kisumisu
H hovapettson skrev:
Det är min erfarenhet också. Dieselvärmare är grymt effektiva! Man tvingas lägga jackan därbak... Hoppas motorn blev lika varm? Brukade starta helt normalt iaf.
Jodå alla bilar jag ägt har startat i rejäla minusgrader. I de flesta fall det som "failar" är 12v batteriet oavsett om det handlar om bensin, diesel eller elbil!

O folks snålhet att köpa det minsta "noname" batteriet.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns färdiga kit för varje bilmodell. Sen det med själva motorvärmaren, så sätts det in normalt där en frysbricka sitter i dag. Och den ska då sättas in och sedan klämmas på mitten så den pressas ut mot blocket med lite tätningsmedel på sig. Kan vara lite lurigt att få tätt om man inte gjort det förr. Det finns värmare som sätts i en kylarslang med, men är liksom inte så effektiva, det är motorn som ska värmas och inte kylaren.
Min bil har slangvärmare, men det är ju så klart inte en slang precis vid kylaren man monterar den på. Den monteras i en vertikalt löpande slang precis före motorblocket, så att kylvätskan som värms (kokar) stiger in i blocket och det uppstår ganska så kvickt en cirkulation av värmd kylvätska genom motorn och motorn blir varm. Uttala dig inte så självsäkert och kategoriskt om saker du inte begriper. :)

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
V varpan1 skrev:
Min bil har slangvärmare, men det är ju så klart inte en slang precis vid kylaren man monterar den på. Den monteras i en vertikalt löpande slang precis före motorblocket, så att kylvätskan som värms (kokar) stiger in i blocket och det uppstår ganska så kvickt en cirkulation av värmd kylvätska genom motorn och motorn blir varm. Uttala dig inte så självsäkert och kategoriskt om saker du inte begriper. :)
Finns det en risk att den bränns sönder om bilen står lutad?

Eller var min helt enkelt felinstallerat och verkstad nr2 upprepade felinstallationen?

Spelar ingen stor roll idag har inte ens bilen kvar. Men av ren nyfikenhet jag frågar.

kisumisu
RoTe RoTe skrev:
Ja när vanliga dödliga har råd med dom så visst. Många som inte ens skulle tänka tanken att köpa bil för mer än en månadslön och ca 30-40% av svenskarna lever lön till lön.
Så är det. Men sen jämför man äpplen och päron.
Javisst kan man fynda en fossilbil billigt, men jämför man sprillans nya bilar är det ju bättre köpa el!

Den nya diesel/bensinbilen kommer ha precis samma dilemma med elektronik (2g,3g...programvaror som kräver uppgraderingar, inbyggda datorer där du har allt från radio till rumpvärmare etc etc) plus att du har även andra delar som en bränslebil behöver som inte ens finns på eldrift!

Många säger elbilens svaghet är högvoltsbatteriet men jag tippar på att det största problemet kommer just vara värme och kyla dvs att den där värmepumpen lägger av!

Sen är dock bilar olika....min gamla Skoda servade jag aldrig AC (som är typ samma sak som värmepumpen i elbilar) funkade galant. Medans samtliga av mina Volvo jag ägde har AC ej fungerat eller varit nyligen på service för att fungera 🤔

Vi får se hur Kia är det får tiden visa, men nu när det fungerar är det riktigt skönt ha varm bil! Såklart är även AC skönt sommartid men utan AC kan man ju leva ändå. Bara rulla ner fönster.

Sen börjar det komma mindre elbilar alltså begagnade till hyffsat pris!
O priserna lär bara bli bättre ju mer åren går!

Jag förstår dock inte varför hybridbilen alltid blir inkörsporten till eldrift (visst det var så även för mig). Jag köpte min begagnade elbil till samma pris vad motsvarande hybrid hade gått för.

Sen är bilaffärerna ironiskt nog mera intresserade att byta in en elbil mot en annan elbil. Verkar så, då en säljare direkt tappade intresset när jag frågade vad jag skulle få av min hybrid 😂

Men änsålänge kommer jag behålla båda.
Hybrid är bra på längre resor i Sverige (billig bensin och dyr el på laddstolpar). EL är dock bättre på långresor i Finland (dyr bensin och 50% billigare el på laddstolpar mot vad de kostar i Sverige). El blir även billigare vid kortare resor i Sverige (när man kan ladda hemma).

