Mazen Mazen skrev:
Yes, värmemonster är den.. vet att jag eldade i typ 10h .. minus 15 ute, pluss 35 inne, det va gött!
Mazen Mazen skrev:
Yes, värmemonster är den.. vet att jag eldade i typ 10h .. minus 15 ute, pluss 35 inne, det va gött!
Många turer med aska då :-S
Bra drag i den men får inte en stor kastrull med vatten på den att koka. Kört utan katalysator idag och den har mycket bättre drag och lättare att tända. Men vet inte om jag stoppar in tillräckligt. Får upp temp i rummet till 24° och är väl 18° på morgonen. Rummet är väl ca 35kvadrat med en ansluten ouppvärmd hall.. så plus 6kvadrat till

Minns inte men säkert , vet att jag hade fin, torr björkved och bara matade..
Grannarna måste trott en va galen som gick om kring i kalsongerna med så låg temp ute .

• Gilla
Johnny81
  • Laddar…
J John81 skrev:
Många turer med aska då :-S
Bra drag i den men får inte en stor kastrull med vatten på den att koka. Kört utan katalysator idag och den har mycket bättre drag och lättare att tända. Men vet inte om jag stoppar in tillräckligt. Får upp temp i rummet till 24° och är väl 18° på morgonen. Rummet är väl ca 35kvadrat med en ansluten ouppvärmd hall.. så plus 6kvadrat till
Ok, jag blev nyfiken på min egen och vi har en Vermont Defiant Encore som jag undersökte igår, ska täta till allting.
Hursomhelst så ska det aldrig vara några problem att tända eftersom du då har det stora spjället öppet.
Sen som det står i manualen så stänger du då det stora spjället och reglerar med det lilla spjället när du fått igång brasan. Sen ska man då studera röken från skorstenen, har man en igensatt katalysator så blir det en stötvis rök samt är svåreldat. katalysatorn kan man då plocka ur för att se om det fungerar bättre.
Ska du koka vatten så får du nog öppna stora spjället så att plattan värms mer.
EDIT Du måste då även ha en termometer och är den som följde med borta så kan du ha en till din grill.
Kollar man på eldarproffsen från USA så är det det viktigaste vid eldning. (YouTube filmerna jag postade igår)

Redigerat:
Tog och undersökte min och jag kan inte se någon katalysator men däremot en massa skräp.
Mellanväggen är ganska tung men lossades enkelt mha kofot.
Inspektion av utrymme utan katalysator men med synligt skräp och en borttagen mellanvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P paralun skrev:
Tog och undersökte min och jag kan inte se någon katalysator men däremot en massa skräp.
Mellanväggen är ganska tung men lossades enkelt mha kofot.
[bild]

Okej. Har mitt spjäll fullt öppet till luft men får ändå inte vatten att koka på spis häll. Väldigt stor gryta iofs men bör ju lätt gå över 100°.. skvätter du vatten på den så sveder det till och avdunstar direkt..

Ang katalysatorn så såg min manual ut så här.

Mvh

• Illustration av spjäll i öppet och stängt läge med beskrivning av rökgång vid användning av katalysator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men skaffade du en termometer?

Här har du senaste manualen och från sidan 8 är det viktigt att läsa.
På sidan 12 har du mer om en termometer.

https://downloads.hearthnhome.com/installManuals/3-90-30007345c_Intrepid FlexBurn_Consumer.pdf

EDIT Sen finns det en mycket viktig skrivning som kanske är er utmaning.
"In some newer homes that are well-insulated and weathertight, poor draft may result from an insufficient air supply in the house. In such instances, an open window near the stove on the windward side of the house can provide the combustion air supply needed."

Redigerat:
  • Gilla
Johnny81
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men skaffade du en termometer?

Här har du senaste manualen och från sidan 8 är det viktigt att läsa.
På sidan 12 har du mer om en termometer.

[länk] FlexBurn_Consumer.pdf

EDIT Sen finns det en mycket viktig skrivning som kanske är er utmaning.
"In some newer homes that are well-insulated and weathertight, poor draft may result from an insufficient air supply in the house. In such instances, an open window near the stove on the windward side of the house can provide the combustion air supply needed."
Nej ska fixa. Beställa en på nätet. Och den engelska texten stämmer med vårt boende. Skulle behövt en pax fläkt med tillluft i det rummet, timmer styrd eller på lågt varv

Ok
J John81 skrev:
Nej ska fixa. Beställa en på nätet. Och den engelska texten stämmer med vårt boende. Skulle behövt en pax fläkt med tillluft i det rummet, timmer styrd eller på lågt varv
Ok, kan vara klar "over-kill" med en paxfläkt, förmodligen räcker det med ett vanligt ventilationshål med spjäll.
Sen för att prova är det ju bara att glänta på ett fönster.
Termometern är då ett viktigt verktyg för att kontrollera elden på rätt sätt.

