Hej.
Har ett dubbelt handfat, med två FMM 9000E Tronic. Alltså automatiska blandare.
Främst den ena smäller kraftigt vid avslag.
Flödet är ca 6 liter/minut.
Kommunalt vatten, ”normalt tryck”.
Vad är lösningen??
Finns det flödesbegränsare att montera i blandaren? (strålsamlare)
Eller montera ballufix direkt vid blandaren?
Eller montera tryckstötdämpare?
Badrummet matas med vatten från källaren, där sitter avstängning. När jag provar att strypa på dem blir det ”väsande” ljud i rören, dvs det är inte ett alternativ…
Tacksam om någon har en bra lösning!
Har ett dubbelt handfat, med två FMM 9000E Tronic. Alltså automatiska blandare.
Främst den ena smäller kraftigt vid avslag.
Flödet är ca 6 liter/minut.
Kommunalt vatten, ”normalt tryck”.
Vad är lösningen??
Finns det flödesbegränsare att montera i blandaren? (strålsamlare)
Eller montera ballufix direkt vid blandaren?
Eller montera tryckstötdämpare?
Badrummet matas med vatten från källaren, där sitter avstängning. När jag provar att strypa på dem blir det ”väsande” ljud i rören, dvs det är inte ett alternativ…
Tacksam om någon har en bra lösning!
Har liknande oljud, fast mycket värre i huset byggt 82. Armaturer från samma årtal.
Smäller flera gånger när toastolarnas cisterner blir fylld och även när man stänger varm eller kallvatten till handfat.
Låter lite likt ett maskingevär om ca 5 skott.
Några pratar om backventiler i handfat och duschens armaturer som läcker.
Kan det vara så?
Och känner man på vattenrören så upplevs tryckstötar.
För två år sedan hördes inget.
Har djupborrad brunn och hydropress.
Kan inte vara fel på backventilen längst ned i brunnen, då ljudet o vibrationerna uppstår även då pumpen inte går.
Och stänger jag pumpen över natten så blir trycket det samma.
Smäller flera gånger när toastolarnas cisterner blir fylld och även när man stänger varm eller kallvatten till handfat.
Låter lite likt ett maskingevär om ca 5 skott.
Några pratar om backventiler i handfat och duschens armaturer som läcker.
Kan det vara så?
Och känner man på vattenrören så upplevs tryckstötar.
För två år sedan hördes inget.
Har djupborrad brunn och hydropress.
Kan inte vara fel på backventilen längst ned i brunnen, då ljudet o vibrationerna uppstår även då pumpen inte går.
Och stänger jag pumpen över natten så blir trycket det samma.
Redigerat:
Rören är antagligen för liten dimension. Hastigheten på vattnet blir för hög. Tryckstötdämpare eller byta till grövre rör.A A bygg skrev:Hej.
Har ett dubbelt handfat, med två FMM 9000E Tronic. Alltså automatiska blandare.
Främst den ena smäller kraftigt vid avslag.
Flödet är ca 6 liter/minut.
Kommunalt vatten, ”normalt tryck”.
Vad är lösningen??
Finns det flödesbegränsare att montera i blandaren? (strålsamlare)
Eller montera ballufix direkt vid blandaren?
Eller montera tryckstötdämpare?
Badrummet matas med vatten från källaren, där sitter avstängning. När jag provar att strypa på dem blir det ”väsande” ljud i rören, dvs det är inte ett alternativ…
Tacksam om någon har en bra lösning!
[video]
Då borde det gå att minska flödet!?T Thomas Wallin1 skrev:
Finns det flödesbegränsare att sätta i strålsamlaren? Typ tre liter/minut. Det måste ju vara absolut enklats.
Byta rör är ju inte helt enkelt…
Vid blandning av utgående varmvattentemperatur (vid tex panna/VVB), men även standard i duschblandare och även sitter det backventiler i aktuell blandare 9000E Tronic.H Hybro skrev:
https://www.fmmattsson.com/sv/tvättställsblandare/9000e/16410000
Redigerat:
Klicka här för att svara