8 178 läst ·
71 svar
8k läst
71 svar
Isolera Garage och installera värmekälla
Ok intw många gissningar på syllisoleringen. Men jag antar att det är bra att jag har något under iallafall 😅
Nästa fundering, reglarna i väggen är 120mm, vilket innebär att det får plats isolering som är 120mm tjock.
Är det då det jag ska ha? Eller ska man gå med 140 och trycka ihop den lite?
Nästa fundering, reglarna i väggen är 120mm, vilket innebär att det får plats isolering som är 120mm tjock.
Är det då det jag ska ha? Eller ska man gå med 140 och trycka ihop den lite?
Isolering ska ej tryckas ihop , då försämras den isolerande förmågan .Nilsanni skrev:
Nu, nästan tre månader senare så tycker jag mig ha samlat tillräckligt med kunskap för att sätta igång på riktigt 😅
Tack för er hjälp hittills. Jag uppdaterar tråden längst vägen, för det kommer garanterat komma fler frågor.
Började med att riva ner luftspaltskivorna då dessa satt över hela taket.. Eller hängde snarare.
Kommer sätta nya skivor som endast kommer att sitta nertill där de ska sitta.
Upptäckte att insektsnätet vid takfot en var slarvigt monterad. Så det kommer jag att göra iordning.
Tack för er hjälp hittills. Jag uppdaterar tråden längst vägen, för det kommer garanterat komma fler frågor.
Började med att riva ner luftspaltskivorna då dessa satt över hela taket.. Eller hängde snarare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer sätta nya skivor som endast kommer att sitta nertill där de ska sitta.
Upptäckte att insektsnätet vid takfot en var slarvigt monterad. Så det kommer jag att göra iordning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer sedan att ta bort all plast och bort med all isolering.
Det är satt dubbla lager med 45mm isolering i ett 120mm fack.
Jag har köpt 120mm isolering och återanvänder befintlig isolering till insrallationskiktet som kommer att bli 45mm.
Det är satt dubbla lager med 45mm isolering i ett 120mm fack.
Jag har köpt 120mm isolering och återanvänder befintlig isolering till insrallationskiktet som kommer att bli 45mm.
Logga in
Skapa konto
En sak jag kom att tänka på..
Vad är det för nackdel att isolera ända upp vid taket?
Min plan är att skapa ett innertak och lägga Lösull ovanpå. Jag får då ett litet utrymme ovanför där det blir kallvind.
Varför isolerar jag inte uppe vid taket istället och behåller takhöjden?
En sak som jag direkt ser som en nackdel är att det ligger Bison Underlagstak just nu.. Och denna ska väl istället ligga innanför isoleringen om sådan finns?
Min plan är att skapa ett innertak och lägga Lösull ovanpå. Jag får då ett litet utrymme ovanför där det blir kallvind.
En sak som jag direkt ser som en nackdel är att det ligger Bison Underlagstak just nu.. Och denna ska väl istället ligga innanför isoleringen om sådan finns?
Förstår jag dig rätt om du vill lägga innertaket närmast yttertaket ?Nilsanni skrev:
En sak jag kom att tänka på..
Kolla då mitt garagebygge , mycket mer jobb .
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-5
Dock verkar det som att den ångspärr som sitter i taket idag inte kan användas med den typen av isolering direkt mot tak..?
Utan det Diffusionstäta skiktet ska väl vara under/på insidan av isoleringen?
"Underlagstak är ett P-märkt diffusionstätt, vattenavledande underlagstak av armerad HD-polyeten som är belagd med LD-polyeten på båda sidor. Materialet är UV- och alkalistabiliserat. Underlagstaket är genomtrampningsäkert. Underlagstaket är luft- och ångtätt."
"Underlagstak är ett P-märkt diffusionstätt, vattenavledande underlagstak av armerad HD-polyeten som är belagd med LD-polyeten på båda sidor. Materialet är UV- och alkalistabiliserat. Underlagstaket är genomtrampningsäkert. Underlagstaket är luft- och ångtätt."
Du måste ha luftkanaler hela vägen .Nilsanni skrev:
Dock verkar det som att den ångspärr som sitter i taket idag inte kan användas med den typen av isolering direkt mot tak..?
Det ska vara öppet till takfot och taknock till luften utanför .
Ja precis, och i mitt fall skulle det då innebära att jag dessutom måste ta bort den ångspärr som sitter klämd mellan takstolarna och ligger under hela råsponten..Tomture61 skrev:
Misstänker jag.. Då ångspärren ska vara under/Innanför isoleringen.
Jag har precis byggt ett nytt garage och tänkte att betongen var fin som den var, bara lägga på någon form av dammbindning. Sen ändrade jag mig och körde 2k färg i stället och vilken skillnad det blev. Lätt att rengöra o lyser upp garaget på ett helt annat sätt. Ångrar inte att jag målade.
Målade du efter att du satt väggar etc?V VillaSolbacken skrev:
Gjorde du det själv? Och var det isåfall svårt?