Tomture61
Gles finns i olika längd så köp så du får minimalt spill , räcker nog med en stödkloss på takstol .

Det bästa är att skarva över stöd, dvs takstol.
Normalt tar glesen inte mkt last annat än gipsskivan i taket + isoleringen, men på en kallvind så kan man behöva ta sig fram och om man av ngn anledning, (typ trångt och bökigt att komma åt och röra sig), trampar/kryper fram på isoleringen eller direkt på glesen så vill man att det ska hålla. Glesen är ju inte så bärkraftig men är den dessutom skarvad mellan två takstolar utan rejäl laskgles så...

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det bästa är att skarva över stöd, dvs takstol.
Normalt tar glesen inte mkt last annat än gipsskivan i taket + isoleringen, men på en kallvind så kan man behöva ta sig fram och om man av ngn anledning, (typ trångt och bökigt att komma åt och röra sig), trampar/kryper fram på isoleringen eller direkt på glesen så vill man att det ska hålla. Glesen är ju inte så bärkraftig men är den dessutom skarvad mellan två takstolar utan rejäl laskgles så...
Tack, glesen på väggarna hann jag dock sätta innan jag hade koll på detta..Så den är skarvad mellan reglarna.. Men också förstärkt med kortlingar.
Kanske inte gör lika myckrt när det kommer till väggar?

En sak har jag missat.
Jag borde ha kontrollerat alla hörnen innan jag satte plasten på väggarna så att det finns bra möjlighet för infästning av glesen.

När jag satt glesen på väggarna så har jag märkt att det inte finns reglar att fästa i överallt. Och på något ställe finns det en extra regel monterad men den är inte i linje med resterande reglar i väggen.

Detta innebär att jag får göra lite speciallösningar för att det ska bli bra och stabilt.

Nilsanni Nilsanni skrev:
Kanske inte gör lika myckrt när det kommer till väggar?
Nej, för väggar är det inte ngn nämnvärd risk.

Nilsanni Nilsanni skrev:
När jag satt glesen på väggarna så har jag märkt att det inte finns reglar att fästa i överallt.
Det är otroligt irriterande när man råkar ut för det, men lätt hänt att missa sådana detaljer.
Har det problemet med taklister i vårt hus. Glespanel och gipsskivor i taket bygger ner 40 mm från hammarbandet, och gips + panel på väggarna bygger ut 24 mm. Verkar inte heller som alla gles är fästade i hammarbandet eller mothåll ovanför eller för den delen går hela vägen fram till hammarbandet ens. Resultatet är att det antagligen behövs 100 mm långa 4"-spik för att fästa taklisterna ordentligt. Gips, luft, byggplast och mineralull är ju tämligen usla mtrl att fästa ngt i....

Å andra sidan, just för att det är så irriterande så biter just den detaljen sig fast i minnet. Så nu är det ngt som man alltid tänker på vid ingrepp i tak och väggar. Tyvärr är det ju sådana saker som ofta kräver stora och omfattande ingrepp för att lösa i efterhand på befintliga hus.

Nilsanni Nilsanni skrev:
Detta innebär att jag får göra lite speciallösningar för att det ska bli bra och stabilt.
Exakt! Vilket tyvärr tar tid.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, för väggar är det inte ngn nämnvärd risk.

Det är otroligt irriterande när man råkar ut för det, men lätt hänt att missa sådana detaljer.
Har det problemet med taklister i vårt hus. Glespanel och gipsskivor i taket bygger ner 40 mm från hammarbandet, och gips + panel på väggarna bygger ut 24 mm. Verkar inte heller som alla gles är fästade i hammarbandet eller mothåll ovanför eller för den delen går hela vägen fram till hammarbandet ens. Resultatet är att det antagligen behövs 100 mm långa 4"-spik för att fästa taklisterna ordentligt. Gips, luft, byggplast och mineralull är ju tämligen usla mtrl att fästa ngt i....

Å andra sidan, just för att det är så irriterande så biter just den detaljen sig fast i minnet. Så nu är det ngt som man alltid tänker på vid ingrepp i tak och väggar. Tyvärr är det ju sådana saker som ofta kräver stora och omfattande ingrepp för att lösa i efterhand på befintliga hus.

Exakt! Vilket tyvärr tar tid.
Haha nej det blir ju sjukt stökigt när det inte finns något att fästa i.
Som tur är kan jag lösa detta utan att ta bort plasten, jag kommer att använda mig av L-vinklar för att kunna fästa en regel/gles i ett hörn mot nästa regel. Alltså där de två reglarna på två olika väggar möts i hörnet.
I varje hörn finns det i alla fall infästning för en sida.. så den får även hålla upp andra sidan.

Går även bra genom att sätta en 45/70 stående i hörnet som jag sedan fäster ena glesen i.

Ska skicka bilder vid tillfälle då det blir enklare att förstå.

Behöver tips på hur jag ska sätta glesen mot dörrkarmen.. Ska den ligga som på bilden och lämna karm en fri?
För det ska väl dit en list eller fönstersmyg sedan..?

• Dörrkarm med glesen under installation, rund fönsterglugg i dörren och isolering synlig på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, där gäller det att veta/bestämma hur dörren ska fodras in, innan glesen kapas och fästs. Även hur listverket runt dörren ska se ut och vara dimensionerat. T ex kan man fodra/sala på en 28 mm + 12(?) mm släthyvlad list som foder som går jäms med innerväggskivorna, (antar att det är tänkt gipsskivor), och sedan att traditionell dörrfoder/lister sätts som täcker över skarven mellan påsalningen och gipsskivan. Alt kan man använda en hörnlist.

Oldboy Oldboy skrev:
Ja, där gäller det att veta/bestämma hur dörren ska fodras in, innan glesen kapas och fästs. Även hur listverket runt dörren ska se ut och vara dimensionerat. T ex kan man fodra/sala på en 28 mm + 12(?) mm släthyvlad list som foder som går jäms med innerväggskivorna, (antar att det är tänkt gipsskivor), och sedan att traditionell dörrfoder/lister sätts som täcker över skarven mellan påsalningen och gipsskivan. Alt kan man använda en hörnlist.
Toppen, jag har ingen aning!
Ska man sätta en regel runt dörrkarmen som foder etc sedan fästs i?
Regeln jag sätter är 45x45 och det kommer att vara osb+gips.

Kan inte riktigt se framför mig hur det ska lappas ihop.

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Toppen, jag har ingen aning!
Ska man sätta en regel runt dörrkarmen som foder etc sedan fästs i?
Regeln jag sätter är 45x45 och det kommer att vara osb+gips.

Kan inte riktigt se framför mig hur det ska lappas ihop.
Du fäster fodret i tex ströläkt + om det finns en regel runt dörrkarmen .
Själv satte jag läkt mellan ströläkten , på bägge sidor , dvs mer trä att fästa i .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Du fäster fodret i tex ströläkt + om det finns en regel runt dörrkarmen .
Själv satte jag läkt mellan ströläkten , på bägge sidor , dvs mer trä att fästa i .
Så egentligen skulle jag kunna sätta en 45x45 runt hela karmen och sedan klär man allt med foder och lister?

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Så egentligen skulle jag kunna sätta en 45x45 runt hela karmen och sedan klär man allt med foder och lister?
Hur tänkte du då fästa den vågräta glesen runt dörrhålet 🙂
Så här byggde jag .

Träram fäst runt fönsteröppning, med glespanel och synlig isolering. Skog syns genom fönstret.
Skapa konto
Vågräta lister fastsatta runt ett dörrhål på en trävägg med gipsskiva lutad mot väggen och arbetsbänk i förgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.