4 966 läst ·
105 svar
5k läst
105 svar
Installera kupévärmare (samt motorvärmare)?
Nej som redan nämnt i tråden av flera inlägg så är syftet inte vad som helst som någon själv tycker utan det är vad grejerna man installerar är gjorda för. Det är inte alls ovanligt att motorvärmare går sönder när dom överanvänds. Alltså är syftet varken vad du eller jag tycker utan vad tillverkaren anser. Det är dock så klart möjligt att det finns bättre grejer som faktiskt klarar av att plågas, särskilt proffsgrejer till maskiner osv.
Ja, precis. Vad är det vi diskuterar för dårskaper? Är det lite Trafikmagasinet -78 över detta? En motorvärmare ska värma blocket och motoroljan så att starten går lättare och man spar metall på de stackars glidlagren i motorn. Kupévärmaren ska få torkarblad att lossna och få vindrutan isfri. Ni som har 1000-2000 watt värmare inkopplade flera timmar och hela dagen (!) missbrukar helt enkelt tekniken. Jaa... på vintern är man lämpligen klädd för vinter så låt de sitta kvar under de FYRA MINUTER det tar att få upp värmen. Och jag talar om oss vanliga användare - yrkesförare har säkert andra krav, det må vi respektera.RoTe skrev:
Nej som redan nämnt i tråden av flera inlägg så är syftet inte vad som helst som någon själv tycker utan det är vad grejerna man installerar är gjorda för. Det är inte alls ovanligt att motorvärmare går sönder när dom överanvänds. Alltså är syftet varken vad du eller jag tycker utan vad tillverkaren anser. Det är dock så klart möjligt att det finns bättre grejer som faktiskt klarar av att plågas, särskilt proffsgrejer till maskiner osv.
Tips: Jag hänger min lilla Defa i backspegeln eller riktar in den så att den avisar rutan blixtsnabbt. Inkopplingstid 15-30 min, kupéfläkten kortare tid.
Klart som fan man vill ha det varmt i bilen, annars kan man lika vara utan och bara skrapa rutorna när man går ut och startar bilen inför avfärd.H hovapettson skrev:Ja, precis. Vad är det vi diskuterar för dårskaper? Är det lite Trafikmagasinet -78 över detta? En motorvärmare ska värma blocket och motoroljan så att starten går lättare och man spar metall på de stackars glidlagren i motorn. Kupévärmaren ska få torkarblad att lossna och få vindrutan isfri. Ni som har 1000-2000 watt värmare inkopplade flera timmar och hela dagen (!) missbrukar helt enkelt tekniken. Jaa... på vintern är man lämpligen klädd för vinter så låt de sitta kvar under de FYRA MINUTER det tar att få upp värmen. Och jag talar om oss vanliga användare - yrkesförare har säkert andra krav, det må vi respektera.
Tips: Jag hänger min lilla Defa i backspegeln eller riktar in den så att den avisar rutan blixtsnabbt. Inkopplingstid 15-30 min, kupéfläkten kortare tid.
Nej det är rent snålkukeri om elen eller kanske masochistiska drag som gör att man vill kliva ut i en knappt tempererad bil!
Jag brukar också fjärrstarta bilen medans den sitter på värme så v8'an får skapa lite extra värme innan jag går ut.
Vvkb - våga vägra kalla bilar
Exakt samma teknik och just därför en märklig diskussion. Frågan är utredd många gånger: Lönar sig motorvärmare vad gäller förbrukning och utsläpp? Ja! Men givetvis inte om den är inkopplad länge (>40 min). Och nej, jag tar inte fram någon referens - det får du göra själv. Jag är själv numer - ålder! - en frusen person, men missbrukar inte teknik för det. Min ringa uppfattning.Alfredo skrev:
Det är möjligt att det var felinstallerat från början. Men det roliga är ändå att det var två helt oberoende verkstäder som juxade med värmaren.L Lutte skrev:Den fungerade i det året jag hade den så det var inga problem, men däremot så tyckte jag att det endå tog tid att få upp motortempen trots 3 timmar med värmare. Men man hörde på motorljudet att den var varmare än utan, mindre knackigt.
Men dåligt att dom höll så kort tid, har kört flera dagar konstant då det har varit riktigt kallt ute. 1 gång stod bilen 2 veckor med värmaren på dygnet runt så den skulle vara redo om man skulle behöva den.
Någon sade mig att en sådan värmare måste systemet vara helt luftfri att någon luftbubbla hamnat där och pajat.
Det var bra system på de viset att den värmde glykolen dvs då när det fungerade började bilen direkt blåsa varmt. Men det jag inte förstår att man inte har kunnat helt enkelt ha nån liten cirkulationspump som hade cirkulerat vattnet då hade inte nåt kunnat brännas sönder!
