Har man shuntstyrning är det bäst att låta shunten (via innegivare och/eller utegivare) ha reglerauktoriteten. Termostaterna på elementen bör bara vara inställda så att de stänger om det blir för varmt pga andra värmekällor än pelletspannnan (ladugårdseffekt, sol, kaminer etc..)

Bara en så praktisk sak som att kunna ställa ner innetempen vid frånvaro på ett ställe istället för att gå runt och skruva på alla radiatortermostater.

Av valet mellan innegivare eller utegivare till shuntautomatiken:
Visst kan man teoretiskt hävda att en utetempgivares "framkopplings-reglerteori" kan ge en snabbare och rättare inställning utan svängningar i reglervärdet, men i praktiken är de svåriställda... Så en shuntautomatik med innegivare rekommenderar jag iallafall ( Givarens placering återstår då som enda beslutsvånda).

PST skrev:
Har man shuntstyrning är det bäst att låta shunten (via innegivare och/eller utegivare) ha reglerauktoriteten. Termostaterna på elementen bör bara vara inställda så att de stänger om det blir för varmt pga andra värmekällor än pelletspannnan (ladugårdseffekt, sol, kaminer etc..)
Just det faktum att shuntstyrning kräver termostater för att inte temperaturen skall variera visar på hur knasig idé det är (för villa).

Bara en så praktisk sak som att kunna ställa ner innetempen vid frånvaro på ett ställe istället för att gå runt och skruva på alla radiatortermostater.
Precis, det är bara det som är fördelen, det står nog i varenda shuntstyrningsreklam. :)

PST skrev:
Av valet mellan innegivare eller utegivare till shuntautomatiken:
Visst kan man teoretiskt hävda att en utetempgivares "framkopplings-reglerteori" kan ge en snabbare och rättare inställning utan svängningar i reglervärdet, men i praktiken är de svåriställda... Så en shuntautomatik med innegivare rekommenderar jag iallafall ( Givarens placering återstår då som enda beslutsvånda).
Det är inte antingen eller utan antingen endast utegivare eller både ute och innegivare. Kan väl inte finnas nån shuntautomatik med endast innegivare. Sen är det enligt manualen på shuntautomatiken användandet av innegivaren TILLSAMMANS med utegivaren som ger den snabbaste och största noggrannheten, dvs snabbare och noggrannare än bara utegivare. Jag har inte förstått av vilken anledning man inte skulle vilja ha innegivaren påslagen. Innegivaren är i dagsläget monterad i hallen utan kallras, solljus eller eldningsvärme så den är så optimal den kan vara.

-MH- skrev:
Just det faktum att shuntstyrning kräver termostater för att inte temperaturen skall variera visar på hur knasig idé det är (för villa).
Föredrar du att ändra shunten manuellt istället för att låta den regleras automatiskt? Oavsett styrning så måste väl termostater närmast ett måste. Hur styr du annars temperaturen i enskilda rum?

frede skrev:
Det är inte antingen eller utan antingen endast utegivare eller både ute och innegivare. Kan väl inte finnas nån shuntautomatik med endast innegivare.
Jodå, dom bästa (tex termomatik) har bara innegivare, det är ju innetempen man vill styra...

Där ser man, hur bra fungerar det om temperaturen ute sjunker väldigt snabbt, vilket inte är ovanligt på vintern. Hinner ett sådant system med då överhuvudtaget? Jag har svårt att inse hur ett mindre antal givare kan vara att föredra.

frede skrev:
Där ser man, hur bra fungerar det om temperaturen ute sjunker väldigt snabbt, vilket inte är ovanligt på vintern. Hinner ett sådant system med då överhuvudtaget? Jag har svårt att inse hur ett mindre antal givare kan vara att föredra.
Jadå, det hinner. Även om det förstås blir ett litet reglerfel i är-värdet eftersom det är ett återkopplat system, men nån grad hit eller dit under den tiden är i praktiken inget problem.

Termostater på elementen är bra att komplettera med, men det behövs inte på alla radiatorer. (Och helst inte på de radiatorer som sitter i rummet med innegivaren...)

frede skrev:
Föredrar du att ändra shunten manuellt istället för att låta den regleras automatiskt? Oavsett styrning så måste väl termostater närmast ett måste. Hur styr du annars temperaturen i enskilda rum?
Termostat och ventil kostar ca 250:-/st, jag bytte alla tio, och det är inte många tiondels grader temperaturen varierar nu.

Shunten kan jag väl ändra varannan månad ungefär, det räcker.

Hur styr du temperaturen i enskilda rum om du t.ex vill ha svalare i sovrummet?

Då vrider jag ner termostaten en smula i det rummet.

Hej,
Är systemet i balans? Dvs elementen rätt strypta? Det är ju perfekt väder att kolla sånt nu!

1. Utgå från att de som byggde huset hade någorlunda koll.
2. Har du enrör eller tvårörssystem.
3 Med tvårörssystem ska du ha samma temperaturfall över alla elementen. Om inte justera strypnigen och vänta en halvtimme med att mäta igen, men justera bara ett element i taget.

magnu skrev:
Hej,
Är systemet i balans? Dvs elementen rätt strypta? Det är ju perfekt väder att kolla sånt nu!

3 Med tvårörssystem ska du ha samma temperaturfall över alla elementen. Om inte justera strypnigen och vänta en halvtimme med att mäta igen, men justera bara ett element i taget.
Trådskaparen har pelletseldning. Då behöver man inte kämpa för att sänka framledningstemperaturen och få alla olägenheter som värmepump och innegivare medför.
Framledningsgivaren och utegivaren styr shunten som ställs så att framledningstemperaturen blir lite högre än vad som behövs.
Är ju det som är en av de största fördelarna med pelletseldning, man får bekväm och snabbt reagerande värmereglering som ger exakt den värme man vill ha i varje rum.

Det du beskriver är värmepumpsägarens alla våndor och problem med sin innegivare.

-MH- skrev:
Då vrider jag ner termostaten en smula i det rummet.
Just det , precis min poäng.

magnu skrev:
Hej,

Jag är rädd att de som bodde i huset inte hade någon koll. En del element har som sagt varit svala även om det varit kallt i rummet. Jag har nu justerat termostaten i de rummen något för att det ska bli behagligare. Enda problemet är att termostaten nu inte stryper tillräckligt snabbt när vi eldar så det blir alldeles för varmt då. Trots att det är 25 grader i rummet är elementen varma och stryps inte. Provade även att koppla bort innegivaren på shuntautomatiken med resultatet att det blev 23 grader varmt trots att givaren står på 20 grader. Normalt är alla termostater helt öppna men temperaturen i elementen varierar ganska kraftigt ändå. En del är jättevarma och en del är nästan kalla. Det är också klart svalare på övervåningen vilket iofs inte stör mig eftersom vi har sovrum där men det borde rimligtvis vara samma eller tom. högre temperatur där iom att alla termostater där också är helt öppna. Jag är frestad att testa och köpa några nya termostater och se om det blir någon skillnad. Men spontant om man som jag har shuntautomatik så borde man väl i princip kunna skruva bort alla termostater bara för att kolla om man får samma temp på elementen i alla rum och efter ett tag borde det justera sig ned mot temperatur jag ställt in på shuntautomatiken. En termostat som är ställd på max borde väl vara samma sak som en bortskruvad termostat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.