1 735 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Elmätare inkopplad. Vad gör jag nu?
Hejsan!
Jag har köpt en tre år gammal villa som styckat av från tidigare ägares fastighet. Vi har nu fått elen indragen i elskåpet på utsidan och Vattenfall har satt dit elmätare. Vi har sedan tidigare delat på elen från ursprungsfastigheten så det har inte gått någon nöd på oss. Nu står huvudströmmen i det nya elskåpet avslagen för vi går ju fortfarande på grannens el.
Hur gör jag nu? Behöver jag anlita en elektriker för att göra något den nya anslutningen fungerar, eller kan jag teckna elavtal och slå på strömmen så växlar den om?
Säljaren och tillika tidigare granne har avlidit och i fastigheten bor det ingen och det finns ingen där att rådgöra med. Vad bör vara mitt nästa steg?
Tack
Jag har köpt en tre år gammal villa som styckat av från tidigare ägares fastighet. Vi har nu fått elen indragen i elskåpet på utsidan och Vattenfall har satt dit elmätare. Vi har sedan tidigare delat på elen från ursprungsfastigheten så det har inte gått någon nöd på oss. Nu står huvudströmmen i det nya elskåpet avslagen för vi går ju fortfarande på grannens el.
Hur gör jag nu? Behöver jag anlita en elektriker för att göra något den nya anslutningen fungerar, eller kan jag teckna elavtal och slå på strömmen så växlar den om?
Säljaren och tillika tidigare granne har avlidit och i fastigheten bor det ingen och det finns ingen där att rådgöra med. Vad bör vara mitt nästa steg?
Tack
Från elnätet till dit mätarskåp går en så kallad servisledning. Den ägs av Vattenfall och själva elanslutningen. Därifrån går det sedan en eller flera huvudledningar till elcentralerna i huset. På din beskrivning låter det som att du fått ett nytt mätarskåp och en egen servisledning men att dina elcentraler fortfarande är kopplade mot grannens mätarskåp. Du behöver alltså ta dit en elektriker som flyttar dina huvudledningarna till ditt nya mätarskåp istället. Om du slår på brytaren i ditt nya skåp som det är nu händer med största sannolikhet ingenting eftersom ingenting är anslutet till skåpet.
Tack för svar!O Steamboy skrev:Från elnätet till dit mätarskåp går en så kallad servisledning. Den ägs av Vattenfall och själva elanslutningen. Därifrån går det sedan en eller flera huvudledningar till elcentralerna i huset. På din beskrivning låter det som att du fått ett nytt mätarskåp och en egen servisledning men att dina elcentraler fortfarande är kopplade mot grannens mätarskåp. Du behöver alltså ta dit en elektriker som flyttar dina huvudledningarna till ditt nya mätarskåp istället. Om du slår på brytaren i ditt nya skåp som det är nu händer med största sannolikhet ingenting eftersom ingenting är anslutet till skåpet.
Då ska jag försöka hugga en elektriker och se om jag kommer vidare.
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Men hur gick beställningen till vattenfall till? Normalt så gör de inte en sådan installation annat än efter en föranmälan från en behörig elektriker. Då samarbetar elfirman med nätägaren, så att inkopplingen till byggnader kan ske samtidigt som servisen installeras.
Intressant!H hempularen skrev:
Tidigare ägaren, dvs den numera avlidne grannen, pratade om beställningen som om det var någon annan som hade gjort den. Det är förmodligen den elfirman som gjort eljobben i den här kåken. Det antar jag att vattenfall vet vilken firma som beställt inkopplingen?
Klicka här för att svara
