Eftersom värdet är ett minimumvärde på vad "apparaten" ska tåla så ska man kanske bli glad om den visar sitt rätta jag INNAN det sker en olycka ;)

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Men det är väl en risk att kunden blir ”sur” om elektrikern ”gör sönder” nya apparater vid en installationstest?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Man får väl ta sig tid att förklara och ge kunden en chans att "rädda" sitt "skräp".

• Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
I praktiken och med nutida instrument är det svårt att skada utrustning vid test av en normal installation även tidigare nämnd ev undermålig bör klara sig. Givetvis kan och bör man koppla ihop fas(er) och nolla vid prov men jag skulle gärna få in lite exempel i tråden där man lyckats ta sönder något.

I stort får man bara ett dåligt lågt mätvärde om något ligger inkopplat och stör mätningen eventuellt varierande om kondingar och typ varistorer finns med.

• Gilla
JellyBelly och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar frågan som att OM det faktiskt slår igenom när du testar med fas och nolla ihopkopplade.

Om vi tänker oss en apparat som är inkopplad på fas och nolla. Som är felfri just nu.

Du lägger på en testspänning på ex. 1000V mellan jord och de sammankopplade fas/nolla. Det skall en apparat tåla, isolationen mellan jord och något som är i kontakt med fas-nolla i apparaten skall tåla avsevärt mer än 1000V. Så OM det då slår igenom så är apparaten inte OK enl. gällande regler.

Men om man nu har en fungerande kinabyggd apparat, så kanske det är lite onödigt att testa om den uppfyller reglerna, för det gör dessa apparater väldigt ofta inte. Och OM det slår igenom isoleringen ex. i nättransformatorn, så finns det en avsevärd risk att appatraten dessutom går sönder.

Så om man har sådana apparater inkopplade, kan det vara bra att begränsa testspänningen till 250V. Tål den inte det, så är det lika bra att den blir förstörd. En apparat som inte klarar 250V mellan fas och jord bör man inte koppla in på nätspänning.
Precis så(y)

blackarrow blackarrow skrev:
Men det är väl en risk att kunden blir ”sur” om elektrikern ”gör sönder” nya apparater vid en installationstest?
Då är det bara att förklara tydligt att apparaten var skit o kunde döda små familjemedlemmar, det brukar folk förstå om man ställer det i relation till något. Egentligen

J JellyBelly skrev:
Då är det bara att förklara tydligt att apparaten var skit o kunde döda små familjemedlemmar, det brukar folk förstå om man ställer det i relation till något. Egentligen
(y)

Mindre kul om det är en ny värmepump för bortåt 100’000 kr…som ryker…

Jag skulle oroa mig mer för att Y-kondensatorn om någon inkopplad elektronikpryl har nätstörningsfilter mot skyddsjord. 250V DC ska de förstås klara, liksom spikar med högre spänning, men klarar de konstant DC spänning på 1000V från en Megger?

• Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Men då får man väl göra sig besväret och slå av säkerhetsbytaren till VP, om man misstänker att den inte klarar meggningen. För som med allt annat inom elinstallationer är det kanske det inte svart eller vitt, fast många önskar att det vore så enkelt. Och lämpligen meggar man innan man monterar ev "apparater" för det är ju inte "apparaterna" som är intressant utan elinstallationen i övrigt.
Men kravet på att "apparater" ska tåla 2500? volt finns ju i alla fall och borde se till att det mesta klarar en meggning.
Ps
Jag har meggat alla nyinstallationer där jag varit insyltad dom senaste 30 åren och aldrig haft nått problem. Och då handlar det inte om enstaka anläggningar

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Att slå av brytaren ger inget i många fall då nollan ofta inte går via någon brytpol. Som jag skrev tidigare vore det intressant med några fall beskrivna där man förstört utrustning vid isolationsmätning.

GK100 GK100 skrev:
Att slå av brytaren ger inget i många fall då nollan ofta inte går via någon brytpol. Som jag skrev tidigare vore det intressant med några fall beskrivna där man förstört utrustning vid isolationsmätning.
I min fantasi fans det bara L/L VP som man brukar sätta en säkerhetsbrytare som bryter både fas och nolla. Att det skulle kunna handla om större maskiner där säkerhetsbrytaren bara bryter faserna fans inte i min vildaste fantasi :oops::oops:

Jo jag förstår det men det är ju inte sällan större VP också i normalbostäder. Och historiskt bara i olika trådar här på BH brukar det frågas och påpekas att den sk allpoliga brytaren i anvisningarna kan vara enpolig också.

Svensk text om elinstallation. Diagram för kopplingar. Illustration av värmepump. Instruktioner för isolationstest och jordfelsbrytare.

Blir elinstallatörer allt för fega är väl risken att inte hela fasta elinstallationen isolationstestas?
Tänket på smarta brytare, drivdon etc.

Någon form av teknisk förståelse får man väl ändå anta finns hos förhoppningsvis majoriteten av de som gör testerna. Annars bara att via handlingarna som styr verksamheten EKP osv helt stryka meggningen i processen installationskonyroll. :)

Skulle vara intressant att helt säkert veta hur många helt korrekta mätningar som görs i praktiken och inte bara i sämsta fall avbockning utfört.

• Gilla
JellyBelly och 1 till
  • Laddar…
Så, är det någon som haft sönder Nibe F750?
Dylika anvisningar från tillverkaren är fördummande av folket. De kan lika gärna skriva "använd inte pumpen som korvgrill".
Det handlar om en ström på max 15 mA, vanligen runt 1 mA.
Ett överspänningsskydd skulle kunna ge falska värden, men gå sönder, nää...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J
Jag köpte mig en billig isolationsmätare som jag aldrig vågat använda pga just oron för att skjuta sönder nåt.

Jag tänker att om allt är ok och man kopplar ihop fas och nolla borde det vara OK, men om man har dålig kontakt nånstans så kan nåt gå sönder. Brukar ni koppla ur tex smarta strömbrytare eller prylar som dimmers, spisar etc som är fast anslutna? Gör man det så är ju risken att man inför ett nytt fel när de återansluts?

Hade man dragit all el från noll hade man ju lämpligen gjort detta innan man installerade första fast anslutna saken. Jag lät en elfirma byta elcentral och stora delar av min el, men nåt protokoll på att detta blev gjort fick jag inte.

• Gilla
Soldan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.