9 267 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Insynsskydd i trädgården
Man borde kunna sätta plank inne på sin tomt, säg 4,5 meter från tomtgräns, 180 cm höga utan att behöva skicka in bygglov. Jag skulle vilja sätta upp ett plank på baksidan innan en slänt mot en väg. Men då måste jag skicka in bygglov där jag exakt beskrivit med mått och skisser vad jag vill göra och betala pengar för det dessutom. Det är ruttet. Jag vill bara bygga. Det är tillräckligt jobbigt
Det kan du. I den här tråden beskriver vi hur du kan göra det efter 1 dec 2025 när PBL liberaliserades:S surfarn skrev:Man borde kunna sätta plank inne på sin tomt, säg 4,5 meter från tomtgräns, 180 cm höga utan att behöva skicka in bygglov. Jag skulle vilja sätta upp ett plank på baksidan innan en slänt mot en väg. Men då måste jag skicka in bygglov där jag exakt beskrivit med mått och skisser vad jag vill göra och betala pengar för det dessutom. Det är ruttet. Jag vill bara bygga. Det är tillräckligt jobbigt
https://www.byggahus.se/forum/threads/langt-plank-utan-bygglov.573273/
Till detta finns ju möjligheten att hänga duk på stolpar. Det omfattas inte av bygglovskrav enligt MÖD så det kan göras vid fastighetsgränsen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/
Klicka här för att svara
