Man borde kunna sätta plank inne på sin tomt, säg 4,5 meter från tomtgräns, 180 cm höga utan att behöva skicka in bygglov. Jag skulle vilja sätta upp ett plank på baksidan innan en slänt mot en väg. Men då måste jag skicka in bygglov där jag exakt beskrivit med mått och skisser vad jag vill göra och betala pengar för det dessutom. Det är ruttet. Jag vill bara bygga. Det är tillräckligt jobbigt

Claes Sörmland
S surfarn skrev:
Man borde kunna sätta plank inne på sin tomt, säg 4,5 meter från tomtgräns, 180 cm höga utan att behöva skicka in bygglov. Jag skulle vilja sätta upp ett plank på baksidan innan en slänt mot en väg. Men då måste jag skicka in bygglov där jag exakt beskrivit med mått och skisser vad jag vill göra och betala pengar för det dessutom. Det är ruttet. Jag vill bara bygga. Det är tillräckligt jobbigt
Det kan du. I den här tråden beskriver vi hur du kan göra det efter 1 dec 2025 när PBL liberaliserades:

https://www.byggahus.se/forum/threads/langt-plank-utan-bygglov.573273/

Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till detta finns ju möjligheten att hänga duk på stolpar. Det omfattas inte av bygglovskrav enligt MÖD så det kan göras vid fastighetsgränsen:

[länk]
Då blir frågan om följande kan uppföras utan bygglov vid tomtgränsen? Det är ju ett ”staket” som är till typ 90% genomskinligt och så är det plastremsor som dras genom.

1782397683994.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
D DanielSt81 skrev:
Då blir frågan om följande kan uppföras utan bygglov vid tomtgränsen? Det är ju ett ”staket” som är till typ 90% genomskinligt och så är det plastremsor som dras genom.

[bild]
Testa!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Testa!
Hur menar du då? Sätta upp det och sen ringer kommunen för att titta på det? Fråga innan lär ju vara lönlöst eftersom dom oftast inte har koll på reglerna. Eller väntar om grannen klagar?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.