Hej!

Jag är nyfiken på att skaffa kupevärmare, själva grejen verkar ganska billig. Sedan är det lite sladdar och sådant förstår jag. Jag hittar mycket information om att det är "lätt" att installera. Men jag hittar ingen beskrivning eller instruktion på hur. Kan någon guida mig rätt, är det lätt att göra själv eller bättre att låta en verkstad fixa det mot en rimlig kostnad? Är det i så fall lika bra att skaffa en motorvärmare också?

Det gäller en Toyota Corolla 2019-.

Finns färdiga kit för varje bilmodell. Sen det med själva motorvärmaren, så sätts det in normalt där en frysbricka sitter i dag. Och den ska då sättas in och sedan klämmas på mitten så den pressas ut mot blocket med lite tätningsmedel på sig. Kan vara lite lurigt att få tätt om man inte gjort det förr. Det finns värmare som sätts i en kylarslang med, men är liksom inte så effektiva, det är motorn som ska värmas och inte kylaren.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det är lätt om man kan. Som med det mesta. Jag vet många som gjort det själva.
Om du kan kan bara du själv bedöma.

Vad det kostar att installera beror på. Bäst är att be om offerter för att få veta.
Om det är värt pengarna kan bara du svara på.

Det är olika hänsynstaganden om man väljer eldriven eller bränsledriven (bensin/diesel) värmare. Generellt är eldriven enklare att installera.

RoTe
Det brukar va rätt mycket pill att få det bra. Jag som skruvar en del själv ändå lämnade bort det sist.

• Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Vi har precis fått monterat kupéfläkt och motorvärmare på båda bilarna. Defas prylar och ungefär 7 kSEK med montering per bil. Moderna bilar är såå tråkiga att meka med. Båda bilarna var klara lagom till julledigheten men vi har redan fått nytta av det; det är så skönt att slippa skrapa rutor.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hej!

Jag är nyfiken på att skaffa kupevärmare, själva grejen verkar ganska billig. Sedan är det lite sladdar och sådant förstår jag. Jag hittar mycket information om att det är "lätt" att installera. Men jag hittar ingen beskrivning eller instruktion på hur. Kan någon guida mig rätt, är det lätt att göra själv eller bättre att låta en verkstad fixa det mot en rimlig kostnad? Är det i så fall lika bra att skaffa en motorvärmare också?

Det gäller en Toyota Corolla 2019-.
En värmefläkt i bilen är väl enkelt - dra en sladd via dörr/fönster. Men det är väl yttre kontakt (intag) du vill ha, med block-/slangvärmare, kupéuttag och kanske t o m batteriladdarfunktion? Jag skulle först kika på några YT-klipp för detta och kanske gå till en Toyotahandlare och be att få se hur det är draget på din bil. Det är en del håltagning, plastarbeten och halvknepiga skruvar för att få det bra. Eftersom din bil är ganska ny och inte bör "förstöras" med en kladdig installation får du eventuellt be verkstan fixa det.
En ny sats har säkert översiktliga anvisningar. Ett kap kan säkert göras på Tradera, vilket i sin tur kräver lite mod, verktyg och vana att montera.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite klokare, får nog bli en verkstad.

En annan fråga, jag läste i ett gammalt bilmeckar-forum att någon tyckte kupévärmare utan motorvärmare var onödigt då det bara blåser kall luft direkt när man startar bilen. Påverkar verkligen en motorvärmare det i någon större utsträckning?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Bara kupevärmare gör ju att du slipper skrapa rutorna såklart.. och möjligen har en något varmare stol att sitta i...
Men den stora vinsten med motorvärmaren är ju att du minimerar kallstarter...

Vad man kan tillägga till ovanstående är att många modellanpassade värmeelement till motorn inte längre monteras i kylvätskan (dvs det är ingen frostplugg som ska ur etc) utan den monteras bara mot motorblocket/oljesumpen och värmer igenom det snarare.. det är enklare att montera, men du har fortfarande bekymren med att dra kabel in till kupen.. man bör vara lite van med att skruva bilar för att göra det bra...

• Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
Har man inte vana att skruva i bilar bör man lämna bort, visst vissa bilar är enklare än andra men dom 2 senaste moderna bilarna jag har monterat på så har det varit olika nivåer av jävulskap att få dit dom. O då är jag endå erfaren skruvare.

Jag skulle aldrig sätta kupévärmare utan att ha en motorvärmare, däremot skulle jag kunna köra motorvärmare utan kupévärmare.

Mitt tips är att om du installerar är att du sätter kupévärmaruttag i bilen, vissa kitt är så att du bara får en märkesanpassad plugg i bilen som då bara funkar till deras kupévärmare vilket begränsar utbudet.
Vill man ha det riktigt varmt o mysigt i kupén så håller man sig borta från defa's ptc styrda kupévärmare då det i bästa fall bara är fisljummet i bilen trots hög effekt.

Har en defa 1900w i min bil medans frugan har en 1400w biltema i sin och i fruns bil är det varmt o skönt medans i min är det bara fisljummet.

Sen om man har defa eller calix spelar ingen roll, båda är marknadsledande och gör exakt lika bra jobb. Defa har kanske mer valmöjligheter med "smart styrning" men en timer är svår att slå.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns färdiga kit för varje bilmodell. Sen det med själva motorvärmaren, så sätts det in normalt där en frysbricka sitter i dag.
Det är ingen frysbricka, och har heller aldrig varit!

Hur skulle en sketen bricka förhindra att en motor fryser sönder?

Däremot är brickorna till för att tappa ur sand.
Vilket är sant😉

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Suvi5700 och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Däremot är brickorna till för att tappa ur sand.
Vilket är sant😉
Hålen möjligtvis ;)

Tänk på att vägguttaget skall klara av den effekt du vill ta ut! Jag valde kupefläkt som går att ställa i två lägen så det går att använda 10A uttag. Valde Defas lilla kontakt till fläkten för att den är så mycket mindre än den fullstora Schuko kontakten

Min motor har extra torrt hål för motorvämare så det underlättade installationen för mig

I Igelknorr skrev:
Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite klokare, får nog bli en verkstad.

En annan fråga, jag läste i ett gammalt bilmeckar-forum att någon tyckte kupévärmare utan motorvärmare var onödigt då det bara blåser kall luft direkt när man startar bilen. Påverkar verkligen en motorvärmare det i någon större utsträckning?
Du behöver oftast inte ha fläkten på lika mycket om kupén är varm men i övrigt stämmer det att tilluft utan AC är betydigt varmare med motorvärmare än utan.

Tappa ur bl gjutsand, som bildar en
form för blivande vattenkanaler mm vi tillverkning av motorblocket.

nikasp
Blockvärmare verkar vara i princip helt värdelöst. Skulle bara välja "doppvärmare" eller slangvärmare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.