En till sak, rusa inte iväg nu och gör en massa saker!!! " hold you horses" ;)

1. Lära dig kaminen och kontrollera "värmemonstret", testa hur elden förändras med mer tilluft.

2. Eftersom ni nu verkar bo i ett nyare hus så kan det vara så att ni har en luftvärmepump. Den är då inställd och balanserad för just ert hus.

3. Om luftvärmepump så kan man då behöva klura på hur det fungerar för kaminen kan bli en värdefull värmekälla om man tänker till hur luften cirkulerar i huset. till/frånluftsdon etc.

• Gilla
Johnny81
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok

Ok, kan vara klar "over-kill" med en paxfläkt, förmodligen räcker det med ett vanligt ventilationshål med spjäll.
P paralun skrev:
Ok

Billigare att sätta en pax fläkt på befintligt ventilationshål än att ta upp ett nytt..

• Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
J John81 skrev:
Billigare att sätta en pax fläkt på befintligt ventilationshål än att ta upp ett nytt..
Det behövs sannolikt ingen fläkt utan en mindre mängd luft via en genomföring samt reglerspjäll.
Testa via ett fönster på glänt först om det blir mer fart på kaminen.
Jag kan sedan tänka mig att blir det en ny genomföring så ska den vara lågt placerad i närheten av kaminen.
Typ en sådan här som också Pax tillverkar:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...VJtoXpHeRkNKZk7Qpd6E6q-Glh4Hac6UaAsoWEALw_wcB

Sen har ni en luftvärmepump i huset?? Du kan inte bara göra en kortslutning eftersom det totalt kan sabba ordinarie ventilation.

• Gilla
Johnny81
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det behövs sannolikt ingen fläkt utan en mindre mängd luft via en genomföring samt reglerspjäll.
Testa via ett fönster på glänt först om det blir mer fart på kaminen.
Jag kan sedan tänka mig att blir det en ny genomföring så ska den vara lågt placerad i närheten av kaminen.
Typ en sådan här som också Pax tillverkar:
[länk]

Sen har ni en luftvärmepump i huset?? Du kan inte bara göra en kortslutning eftersom det totalt kan sabba ordinarie ventilation.
Reglerspjäll är fullt öppet.
Okej så man måste isåfall göra ny genomföring om sätta det lågt.
Blir bättre med fönster på glänt, men är efter man eldat 2h ca, precis som om syren i rummet är låg.. då hjälper det öppna en stund.
Luftvärmepump ? Nu hänger jag inte med. Vad påverkar en sådan ventilation i ett självdraghus ?

J John81 skrev:
Reglerspjäll är fullt öppet.
Okej så man måste isåfall göra ny genomföring om sätta det lågt.
Blir bättre med fönster på glänt, men är efter man eldat 2h ca, precis som om syren i rummet är låg.. då hjälper det öppna en stund.
Luftvärmepump ? Nu hänger jag inte med. Vad påverkar en sådan ventilation i ett självdraghus ?
Ok det var du som svarade på att det var ett nyare hus. Sen fick jag inget svar angående en luftvärmepump.
Är det ett självdragshus så spelar det ingen roll men lufttillförseln bör vara lågt placerat i närheten av kaminen.
Varm luft stiger ju så då får du in kall luft i närheten av kaminen som då sedan värms upp när du eldar samt förser brasan med luft.

• Gilla
Johnny81
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok det var du som svarade på att det var ett nyare hus. Sen fick jag inget svar angående en luftvärmepump.
Är det ett självdragshus så spelar det ingen roll men lufttillförseln bör vara lågt placerat i närheten av kaminen.
Varm luft stiger ju så då får du in kall luft i närheten av kaminen som då sedan värms upp när du eldar samt förser brasan med luft.
Ok. Lär bli problematiskt där vår kamin är placerad. Får se nu i dagarna hur den beter sig. Vill ju ha optimal förbränning och få ut så mycket värme som möjligt på så lite ved som möjligt. Tar väl ett tag att få kläm på hur just denna kamin funkar med de förutsättningar av luft, placering osv den har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.