15 536 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Inställning av termostater med automatisk shuntstyrning
Ja en maxställd termostat stryper väl normalt på över 25-27 grader så det skall väl gå att simulera på det sättet.
Men det kan vara bra att ta bort alla termostater och "motionera" tryckstiftet och smörja det med tex 5-56 eller liknande, de stiften brukar kunna becka ihop. Det skall gå "lätt" (Krävs en viss kraft,så det går inte med ett finger.. men ändå) att trycka in stiften och de skall snabbt åka ut om man släpper trycket på dem.
Men det kan vara bra att ta bort alla termostater och "motionera" tryckstiftet och smörja det med tex 5-56 eller liknande, de stiften brukar kunna becka ihop. Det skall gå "lätt" (Krävs en viss kraft,så det går inte med ett finger.. men ändå) att trycka in stiften och de skall snabbt åka ut om man släpper trycket på dem.
Men, vet du vilken temperatur termostaten är inställd på? Vet du om den funkar?
På en bra termostat skall det avr ubnder 1 grd skillnad mellan helt öppen och helt stängd. Om man vrider termostaten genom hela intervallet kan man ibland se om/när stiftet i ventilen åker in.
Fast på dig verkar det som om termostaten är trasig.
På en bra termostat skall det avr ubnder 1 grd skillnad mellan helt öppen och helt stängd. Om man vrider termostaten genom hela intervallet kan man ibland se om/när stiftet i ventilen åker in.
Jag har som sagt kontrollerat stiften och det är inget problem med dem. De åker in och ut som de ska.PST skrev:Ja en maxställd termostat stryper väl normalt på över 25-27 grader så det skall väl gå att simulera på det sättet.
Jag vet inte vilken temperatur som termostaten är inställd på och det är väl vad jag förstår inte möjligt att få någon större exakthet i det. Termostaten mäter ju inte värmen i rummet vilket är det man är intresserad a att styra och det är väl därför de flesta termostater har en gradering från typ 1-7 iställer för gradtal. Att det skulle vara bara en grads skillnad måste ju vara helt fel. En normal termostat klarar väl att styra mellan typ 6-25 grader i alla fall? Problemet jag har haft med en del av mina element har varit att stiftet inte åkt ut tillräckligt mycket när jag vridit termostaten på max utan stiftet har ändå varit delvis intryckt dvs flödet har varit strypt och elementet har inte blivit tillräckligt varmt. När jag började undersöka skillnaden mellan de element som gav bra värme med de som inte gjorde det så konstaterade jag detta. Tar jag helt bort termostaten så blir elementet varmt eftersom stiftet då åker hela vägen ut. Jag har då justerat dessa termostater och nu är problemet bara att de inte stänger när de ska dvs när det blir för varmt i rummet pga eldning. De är likadana termostater överallt och de heter TA. Det står bara TA RVT på dem. Jag gissar att de är typ 20 år gamla. På den andra bilden ser man termostaten isärskruvad och justeringen av max-läge avgörs hur långt in man skruvar den vänstra gängade delen. Det är detta som har varit skillnaden mellan de termostater som suttit på del element som blivit varma jämfört med de som inte blivit det. Som du förstår så är det inte helt lätt att få någon större exakthet i justeringen av termostaten med denna metod.-MH- skrev:Men, vet du vilken temperatur termostaten är inställd på? Vet du om den funkar?
Men vänta nu här. Jo, en termostat mäter rummets temperatur. Anledningen till att det inte är graderat i grader utan i tal är att det beror lite på detaljerna vad exakt det blir för temperatur.frede skrev:Termostaten mäter ju inte värmen i rummet vilket är det man är intresserad a att styra och det är väl därför de flesta termostater har en gradering från typ 1-7 iställer för gradtal. Att det skulle vara bara en grads skillnad måste ju vara helt fel. En normal termostat klarar väl att styra mellan typ 6-25 grader i alla fall.
