Hej!
Håller på att inleda ett bastubygge i vår källare. Huset är byggt på -60-talet och källarplattan är oisolerad. Källarväggar består av hålstensblock i betong.
Mina funderingar som jag gärna skulle vilja få svar på.
Golv:
1. I en byggbeskrivning som går att söka sig fram till på nätet så anges att åldersbeständig plastfolie ska läggas mellan betong och cellplastisolering. På cellplast ska sedermera en golvspånskiva läggas för att få stabil grund att lägga klinker eller plastmatta på.
Men frågan gäller då om man verkligen ska lägga plastfolie på en oisolerad betongplatta i källare? Hur hade ni gjort?
Under syllar av trä läggs en syllisolering, men jag är fundersam på den här plastfoliens betydelse. Särskilt i en bastu.
Vinna höjd:
2. Vad hade ni gjort för att spara höjd? Jag har drygt 2,1 m innerhöjd där bastun ska stå, från ÖK källarplatta till UK betongvalv. Så jag behöver jobba med centimetrarna så gott det går.
Tak:
3. Kingspan Sauna-satu har jag läst en del om (ja, finns koppling till fråga 2 här). Hur funkar det att sätta detta i taket och kombinera med väggstomme av träreglar? Såg någon video på youtube där det skulle sprejas svart färg i hörnen mellan vägg och tak, om man körde med SS. Är det någon av er som har gjort så?
Hoppas vi kan få till en bra diskussion här som kan hjälpa mig samt fler.
Håller på att inleda ett bastubygge i vår källare. Huset är byggt på -60-talet och källarplattan är oisolerad. Källarväggar består av hålstensblock i betong.
Mina funderingar som jag gärna skulle vilja få svar på.
Golv:
1. I en byggbeskrivning som går att söka sig fram till på nätet så anges att åldersbeständig plastfolie ska läggas mellan betong och cellplastisolering. På cellplast ska sedermera en golvspånskiva läggas för att få stabil grund att lägga klinker eller plastmatta på.
Men frågan gäller då om man verkligen ska lägga plastfolie på en oisolerad betongplatta i källare? Hur hade ni gjort?
Under syllar av trä läggs en syllisolering, men jag är fundersam på den här plastfoliens betydelse. Särskilt i en bastu.
Vinna höjd:
2. Vad hade ni gjort för att spara höjd? Jag har drygt 2,1 m innerhöjd där bastun ska stå, från ÖK källarplatta till UK betongvalv. Så jag behöver jobba med centimetrarna så gott det går.
Tak:
3. Kingspan Sauna-satu har jag läst en del om (ja, finns koppling till fråga 2 här). Hur funkar det att sätta detta i taket och kombinera med väggstomme av träreglar? Såg någon video på youtube där det skulle sprejas svart färg i hörnen mellan vägg och tak, om man körde med SS. Är det någon av er som har gjort så?
Hoppas vi kan få till en bra diskussion här som kan hjälpa mig samt fler.
Hur ser golvet ut? Är det fall mot golvbrunn eller är det plant? Behöver du något golv överhuvudtaget eller räcker det med det råa betongen?
Plast på golv i källare är inget vidare. Du kan lägga trallrutor som är lätta att lyfta på vid städning. Väggarna kan du ställa på klossar för att få god lufttillförsel och slippa ställa dem på golvet.
Plast på golv i källare är inget vidare. Du kan lägga trallrutor som är lätta att lyfta på vid städning. Väggarna kan du ställa på klossar för att få god lufttillförsel och slippa ställa dem på golvet.
Det är plant golv samt det finns en golvbrunn i rummet där bastun ska stå. Men den är ca 2 m ifrån där bastun står, och det finns inte tillräckligt fall dit för att uppfylla branschnorm skulle jag säga.Matti_75 skrev:
Hur ser golvet ut? Är det fall mot golvbrunn eller är det plant? Behöver du något golv överhuvudtaget eller räcker det med det råa betongen?
Men blir det inte väl kallt på golvet om man skippar isoleringen?
Vår golvbrunn är i rummet utanför och med några cm utrymme under dörren och bara lite fall.V Viskarn skrev:
Det har du rätt i.Matti_75 skrev:
Vilken typ av trallvirke har du använt för golvet? Söker på webben och lärk verkar det finnas dåligt med, pga Ukraina-kriget.
Obehandlad furu? Funderar på om det inte blir stökigt med ev kådlöp.
Hur stor blir bastun och golvyta du kommer att gå på inne i bastun?
Vad tänker du ha på golvet utanför, samt placering av dusch och plats att sitta på?
Kan ta några bilder senare på vår och hur jag gjorde.
Vad tänker du ha på golvet utanför, samt placering av dusch och plats att sitta på?
Kan ta några bilder senare på vår och hur jag gjorde.
Den blir rätt liten, ca 1,9x1,5 m2. Bastun förläggs inne i ett tidigare pannrum, där det idag står en bergvärmepump. Det är naket betonggolv i hela pannrummet. Dusch finns i badrummet som är några steg bort från bastun, så dessa är ej i samma rum.A AndersS skrev:
Har dåligt med yta för sittplatser, men det finns en tanke om att anordna även detta i ett rum utanför pannrummet. Man vill gärna sitta ned och chilla en stund mellan bastningarna.
Jag hade lagt ett klinkersgolv över hela ytan i rummet där bastun ska vara (inget under bvp) och sedan satt upp väggarna. Våra bastuväggar är av plåtreglar och nederst två lager papp under regel mot golvet..
Hos oss samsas tvättstuga, bastu, dusch och bvp i ett rum. Gamla pannrummet har sedan delats och blivit relaxdel och förråd, även där klinkers på golvet. Tidigare målade betonggolv och ingen isolering under.
Hos oss samsas tvättstuga, bastu, dusch och bvp i ett rum. Gamla pannrummet har sedan delats och blivit relaxdel och förråd, även där klinkers på golvet. Tidigare målade betonggolv och ingen isolering under.
Lovade några bilder- Bastu och pannrum fixades till för 20 år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto