Byggahus.se
En firma som vi låtit mura igen en garageport i källarplan och inreda lite innanför med bra resultat lät vi fortsätta med markarbetet utanför dvs fylla igen nedfarten. Med det jobbet kom lite "när vi ändå håller på"-jobb med dränering och isolering av en bit av källarväggen utöver den nya. (det är bara halva huset som står på källare så det är inte många meter det rör sig om)
Vi var överens om platonmatta och isolering men när jag kom hem idag ser jag att de satt isolerskivor (troligen någon form av cellplast, har inte hunnit kolla) direkt på fasaden och ämnar sätta fast platonmatta utanpå.
Jag har inte hittat någon artikel eller inlägg som officiellt idiotförklarat detta sätt men många beskrivningar som visar källarvägg-platonmatta-isolering. Men spontant tycker jag det verkar konstigt? Luftspalten som mattan skulle erbjuda hamnar ju på isoleringen och källarväggen blir ju täckt av plastisolering utan cirkulation.
Eller är det helt ok att göra så här och jag har missuppfattat någonting fullständigt?

Redigerat:
Jag skulle faktiskt säga att det finns lite olika skolor här.

Platongänget säger att platonmattan ska ligga närmast väggen. Fukt transporteras genom väggen, kondenserar på mattan och rinner ner i dräneringen på på mattan. Isolering utanpå.

Isodrän/pordrän-gänget vill ju ha ut kondenseringspunkten så långt bort från väggen som möjligt så dom tycker att om man nu måste använda en platon så är det bättre att ha mattan ytterst och isoleringen innanför. Problemet är att med platon så använder man cellplast som är rätt tät, så man kan fundera på hur mycket fukt som tar sig förbi skivorna och kondenserar på mattan i detta fall.

En sak är iaf klar. Isola platon säger att isoleringen ska vara utanför mattan på en grundmur och du tänker rätt.

• Gilla
martin_74
  • Laddar…
Platon mot väggen och cellplasten utanför.
Är det isodrän ska denna sitta direkt mot väggen, det är som sagt två helt olika skivor som används på olika sätt.

Och som MathiasS säger så ska det ju så klart göras enligt tillverkarens instruktion så det är bara att göra om och göra rätt :)

• Gilla
martin_74
  • Laddar…
Ok, tack för klargörandet.
Å ena sidan trevligt att få medhåll.
Å andra sidan, mitt fortsatta samarbete med byggfirman skulle blivit smidigare om det varit jag som var ute och cyklade...
Nu har jag en intressant diskussion med dem att se fram emot imorgon. Det känns som jag får be dem göra om och rätt på deras nota och det är ju lite känsligt.

Är det en bra byggare så tackar han så mycket att du påpekar detta nu och inte när jorden är påfylld ;).

martin_74 skrev:
Ok, tack för klargörandet.
Å ena sidan trevligt att få medhåll.
Å andra sidan, mitt fortsatta samarbete med byggfirman skulle blivit smidigare om det varit jag som var ute och cyklade...
Nu har jag en intressant diskussion med dem att se fram emot imorgon. Det känns som jag får be dem göra om och rätt på deras nota och det är ju lite känsligt.
Kolla först vad för skivor dom monterat. Eller fråga innan du säger att dom gjort fel.

RoBo skrev:
Kolla först vad för skivor dom monterat. Eller fråga innan du säger att dom gjort fel.
Självklart. Det finns inget egenvärde i att skriva dem på näsan. Naturligtvis är förstavalet diplomati. Sen får vi se hur det utvecklar sig.

RoBo skrev:
Fast, finns det överhuvudtaget någon form av isolering man egentligen ska sätta innanför en platonmatta?
Dvs finns det något hopp om att de kan ha gjort rätt?

Isodrän är väl mer ok att ha direkt mot väggen. Bruna skivor med mycket större kulor än vanlig vit cellplast.

Isodrän och platon är en vanlig lösning vid höga vattenflöden i omgivande mark.

magnetens skrev:
Isodrän är väl mer ok att ha direkt mot väggen. Bruna skivor med mycket större kulor än vanlig vit cellplast.
Isodrän _ska_ väl sitta närmast väggen?
Men man kan fråga sig varför man skulle ha satt isodrän innanför platonmatta?
(Edit: såg inte Mathias inlägg om högt vatten innan jag postade)

Nu var jag dessutom ute och kollade på nära håll och det är till synes (det är ju lite mörkt) helt vanlig cellplast ("frigolit" skulle jag som lekman spontant kallat det om jag inte vetat bättre) som sitter kloss på väggen och de har börjat dra upp platonmatta utanpå.

MathiasS skrev:
Isodrän och platon är en vanlig lösning vid höga vattenflöden i omgivande mark.
Ok, det låter rimligt men någon sådan misstanke finns inte alls. Vi har inte haft större problem utan detta är mest en åtgärd eftersom vi ska investera i ny stenlagd uteplats mm ovanför och vill inte riskera detta i framtiden.
Och nu är det som sagt inte isodrän utan cellplast som sitter där. :(

Redigerat:
Hoppas det löser sig till det bästa.

mexitegel skrev:
Hoppas det löser sig till det bästa.
Tack!

Har fått förklaringen att de har strukit asfalt på väggen, sen satt cellplast och sedan "fuktspärrsmatta" (eller vad de kallade det men inte av varumärket platon som det verkar men förvillande lik).
Antar att detta i kombination med nya dräneringen blir ett toppenskydd mot fukt _utifrån_ och möjligen bättre värme i o m isoleringen?
Det som oroar mig är fukt som finns eller tillförs i källaren på annat sätt som då "fastnar" i väggen på vägen ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.