5 290 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Isolationsmäta med elmätare inkopplad
Bo.Siltberg skrev:
Hej, tack för beskrivningen. Jag ska endast isolationsmäta huvudledningen. Eller jag har redan mätt centralen, det har jag koll på. Det verkar dock råda delade meningar om man måste frånskilja nollan vid elmätaren eller inte. Det är väl frågan jag brottas med. Normalt sett hade jag kopplat loss huvudledningen från elmätaren som vanligt, men i detta fall är det inte möjligt utan större insats eftersom nedre delen av elmätarskåpet är igenfruset. Kan berätta att jag fick gräva bort tre meter snö för att komma åt elmätaren som sitter i övre delen av skåpet. Som sagt nere delen är inte åtkomlig..S Slugge skrev:Vissa elmätare har interna brytare, andra inte.
Steg 1 är att bryta, detta kan du göra med mätarbrytare eller annan brytare i anslutning (Kundens huvudbrytare).
Steg 2 är att du tar ut mätarsäkringarna, och säkrar mot tillkoppling, då finns det röda spärrpluggar du kan skruva i, alternativt sätter du bara i de tomma propphuvarna. Hänger en skylt med ditt namn och telefonnummer att arbete pågår.
Steg 3 så mäter du så att allt är spänningslöst där du ska jobba.
Steg 4 mäter du att spänning finns i passdelen vid mätaren.
Ska du nu bara megga huvudledningen är det bara att skilja från all belastning, t.ex. med huvudbrytare eller jordfelsbrytare.
Är du osäker kan du testa megga med 250V, visar det dåliga värden får du gå genom schemana igen. Om inte kan du testa vidare med 500-1000V.
Är du säker att belastningen är frånkopplad kan du fortsätta testa med 250V, kabeln är då kass.
Hehe, jag har inga problem ännu. Anledningen till att jag ville isolationsmäta huvudledningen är en ren försiktighetsåtgärd. Jag upptäckte att isoleringen på en av kablarna hade spruckit när jag skulle lägga in huvudledningen i centralen. Så jag vill bara försäkra mig om att det inte kabeln har blivit misshandlad vid installation eller tidigare. Men jag förstår din tanke. Det är dock ingen is i skåpet vad jag kan se ovanifrån.Mikael_L skrev:
Om du har TN-S i huvudledningen och ska isolationsmäta korrekt ska du skilja N så du kan mäta även den mot jord. Men i praktiken kan du ju nöja dig med faser mot jord du får ju då även indirekt faser mot nolla. Då är det som kan betyda problem och är väsentligt kollat på ett sätt som är ok, som lite överkurs skulle du kunna mäta mellan faser också när du ändå håller på.M Mobile94 skrev:Hej, tack för beskrivningen. Jag ska endast isolationsmäta huvudledningen. Eller jag har redan mätt centralen, det har jag koll på. Det verkar dock råda delade meningar om man måste frånskilja nollan vid elmätaren eller inte. Det är väl frågan jag brottas med. Normalt sett hade jag kopplat loss huvudledningen från elmätaren som vanligt, men i detta fall är det inte möjligt utan större insats eftersom nedre delen av elmätarskåpet är igenfruset. Kan berätta att jag fick gräva bort tre meter snö för att komma åt elmätaren som sitter i övre delen av skåpet. Som sagt nere delen är inte åtkomlig..
Men som sagt se till att frånskilja och säkra bra tex som Slugge skrev tidigare att lita på interna brytningen som dessutom ofta kan fjärrmanövreras är inget vidare.
Nu tror jag att jag förstår din fråga, du undrar om man måste koppla bort neutralledaranslutningen till mätaren vid isolationsprovning?M Mobile94 skrev:Hej, tack för beskrivningen. Jag ska endast isolationsmäta huvudledningen. Eller jag har redan mätt centralen, det har jag koll på. Det verkar dock råda delade meningar om man måste frånskilja nollan vid elmätaren eller inte. Det är väl frågan jag brottas med. Normalt sett hade jag kopplat loss huvudledningen från elmätaren som vanligt, men i detta fall är det inte möjligt utan större insats eftersom nedre delen av elmätarskåpet är igenfruset. Kan berätta att jag fick gräva bort tre meter snö för att komma åt elmätaren som sitter i övre delen av skåpet. Som sagt nere delen är inte åtkomlig..