En grads skillnad mellan öppen och stängd innebär att om du ställr in termostaten på 21 grader, så är den helt stängd när rummets temperatur är 21,5 grader (eller högre), och helt öppen när temperaturen är 20,5 grader (eller lägre). Det har inget med reglerintervallet att göra, vrider du termostaten till 18, så stänger den vid 18,5 och är helt öppen vid 17,5.
På de gamla termostater du har skall man antagligen kalibrera dem efter montaget, dvs man ställer in dem, vän tar ett dygn, mäter temperaturen och vrider gradskivan så att den mätta temperaturen överensstämmer med vad termostaten visar. Mina gama var sådana. Nuförtiden är de lite mer noggrana., så det görs inte på det sättet längre.
Hur har du justerat termostaterna? Hur vet du att de är korrekt justerade?
Det där är väl en ungefärlig indikation på temperatur och är långt ifrån exakt. Att det står 21 grader på termostaten betyder inte per automatik att du får 21 grader i rummet. Det sitter ingen termometer i termostaten utan den är ju "dum" och öppnar och stänger ventilen beroende på temperatur.-MH- skrev:
OK, missförstod dig.-MH- skrev:En grads skillnad mellan öppen och stängd innebär att om du ställr in termostaten på 21 grader, så är den helt stängd när rummets temperatur är 21,5 grader (eller högre), och helt öppen när temperaturen är 20,5 grader (eller lägre). Det har inget med reglerintervallet att göra, vrider du termostaten till 18, så stänger den vid 18,5 och är helt öppen vid 17,5.
Jag har inte justerat mer än att jag skruvat ut dem så mycket att stiftet tillåts gå hela vägen ut, men nu stänger inte termostaten vilket gör att det måste justeras ytterligare. Hur justeras modernare termostater än de jag har?-MH- skrev:På de gamla termostater du har skall man antagligen kalibrera dem efter montaget, dvs man ställer in dem, vän tar ett dygn, mäter temperaturen och vrider gradskivan så att den mätta temperaturen överensstämmer med vad termostaten visar. Mina gama var sådana. Nuförtiden är de lite mer noggrana., så det görs inte på det sättet längre.
Hur har du justerat termostaterna? Hur vet du att de är korrekt justerade?
Förklara gärna för mig hur en vanlig graderad termostat kan veta att den håller t.ex 20 grader. Den har ingen osynlig termometer i rummet och elementet själv är undantagslöst varmare än det inställda gradtalet.-MH- skrev:
Termostaten mäter inte elementets temperatur, utan temperaturen på den luft som strömmar förbi termostathuset.frede skrev:
Jamen alltså termostaten är ingen termometer. Det är ju därför du måste kalibrera den, så att det gradtal som du ställer termostaten verkligen motsvarar 20 grader i rummet, inte sant? Jag kan ställa in min termostat så att 24 grader på termostaten motsvarar 16 grader i rummet om jag så vill. Det är ju bara en dum ratt som öppnar/stänger ventilen. Termostaten mäter ingen temperatur öht.
Nej, termostaten är ingen dum ratt!
Temperaturen i rummet påverkara temrostaten som expanderar och tryck in en pinne. Vrider du termostaten så expanderar och trycker den in en pinne vid en annan rumstemperatur.
Så, precis som en termomemter så påverkas termostaten av temperaturen. Ingen av dem "vet" vad temperaturen är,
Temperaturen i rummet påverkara temrostaten som expanderar och tryck in en pinne. Vrider du termostaten så expanderar och trycker den in en pinne vid en annan rumstemperatur.
Så, precis som en termomemter så påverkas termostaten av temperaturen. Ingen av dem "vet" vad temperaturen är,
Nja, inte riktigt sant. Gasen påverkar inte justeringepinnen direkt, utan en fjäderbelastad mellandel. Det är den som gör att temperaturskillnaden mellan helt öppen och helt stäng kan bi mycket mindre en hela termostatens inställningsområde.frede skrev: