Vet ej om detta är rätt forumdel?

Jag håller på med ett garage från Lundqvist trävaruhus.
Portöppningen är 5200 bred och jag har en HEB220 stålbalk över. Jag har nu efter att jag installerat port och börjat isolera, insett att balken kommer utgöra en rejäl köldbrygga.
Ett garage under konstruktion, med synligt takstolar, installationsutrustning och verktyg utspridda. En HEB220 stålbalk stödjer taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garaget ska bli uppvärmt och det kommer att vara kallt ute vintertid.

*Balken vilar direkt mot ändträt på tre reglar i varje ända.
Garagets träkonstruktion med synlig HEB220 stålbalk ovanför portöppningen, tak- och väggbalkar av trä samt isoleringsmaterial synliga.
Skapa konto
Garageinteriör med synliga träbjälkar och en stålbalk ovanför porten. Utanför garaget syns en bil parkerad på grus.
Skapa konto

*Hammarband ligger rakt på balken.
Stålbalk HEB220 över portöppning i garage, monterad mot reglar och plywood, diskussion kring köldbrygga och isoleringslösningar.
Skapa konto

*För att kunna montera garageporten satte jag upp 20mm plywood som också ligger direkt mot balken. Eftersom portens skenor och motorfäste är fästa där, kan jag inte utan att ta ned hela porten (som jag är osäker på om jag får upp igen utan diverse nya delar), täcka med difftät plast.

Nu till frågorna:

1. Är detta ett stort problem? Vad kan det leda till?

2. Vilka lösningar ser ni? Riva och göra om eller finns det något att göra i detta skede? T ex. Isolera utvändigt och bygga ett tak över porten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.