8 177 läst ·
71 svar
8k läst
71 svar
Isolera Garage och installera värmekälla
Tänkte göra det själv men efter ha pratat med grannen om syratvätt mm så gjorde han det åt mig. Jag har inga innerväggar (ännu i alla fall).
Ett annan sak som dök upp som jag funderar på.
När jag sätter glespanelen i taket, så finns det inga takstolar i ändarna. Alltså mot väggen.
Är det ok att sätta den översta regeln på väggen så att den agerar stöd till glesen i taket?
Det blir då strax över 60cm från näst översta vägg regeln till översta.
Svårt att förklara, men jag skickar upp några bilder.
När jag sätter glespanelen i taket, så finns det inga takstolar i ändarna. Alltså mot väggen.
Är det ok att sätta den översta regeln på väggen så att den agerar stöd till glesen i taket?
Det blir då strax över 60cm från näst översta vägg regeln till översta.
Svårt att förklara, men jag skickar upp några bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hittade en bra tråd som tog upp ämnet och gav några alternativ. Lånar bild.
Spontant känns det enklast att lägga en 28x70 ovanpå enligt alt 3. Då har jag ca 3,5cm som hänger ut där gles kan fästas.
Här är tråden i fråga
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/20/20912-bfeee8755b4dafa7a55bb63e6bf9a6b6.jpg
Logga in
Skapa konto
Spontant känns det enklast att lägga en 28x70 ovanpå enligt alt 3. Då har jag ca 3,5cm som hänger ut där gles kan fästas.
Här är tråden i fråga
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/20/20912-bfeee8755b4dafa7a55bb63e6bf9a6b6.jpg
Tror jag förstår vad du menar 🤔
Takstolar vilar på liggande regeln på ytterväggar (hammarband)
I kortsidorna har du då inget att fästa ströläkten I.
Jag monterade en bred regel uppepå hammarbandet som sticker ut lagom mycket för att fästa ströläkten i + passbitar mellan ströläkt till infästning av takgips .
Jag monterade en bred regel uppepå hammarbandet som sticker ut lagom mycket för att fästa ströläkten i + passbitar mellan ströläkt till infästning av takgips .
Exakt så! Bra tips med passbitar, då kan gipset skruvas i ändarna även på kortsidan 👌Tomture61 skrev:
Tror jag förstår vad du menar 🤔
Passar på att ställa en annan fråga.
Hur ska jag tänka kring väggarna och hur de möts i hörnen och även möte vid tak/vägg.
Om vi börjar i hörnen, ska väggarna mötas kant i kant (lila/orange enligt nedan bild)
Eller ska ena väggen gå ända in och sedan möts de överlappande (enligt grön/lila)?
Tänk att nedan bild är tre väggar och hörnen är väggens hörn. sett uppifrån.
Egentligen samma fråga kring taket, ska jag montera takskivorna så att de överlappar väggarna enligt grön/lila nedan eller ska jag montera väggskivorna så att de går ända upp till taket och takskivornas sida möter väggskivorna, enligt orange/lila nedan?
Använder i princip samma skiss här men tänk att lila nu är takskivorna och grön/orange är väggar. sett från sidan.
Hoppas det är förståeligt
Hur ska jag tänka kring väggarna och hur de möts i hörnen och även möte vid tak/vägg.
Om vi börjar i hörnen, ska väggarna mötas kant i kant (lila/orange enligt nedan bild)
Eller ska ena väggen gå ända in och sedan möts de överlappande (enligt grön/lila)?
Logga in
Skapa konto
Egentligen samma fråga kring taket, ska jag montera takskivorna så att de överlappar väggarna enligt grön/lila nedan eller ska jag montera väggskivorna så att de går ända upp till taket och takskivornas sida möter väggskivorna, enligt orange/lila nedan?
Använder i princip samma skiss här men tänk att lila nu är takskivorna och grön/orange är väggar. sett från sidan.
Logga in
Skapa konto
Hoppas det är förståeligt
Om man låter vägg- eller takbeklädnad täcka den andra så blir det besvärligt om man av ngn anledning i framtiden behöver plocka ned den täckta skivan. Kanske inget problem om det är skräpmtrl som gips som i princip ändå inte går att plocka ner helt...
Öppna kanter där ingen skiva täcker den andra är då bättre sett till framtida ingrepp men beror på om det finns tillräckligt med regel i hörnet att fästa i.
Öppna kanter där ingen skiva täcker den andra är då bättre sett till framtida ingrepp men beror på om det finns tillräckligt med regel i hörnet att fästa i.
Nilsanni skrev:
Passar på att ställa en annan fråga.
[bild]
[bild]
Hoppas det är förståeligt![]()
Logga in
Skapa konto
Kan vara svårt att se men har 3 st 45 x 45 reglar i hörnen .
Plus jag har minimerat köldbrygga från utsidan .
Fråga 2 blir mera , vad du monterar först , takskivor eller väggskivor bestämmer vad som överlappar vad .
Snyggt!Tomture61 skrev:
Detta känns spontant som bästa alternativet för att få en stabil infästning i hörnet.
Vad menas med att du även minimerat köldbryggan?
Jag kommer att montera vägg först, så jag antar att vägg skivorna går ända upp.
Finns många sätt att konstruera hörnen i en byggnad .Nilsanni skrev:
Jag valde att sätta 10 mm cellplast mellan 145 + 45 reglar .
Plus jag har enbart 1 sådan regel som möter innervägg i hörnen .
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hej.
Du (TS) kämpar på ser jag.
Får man fråga vad du ska göra i garaget när det är klart?
/Workingclasshero
Du (TS) kämpar på ser jag.
Får man fråga vad du ska göra i garaget när det är klart?
/Workingclasshero
Jag kämpar på!Workingclasshero skrev:
Men det har tagit lite tid då andra saker ska göras också, tex målat hela garaget på utsidan.
Tanken är att ha en ca 2x2 meters gym hörna med skivstång etc.
Sedan har vi väldigt dåligt med förvaringsmöjligheter i huset och garaget kommer att användas för förvaring. Antagligen en snickarbänk och verktyg snyggt och prydligt.
Frun tycker att vi ska ha ena bilen där också... Men vi får se 😅
Valde att ha skarven för glespanelen på takstolarna istället för "i luften" Men de är rätt smala och jag har justerbar skruv, så har fått sätta lite stöd bitar för att kunna fästa bättre.
Är det generellt noga med vart skarven hamnar?
Hur brukar man göra?
Är det generellt noga med vart skarven hamnar?
Hur brukar man göra?
Redigerat: