna mer kostnad i isolering. Hans kommentar är lägg pengar på en ergikällan istället, investera i en kamin och elda under de tre månader som kylan är som störst, det ger mer.
Jag kan bara säga att jag svänger som en vindflöjel i denna fråga...
Igår träffade jag en säljare (utbildad KA) som hävdade att 140 mm räcker under plattan samt att det är bättre för grunden. Han vet dock att kommunen (Sundsvall) har rekomenderat 250 mm därför erbjuder han 200 mm, mest för att undvika diskussion. Argumenten han framför är att kälen riskerar krypa in under mark och platta. Han menar att isolerar man för väl måste man även isolera en bit utanför huset för att förhindra kälen. Besparing av energi täcker dessvärre inte denna mer kostnad i isolering. Hans kommentar är lägg pengar på en ergikällan istället, investera i en kamin och elda under de tre månader som kylan är som störst, det ger mer.
Jag kan bara säga att jag svänger som en vindflöjel i denna fråga...
Isolerar gör man ju inte bara för energin, det gör man för att undvika fuktproblem längre fram....
Gräver man ner något i marken måste man ta hänsyn till ångvandringar och grejer....
I Sundsvall hade jag tagit 300mm. Minst.
Om jag ville ha en platta, vilket jag inte gör.
Gräver man ner något i marken måste man ta hänsyn till ångvandringar och grejer....
I Sundsvall hade jag tagit 300mm. Minst.
Om jag ville ha en platta, vilket jag inte gör.
Förstår dock inte vad säljaren tjänar på att sälja en produkt med mindre isolering? Saken är den att vi gick igenom en ritning på ett hus som jag vill ha ett pris på. Mindre isolering i platta medför lägre initial kostnad för mig.
Tittar man på en torpargrund så stämmer argumenten. Dvs förr när värmen från huset och eldstaden kunde tränga ner under huset hade man inga problem med fuktskador. Problemen med fuktskador har uppträtt på senare år när man isolerat för bra. Ingen värme torkar upp under huset. Eller har jag fel?
Karl XII vilken grund med isolerng skulle du valt i Sundsvall? Kan nämna att marken har berg 1-3 meter från ytan... på vissa fall i dagern.
Förklara gärna probemet med fukt, för mig som är nybörjare/amatör, om man isolerar för dåligt under platta på mark.
Tittar man på en torpargrund så stämmer argumenten. Dvs förr när värmen från huset och eldstaden kunde tränga ner under huset hade man inga problem med fuktskador. Problemen med fuktskador har uppträtt på senare år när man isolerat för bra. Ingen värme torkar upp under huset. Eller har jag fel?
Karl XII vilken grund med isolerng skulle du valt i Sundsvall? Kan nämna att marken har berg 1-3 meter från ytan... på vissa fall i dagern.
Förklara gärna probemet med fukt, för mig som är nybörjare/amatör, om man isolerar för dåligt under platta på mark.
Jonas_O skrev:
Kan säljaren få dig att köpa det han erbjuder dig, så har han gjort en affär och får ersättning (provision) för det.
Det viktigaste för en säljare är att: SÄLJA!
Vissa försäljare har dessutom så låg moral att de gör det utan att säkerställa sig om att de har en nöjd kund efteråt.
Vilken husleverantör (och säljare) är det som du har varit i kontakt med, och som har gett dig dessa rekommendationer?
Det skulle dessutom vara mycket intressant att få reda på prisskillnaden mellan en grund med 140mm och 250 resp. 300 mm isolering. Kan du delge oss det, Jonas_O?