Har även mina spekulationer att den gick sönder pga att jag har lutande tomt, bilen står inte helt rakt.
Lutte, du får skaffa en svensk bil. SAAB eller Volvo. (Königsegg?) 😉L Lutte skrev:Klart som fan man vill ha det varmt i bilen, annars kan man lika vara utan och bara skrapa rutorna när man går ut och startar bilen inför avfärd.
Nej det är rent snålkukeri om elen eller kanske masochistiska drag som gör att man vill kliva ut i en knappt tempererad bil!
Jag brukar också fjärrstarta bilen medans den sitter på värme så v8'an får skapa lite extra värme innan jag går ut.
Vvkb - våga vägra kalla bilar
Nu vet jag inte hur de gör i Norge idag.RoTe skrev:
Men för ca 15år tillbaka var det ju en smärre kulturschock för mig dels för att hyresvärden säger mig "vet du vad det finns el-element använd det istället för de där dyra veden"
Jag frågar om jag kan ha min bil motorvärmare.
"Såklart du kan, här... här har du en skarvsladd koppla i den"
Jag frågar, men var har du timer.
En tystnad
"Timer?"
Ja, timer....
"Äh koppla in den innan du går sover så har du sen en varm o skön bil"
Det behövs inga referenser för jag använder inte den tekniken för att jag tror den är lönsam utan för att jag vill ha en varm bil som jag slipper frysa i.H hovapettson skrev:
Champagnen, hummern och oxfilen i (morgon) kväll har heller inget med lönsamhet att göra utan bara om egoistisk njutning för mig och de mina. 😉😎
Samma teknik fast idag har vi sämre kupevärmare!H hovapettson skrev:Exakt samma teknik och just därför en märklig diskussion. Frågan är utredd många gånger: Lönar sig motorvärmare vad gäller förbrukning och utsläpp? Ja! Men givetvis inte om den är inkopplad länge (>40 min). Och nej, jag tar inte fram någon referens - det får du göra själv. Jag är själv numer - ålder! - en frusen person, men missbrukar inte teknik för det. Min ringa uppfattning.
Visst finns det säkert 2kw värmare även idag, men hur många bilar har det?
Många av dagens värmare ska vara så "energieffektiva" så de knappt värmer.
Hade själv 2st Biltema värmare i Volvo V70. Då blev det värme.
Nu har jag en original Defa i en Kia Ceed som värmer lika dåligt som dessa Biltema.
Nja, vet inte om vi kan gräva i detta mer. Men i motorblocket sitter det väl 0,7-1,5 kW oftast. Doppvärmaren där. Kupévärmaren är ofta på samma effekter (hel-o halvfart, typ). Då krämar man på med ända till 3 kW vilket är mycket för en vanlig 10 A-säkring och dess ledare. Sönderbrända eluttag ha man sett några. Jag tror att min lilla Defa-fläkt ger 800 nominellt. Den värmer min 245:a så det räcker gott. Dock inte testad i -30. Än.kisumisu skrev:
H hovapettson skrev:Nja, vet inte om vi kan gräva i detta mer. Men i motorblocket sitter det väl 0,7-1,5 kW oftast. Doppvärmaren där. Kupévärmaren är ofta på samma effekter (hel-o halvfart, typ). Då krämar man på med ända till 3 kW vilket är mycket för en vanlig 10 A-säkring och dess ledare. Sönderbrända eluttag ha man sett några. Jag tror att min lilla Defa-fläkt ger 800 nominellt. Den värmer min 245:a så det räcker gott. Dock inte testad i -30. Än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ofta ut efter 1H.
Då pratar vi om ca -10...-15.
Medans Dieselvärmare och Elbilens värmepump gör jobbet på 10-20minuter dvs helt isfritt och tom behaglig värme inne i bilen!
Nu är dock isbildning väldigt litet när det är riktigt kallt. Jävligaste är det när vädret pendlar på plus och minusgrader!
Ibland går det inte ens skrapa bort sitter som klistret!
Det är min erfarenhet också. Dieselvärmare är grymt effektiva! Man tvingas lägga jackan därbak... Hoppas motorn blev lika varm? Brukade starta helt normalt iaf.kisumisu skrev:
[bild]
Såhär ser det ofta ut efter 1H.
Då pratar vi om ca -10...-15.
Medans Dieselvärmare och Elbilens värmepump gör jobbet på 10-20minuter dvs helt isfritt och tom behaglig värme inne i bilen!
Nu är dock isbildning väldigt litet när det är riktigt kallt. Jävligaste är det när vädret pendlar på plus och minusgrader!
Ibland går det inte ens skrapa bort sitter som klistret!