Hej.
Har ett dubbelt handfat, med två FMM 9000E Tronic. Alltså automatiska blandare.
Främst den ena smäller kraftigt vid avslag.

Flödet är ca 6 liter/minut.
Kommunalt vatten, ”normalt tryck”.

Vad är lösningen??
Finns det flödesbegränsare att montera i blandaren? (strålsamlare)
Eller montera ballufix direkt vid blandaren?
Eller montera tryckstötdämpare?

Badrummet matas med vatten från källaren, där sitter avstängning. När jag provar att strypa på dem blir det ”väsande” ljud i rören, dvs det är inte ett alternativ…

Tacksam om någon har en bra lösning!
 
Det ska ju vara en mjukstängande magnetventil i den, kanske nåt fel på den? För det verkar vara tryckstötar som orsakar ljudet.
 
Har liknande oljud, fast mycket värre i huset byggt 82. Armaturer från samma årtal.
Smäller flera gånger när toastolarnas cisterner blir fylld och även när man stänger varm eller kallvatten till handfat.
Låter lite likt ett maskingevär om ca 5 skott.

Några pratar om backventiler i handfat och duschens armaturer som läcker.

Kan det vara så?


Och känner man på vattenrören så upplevs tryckstötar.

För två år sedan hördes inget.


Har djupborrad brunn och hydropress.
Kan inte vara fel på backventilen längst ned i brunnen, då ljudet o vibrationerna uppstår även då pumpen inte går.
Och stänger jag pumpen över natten så blir trycket det samma.
 
Redigerat:
A A bygg skrev:
Hej.
Har ett dubbelt handfat, med två FMM 9000E Tronic. Alltså automatiska blandare.
Främst den ena smäller kraftigt vid avslag.

Flödet är ca 6 liter/minut.
Kommunalt vatten, ”normalt tryck”.

Vad är lösningen??
Finns det flödesbegränsare att montera i blandaren? (strålsamlare)
Eller montera ballufix direkt vid blandaren?
Eller montera tryckstötdämpare?

Badrummet matas med vatten från källaren, där sitter avstängning. När jag provar att strypa på dem blir det ”väsande” ljud i rören, dvs det är inte ett alternativ…

Tacksam om någon har en bra lösning!
[video]
Rören är antagligen för liten dimension. Hastigheten på vattnet blir för hög. Tryckstötdämpare eller byta till grövre rör.
 
T Thomas Wallin1 skrev:
Rören är antagligen för liten dimension. Hastigheten på vattnet blir för hög. Tryckstötdämpare eller byta till grövre rör.
Då borde det gå att minska flödet!?
Finns det flödesbegränsare att sätta i strålsamlaren? Typ tre liter/minut. Det måste ju vara absolut enklats.
Byta rör är ju inte helt enkelt…
 
Krilleman
Nästa alltid när det uppstår tryckslag så är det en backventil som är trasig.

Det talar det ju för här också då det har fungerat flera år utan problem innan.
 
Vart sitter sådana mer exakt?
 
Krilleman
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.