Jag får inte så mycket svar men jag fortsätter mina funderingar här :D

Eftersom att panelen är som den är, utan spikläkt, så är det en ide att isolera kring principen om att det ska vara diffusionsöppet? Dvs jag sätter ingen luftspärr och fukt kan vandra både utifrån in och innefrån ut.
Det blir helt klart mer kostsamt då isoleringen kostar betydligt mer. Men som sagt, blir det bättre utifrån hur det är byggt så kanske det är värt det?

Ok, nya frågor som dykt upp längst planeringen.
Ventilation, två stycken ventiler en uppe och en nere. Dessa måste vara bäst att sätta dit innan jag isolerar och sätter plast? För jag vill ju täta kring röret och tejpa plasten så att det är tätt runt om?

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Ok, nya frågor som dykt upp längst planeringen.
Ventilation, två stycken ventiler en uppe och en nere. Dessa måste vara bäst att sätta dit innan jag isolerar och sätter plast? För jag vill ju täta kring röret och tejpa plasten så att det är tätt runt om?
Om du förborrar i byggskivor (innan de monteras) pluss förborrar isolering/ ytterpanel .
Lämna plasten orörd och skär ut ngn cm mindre hål när byggskivor är på plats .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du förborrar i byggskivor (innan de monteras) pluss förborrar isolering/ ytterpanel .
Lämna plasten orörd och skär ut ngn cm mindre hål när byggskivor är på plats .
Smart, så blir det! 👍

Två andra frågor som dök upp i samband med kryp i garaget..

Har väldigt många av dessa krypen i garaget. Och de verkar komma genom under regeln som ligger längst golvet.

Så för det första, normalt att dessa hittar in till garaget?

För det andra, är det ok att lägga en byggfog mellan golv och golvregel?

En liten tusenfoting på ett grått garagegolv med spridda skräp och dammkorn runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Små insekter på ett garagegolv nära en träregel med isolering ovanför.
Skapa konto

Usch, kryp som kommer in vill man slippa. Kanske täta fogarna med latexfog som är ganska lättjobbat?

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Två andra frågor som dök upp i samband med kryp i garaget..

Har väldigt många av dessa krypen i garaget. Och de verkar komma genom under regeln som ligger längst golvet.

Så för det första, normalt att dessa hittar in till garaget?

För det andra, är det ok att lägga en byggfog mellan golv och golvregel?

[bild][bild]
Sylltärning , näää 😄

Sylltärning , näää 😄
Sylltätning, nej?
Tejpar man ner mot golvet när jag sätter plasten? Eller hur får jag det tätt ner mot golvet?

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Sylltätning, nej?
Tejpar man ner mot golvet när jag sätter plasten? Eller hur får jag det tätt ner mot golvet?
Utan att veta hur garaget används , kör du in en snöig bil ibland så är nog mjuk plastlist (L-formad) bäst .
Kör du med diffspärr så kläms den mellan träreglar / byggskivor .

Jag kommer att köra med diffspärr. Så frågan är hur jag "ansluter" denna mot golvet?
Tejp mot golv eller sätter jag fast den i syllen?
Hur får jag då tätt i "springan" under syllen?

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Jag kommer att köra med diffspärr. Så frågan är hur jag "ansluter" denna mot golvet?
Tejp mot golv eller sätter jag fast den i syllen?
Hur får jag då tätt i "springan" under syllen?
Är betongplattan isolerad undertill ?
Om inte är det tokigt att försluta syllen mot betonggolvet, detta iom att det inte ens finns syllpapp eller dylikt.

Är betongplattan isolerad undertill ?
Om inte är det tokigt att försluta syllen mot betonggolvet, detta iom att det inte ens finns syllpapp eller dylikt.
Jag tror att den är det... då man även göt rör för vattenburen golvvärme när man byggde garaget för 10 år sedan.
Hur kan jag veta säkert?

Jag har försökt nå han som byggde huset för att få någon klarhet i grunden för garaget.

Kan jag försöka peta under syllpapp under syllen så gott det går innan jag börjar med väggarna?

Kommer jag att kunna återanvända den isolering som sitter i väggarna idag? Den har antagligen suttit där i ca tio år.

Nilsanni Nilsanni skrev:
Jag har försökt nå han som byggde huset för att få någon klarhet i grunden för garaget.

Kan jag försöka peta under syllpapp under syllen så gott det går innan jag börjar med väggarna?

Kommer jag att kunna återanvända den isolering som sitter i väggarna idag? Den har antagligen suttit där i ca tio år.
Efter lite mer research så inser jag att det ligger någon typ av gummiliknande remsa under syllen. Jag trodde att det var för garageporten men den ligger runt om under syllen.

En mätstock mäter en gummiliknande remsa under ett fundament, med sprickor synliga i betongen.
Skapa konto
Gummiliknande remsa under syll på betonggolv, hand håller mätsticka och visar placering.
Skapa konto

Edit: Verkar vara en syllremsa. Hittade följande info:

Syllremsa Rockwool AB
"Polyetenfolie med två strängar slanglist av EPDM-gummi för tätning mellan syll och blockelement."

Vilket stämmer bra med vad jag verkar ha.

Redigerat:
Är ju onekligen likt den nedan också. Men det tycks användas till läkt och inte syll.
Svart distansremsa av EPDM vertikal från Swisspearl, använd för läkt, rullad delvis utrullad på en vit bakgrund.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.