Täta asfaltsskikt på källarväggar har fungerat helt klanderfritt så länge det funnits. Jag tror det är en säkrare metod än platoon/isodrän. Det enda problemet med asfalt är att det degraderas med tiden (bakterier i jord som äter upp det ?!). Men kombinationen asfalt+eps+plastmatta är nog hängsle o livrem för att det ska fungera 100+ år. Uttorkning fungerar enkelsidigt (inåt). All fukt som genereras inomhus ventileras ut genom ventilation, så någon "diffusionsmekanism" innefrån-ut behövs inte genom väggarna.

largab skrev:
Täta asfaltsskikt på källarväggar har fungerat helt klanderfritt så länge det funnits. Jag tror det är en säkrare metod än platoon/isodrän. Det enda problemet med asfalt är att det degraderas med tiden (bakterier i jord som äter upp det ?!). Men kombinationen asfalt+eps+plastmatta är nog hängsle o livrem för att det ska fungera 100+ år. Uttorkning fungerar enkelsidigt (inåt). All fukt som genereras inomhus ventileras ut genom ventilation, så någon "diffusionsmekanism" innefrån-ut behövs inte genom väggarna.
Det tolkar jag som att jag lugnt kan låta byggarna köra på med denna modell?

Redigerat:
mexitegel skrev:
Har du läst monteringsanvisnigarna för platonmattan? Även om det inte är just en Platonmatta så är ju principen densamma.

[länk]

Näe, här är inte principen densamma. Man har ju gjort som man gjorde förr - applicerat tätskikt på väggen. Både platon och isodrän bygger på principen att väggen torkar både utåt och innåt (beroende på temp och fuktighet) och här får man en ensidig torkning, innåt.

Det är inte så man gör idag, men att säga att det är fel är nog magstarkt. Som påpekats ovan har det ju funkat rätt länge på många hus.

martin_74 skrev:
Det tolkar jag som att jag lugnt kan låta byggarna köra på med denna modell?
Jag tycker det, men det finns andra som inte tycker det. Om man läser om fuktsäkra konstruktioner tex http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx#grund så är det precis så som de har gjort hos dig.
Läs om källare mitt på sidan. Spara denna skrift för framtiden.
Det viktigaste med dränering är ju hur man anlägger dräneringsrören. De ska ligga djupare än plattan omgiven av makadam (ej nollfraktion) och duk samt mynna någonstans så vattnet garanterat rinner bort. Funkar den biten så fungerar alla de angivna metoderna.
mvh

MathiasS skrev:
Näe, här är inte principen densamma.
Menade att principen är densamma om mattan är av platontyp (dvs även om mattan inte är Platon orginal registred trademark copyright bla bla bla) :)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.