Hej alla!
Är i tagen och ska byta ut gamla slottvred på våra element och sätta dit MMA Bästventiler och MMA Evosense 0-28.
Hur ska jag ställa för att få ut bäst ekonomi och jämn temperatur?
Idag står fjärrvärme på 21grader med en värmekurva på 9.5.
Vi vill ha 21grader inne!
Har vi kvar inställningarna och enbart ställer termostaterna på 21grader, sen är de bra med det!?
Kanske det finns någon som kan förklara hur man ska justera in växlaren och termostaterna på bästa sätt 😊
Är i tagen och ska byta ut gamla slottvred på våra element och sätta dit MMA Bästventiler och MMA Evosense 0-28.
Hur ska jag ställa för att få ut bäst ekonomi och jämn temperatur?
Idag står fjärrvärme på 21grader med en värmekurva på 9.5.
Vi vill ha 21grader inne!
Har vi kvar inställningarna och enbart ställer termostaterna på 21grader, sen är de bra med det!?
Kanske det finns någon som kan förklara hur man ska justera in växlaren och termostaterna på bästa sätt 😊
Med fjärrvärme så är det inte så viktigt att det är rätt framledningstemperatur (för bästa driftekonomi) utan man kan styra det ganska bra med termostaterna på radiatorerna.
Däremot är det ändå lämpligt att försöka hålla en difftemperatur på 7-10⁰ över varje radiator.
Det är även lämpligt att försöka hålla så låg framledningstemperatur som möjligt.
Däremot är det ändå lämpligt att försöka hålla en difftemperatur på 7-10⁰ över varje radiator.
Det är även lämpligt att försöka hålla så låg framledningstemperatur som möjligt.
Så jag ska ställa temperaturen på 28grader på centralen och ställa termostaterna på 21 menar du?Demmpa skrev:
Med fjärrvärme så är det inte så viktigt att det är rätt framledningstemperatur (för bästa driftekonomi) utan man kan styra det ganska bra med termostaterna på radiatorerna.
Däremot är det ändå lämpligt att försöka hålla en difftemperatur på 7-10⁰ över varje radiator.
Det är även lämpligt att försöka hålla så låg framledningstemperatur som möjligt.
Nej, inte höja rumstemperaturen på fjv-reglercentralen utan låt den stå på 21⁰, eventuellt sänka kurvlutningen om den är "för hög".
Framledningstemperatur bör vara så låg som möjligt, men med tex fjärrvärme så gör det minimalt om framledningstemperaturen betydligt högre än nödvändigt eftersom man bara betalar för den energimängd som förbrukas.
Framledningstemperatur bör vara så låg som möjligt, men med tex fjärrvärme så gör det minimalt om framledningstemperaturen betydligt högre än nödvändigt eftersom man bara betalar för den energimängd som förbrukas.
Klicka här för att svara