Alltid lite riskfyllt att ställa riktade frågor då vi inte riktigt vet förutsättningarna för ditt jobb, hade du istället lagt upp bilder på bägge ändar kabeln hade det underlättat.
Du skriver att du normalt sett kopplar loss huvudledningen från elmätaren, så hade inte jag gjort.. Då måste du ringa ut nätägaren för plombering, bättre då att koppla loss kabeln i nästa steg, vanligen är serviskabeln kopplad till mätarsäkringarna först, därefter mätare och därefter HB, men detta kan du ju lätt kontrollera.
Hur många huvudledningar finns det?
Är kabeln du ska mäta på 4-eller 5-ledare, är den kopplad TN-C eller TN-S?
Inkommande kabel?
Hej, det är en huvudledning i detta fallet och det är TN-S. Efter elmätaren har nätägaren lämnat av på en kopplingsplint där huvudledningen anslutits.S Slugge skrev:Nu tror jag att jag förstår din fråga, du undrar om man måste koppla bort neutralledaranslutningen till mätaren vid isolationsprovning?
Alltid lite riskfyllt att ställa riktade frågor då vi inte riktigt vet förutsättningarna för ditt jobb, hade du istället lagt upp bilder på bägge ändar kabeln hade det underlättat.
Du skriver att du normalt sett kopplar loss huvudledningen från elmätaren, så hade inte jag gjort.. Då måste du ringa ut nätägaren för plombering, bättre då att koppla loss kabeln i nästa steg, vanligen är serviskabeln kopplad till mätarsäkringarna först, därefter mätare och därefter HB, men detta kan du ju lätt kontrollera.
Hur många huvudledningar finns det?
Är kabeln du ska mäta på 4-eller 5-ledare, är den kopplad TN-C eller TN-S?
Inkommande kabel?
Tror inte nätägaren lämnar av i den punkten du beskriver, man brukar räkna från matande ände och därför är avlämningspunkten före mätaren.
Du kan se på din mätartavla vilket som är omätt ström, det är de plomberade luckorna och dessa vill du inte in i, har du en oplomberad lucka kan du komma åt din huvudledning där.
Du kan se på din mätartavla vilket som är omätt ström, det är de plomberade luckorna och dessa vill du inte in i, har du en oplomberad lucka kan du komma åt din huvudledning där.
Det har dom iallafall gjort. Avlämningspunkt är kopplingspunkt efter elmätare. Det är lite special här eftersom dom lämnar elmätaren i elskåp vid tomtgränsen istället för i fasadskåp som är vanliga. Elskåpet är annorlunda uppbyggt mot hur ett fasadskåp ser ut, men det vet du säkert redan.S Slugge skrev:Tror inte nätägaren lämnar av i den punkten du beskriver, man brukar räkna från matande ände och därför är avlämningspunkten före mätaren.
Lägg upp lite bilder annars om du fortfarande är osäker. Tror inte du behöver in i mätaren i alla fall.
Som skrivet tidigare behöver du koppla från N om det gäller TN-S normalt sett.Hur det ser ut i ditt fall går nog inte bedöma med hjälp av enbart text tror jag då allt verkar bakvänt.
Som skrivet tidigare behöver du koppla från N om det gäller TN-S normalt sett.Hur det ser ut i ditt fall går nog inte bedöma med hjälp av enbart text tror jag då allt verkar bakvänt.
Har läst igen nu och tror jag förstår hur du menar, din mätare sitter i nätägarens skåp, då denna lösning var vanlig var även oisolerade skåp, är det ett sådant det gäller finns ingen IP-klassning och då ska du heller inte arbeta i det,
Men ta lasten i huset med HB och skruva ut mätarsäkringarna och megga, är rätt övertygad om att inget händer för neutralledarens skull. Som beskrivs i #19.
Men ta lasten i huset med HB och skruva ut mätarsäkringarna och megga, är rätt övertygad om att inget händer för neutralledarens skull. Som beskrivs i #19.
Redigerat:
Klicka här för att svara