Hej alla kunniga!

Vi byter golv på nedervåningen i ett timrat hus från 1896. Uppvärmt hela året. Det var isolerat med spån och sten mot källaren som numera är uppvärmd till ca 15 grader. Ingen fukt i bjälklaget eller trossbotten. Nu har vi grävt bort all spån och sten för att kunna rikta golvet med nya reglar. Sedan ska vi lägga ny isolering. Min snickare menar att vi kan använda billigaste glasull isolering. Är det ok eller ska vi använda träfiber eller annat?

Tack på förhand för tips och råd!
 
Redigerat:
N Niklas Zoric Stråhlén skrev:
Hej alla kunniga!

Vi byter golv på nedervåningen i ett timrat hus från 1896. Uppvärmt hela året. Det var isolerat med spån och sten mot källaren som numera är uppvärmd till ca 15 grader. Ingen fukt i bjälklaget eller trossbotten. Nu har vi grävt bort all spån och sten för att kunna rikta golvet med nya reglar. Sedan ska vi lägga ny isolering. Min snickare menar att vi kan använda billigaste glasull isolering. Är det ok eller ska vi använda träfiber eller annat?

Tack på förhand för tips och råd!
Jag skulle säga att din snickare har rätt då det är i princip samma temperatur i källaren som på andra våningen.
 
Jag skulle ändå kolla på vad prisskillnaden är emot träfiber eller liknande naturmaterial. Glasull är inte så trevligt i gamla hus kan jag tycka. Det glasull jag rivit ut i vårat hus har alltid haft mörka fläckar där kutterspånet på motsvarande ställen sett ut som nytt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.