Jag gillar dock mest Elbilar och Dieselbilar. Tycker det varit minst problem med dessa och mycket längre serviceintervall har dessa mot bensinbilar.

Jag skulle dock vilja ha en elbil där det var analoga mätare och ingen dator!
Åtminstone att den datorn som finns i bilen vore Opensource och skulle tillåta att jag kan ändra i den hur jag vill t ex att jag vill att rumpvärmare alltid är på (idag nollas allt när man startar om bilen). En annan sak att jag själv får välja hur jag vill koppla upp bilen (om jag ens vill göra det). Vill jag koppla upp så skaffar jag eget simkort till bilen som inte går via biltillverkaren (blir ju billigare än börja betala månadsavgift/årsavgift för nån "molntjänst")

Redigerat:
kisumisu
Väderapp som visar -18°C med en känsla av -26°C, klart väder, 31 december kl 13:13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Mörk bild) En fläkt vid sidan av en sotig spis eller eldstad, med synlig smuts och skräp på ytan.
Skapa konto

Frostig bilruta med snökanter efter att ha skrapats; is kvar på kanten.
Skapa konto

Efter 1H:
Frost täcker bakrutan på en bil, med några skrapade ytor synliga.
Skapa konto

Efter 2H:
Frostig bilruta med delvis smält frost, visar arbete med att skrapa och värma upp för bättre sikt.
Skapa konto

Ca 15min tomgång:
Nedfrostad ruta där is delvis skrapats bort, visar processen efter tomgångskörning för avfrostning.
Skapa konto

Ca 20min tomgång:
Avfrostat bilfönster delvis täckt med frost efter användning av kupévärmare och tomgångskörning.
Skapa konto

Fortfarande olagligt köra gick dock skrapa bort de mesta.
Instrumentpanel med motor temperaturindikator vid -18°C, distans 93690 km, och bränsleräckvidd 372 km. Kupevärmare diskuteras.
Skapa konto
Bilden visar en bilskärm med körinformation: 0,3 km, 174 L/100 km, tidsvisning 00:22 h, -18°C och ECO-läge aktivt.
Skapa konto
Bilruta med is och kondens från insidan trots användning av kupévärmare, snötäckt väg och trafikskylt synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Ett praktexempel hur dagens Defa kupevärmare är!

Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
Efter 1H:
[bild]
Efter 2H:
[bild]

Ca 15min tomgång:
[bild]

Ca 20min tomgång:
[bild]

Fortfarande olagligt köra gick dock skrapa bort de mesta.
[bild][bild][bild]

Ett praktexempel hur dagens Defa kupevärmare är!
Tack för ditt inlägg, inget ifrågasättande utan bara en fundering. Flera verkar negativ till "nyare" kupevärmare att de inte värmer lika bra.
Men en kupévärmare som drar X watt, värmer också X watt inne i kupén.
Så varför skulle en nyare vara sämre? Är det sämre fläkt som inte cirkulerar luften? Jag hittade någon som installerar Defa men inte Calix i närheten där jag bor så därför jag frågar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
De har element som sänker effekten när det blir varmare, så det blir inte lika skållhett som förr...

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
I Igelknorr skrev:
Tack för ditt inlägg, inget ifrågasättande utan bara en fundering. Flera verkar negativ till "nyare" kupevärmare att de inte värmer lika bra.
Men en kupévärmare som drar X watt, värmer också X watt inne i kupén.
Så varför skulle en nyare vara sämre? Är det sämre fläkt som inte cirkulerar luften? Jag hittade någon som installerar Defa men inte Calix i närheten där jag bor så därför jag frågar.
Såg att du hade fått svar redan.

Jag ångrar att jag lät min farsa slänga kupevärmare av den gamla sorten.

Jag trodde också att det bara berodde på att Biltema är skit.
Men nya Defa samma visa.

Lika med noll ha ens kupevärmare.

galento
Frugan har en Calix som blåser rakt upp när den står på golvet , är nog en av de bästa vi haft faktiskt.

Har en Seat Leon 1.2 TSi med Defa kontaktvärmare och deras 1350W Termini kupévärmare.
Och jag är inte direkt imponerad.
Kupéfläkten blåser riktigt het luft ett tag men när kupén har blivit ljummen sänks effekten.
En ljummen kupé är ju förvisso skönt att sätta sig i men en ljummen kupé är inte tillräcklig för att smälta is och snö på rutorna.
Kontaktvärmaren på 300W känns också för klen.
Jag kan få upp både olja och vattentemperatur i displayen i bilen men det tar flera kilometer/minuter innan de börjar visa värden över 50 grader.
Man får inte ha bråttom iväg en kall vinterdag med de här prylarna om man vill åka iväg i en varm och isfri bil.
Men vad är alternativen? Det mesta verkar vara mediokert.

Tips: Köp Defa Termini Clip eller Calix Quick Clip så du slipper skruva fast fästet för dessa kupévärmare.

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
RoTe
S SirKnasen skrev:
Har en Seat Leon 1.2 TSi med Defa kontaktvärmare och deras 1350W Termini kupévärmare.
Kupéfläkten blåser riktigt het luft ett tag men när kupén har blivit ljummen sänks effekten.
En ljummen kupé är ju förvisso skönt att sätta sig i men en ljummen kupé är inte tillräcklig för att smälta is och snö på rutorna.
Jag kan få upp både olja och vattentemperatur i displayen i bilen men det tar flera kilometer/minuter innan de börjar visa värden över 50 grader.
Man får inte ha bråttom iväg en kall vinterdag med de här prylarna om man vill åka iväg i en varm och isfri bil.

Tips: Köp Defa Termini Clip eller Calix Quick Clip så du slipper skruva fast fästet för dessa kupévärmare.
Exakt så här fungerar konsumentprylar idag.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Samma teknik fast idag har vi sämre kupevärmare!

Visst finns det säkert 2kw värmare även idag, men hur många bilar har det?

Många av dagens värmare ska vara så "energieffektiva" så de knappt värmer.

Hade själv 2st Biltema värmare i Volvo V70. Då blev det värme.
Nu har jag en original Defa i en Kia Ceed som värmer lika dåligt som dessa Biltema.
Vi har 2000 kw till båda bilarna. Det är ju bara att plugga in vilken modell man vill i uttaget.
S SirKnasen skrev:

Byt ut värmaren mot en kontakt och stoppa in något med mer effekt/högre ställd termostat.
Eller skaffa ett garage.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Byt ut värmaren mot en kontakt och stoppa in något med mer effekt/högre ställd termostat.
Eller skaffa ett garage.
Och med "värmaren" menar du kupévärmaren? Schuko uttag har jag redan i kupén.
kisumisu ser ju ut att ha en Defa Termini 1700W och även den verkar ju sänka effekten så pass mycket vid uppnådd ljummen kupé att is på rutorna inte smälter.
Har du förslag på kupévärmare med högre ställd termostat?

Jag är för fattig för att bygga nytt isolerat och uppvärmt garage.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Och med "värmaren" menar du kupévärmaren? Schuko uttag har jag redan i kupén.
kisumisu ser ju ut att ha en Defa Termini 1700W och även den verkar ju sänka effekten så pass mycket vid uppnådd ljummen kupé att is på rutorna inte smälter.
Har du förslag på kupévärmare med högre ställd termostat?

Jag är för fattig för att bygga nytt isolerat och uppvärmt garage.
https://www.tradera.com/item/1000922/709876663/modernum-mk-2000st-kupevarmare-2000-watt
Om man vill chansa på en begagnad..

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Z z_bumbi skrev:
Vi har 2000 kw till båda bilarna. Det är ju bara att plugga in vilken modell man vill i uttaget.

Eller skaffa ett garage.
Är inget vanligt uttag i dessa nya bilar (2020+ årsmodell).
Så hur byta det?
Vilken modell fungerar bra?
Förutom dessa då (som ej går och bara koppla in).
Calix kupévärmare med orange och svart design, två effektlägen, och elkabel, säljs i fint skick på Tradera.
Skapa konto

Alltså nyproduktion eller är det samma visa här som med mikrovågsugnar och annat att det nya som produceras är bara energiklass A+++ skräp....?
Dvs att peaken på kvaliteten och funktion är bara på 80-tals modeller!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.