Verkar som att nya är bara skräp, allt Verkar vara ptc element som inte ger nå värme!

Jag installerade som sagt nyss i ena bilen och där valde jag schuko uttag så man kan installera lite vad som i kupén, defa har det som alternativ.
Jag har idag deras termini 1900 men det blir bara fisljummet.

Men den här borde funka klockrent!
https://www.clasohlson.com/se/Porta...o-flxpUQVaXnQqBqb-WGeKjp-rBFJLjcaAsviEALw_wcB

Bara ställa termostaten på lagon värme, typ 25-30c och njuta.

I gamla pendlarhäcken hade jag en 2kw byggfläkt på golvet, där gick det fort att få upp värmen i kupén

kisumisu
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Om man vill chansa på en begagnad..
Är ju säkert bra grejor.

Men trist är det när man måste gå till begagnatmarknad för att kunna hitta kvalitet!

Sedan har man i nya system brändat märket såpass att inte ens vanligt eluttag finns längre i kupen!

Nå allt nytt är inte skit i o med att elbilar blir vanligare har vi snart riktiga kupevärmare i samtliga bilar!

kisumisu kisumisu skrev:
Är inget vanligt uttag i dessa nya bilar (2020+ årsmodell).
Vad har du för uttag?

K Kane skrev:
Vad har du för uttag?
Troligen defas kontakt som bara passar till deras kupévärmare
Svart kontakt för kupévärmare, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K Kane skrev:
Vad har du för uttag?
Lutte hann svara innan mig.

Såg att det finns adapter från defa till schuko om man vill få in nå annat som faktiskt fungerar

kisumisu
L Lutte skrev:
Såg att det finns adapter från defa till schuko om man vill få in nå annat som faktiskt fungerar
Är det Defas original eller nån Temu, Aliexpress, Wish, Biltema, Jula grejor?

Man vill ju inte direkt bränna upp bilen 🤔
Allt går ju, går ju knipsa av sladden och skruva dit nåt. Men det är stora effekter vi pratar om dvs stor risk för varmgång och brand.

kisumisu kisumisu skrev:
Är det Defas original eller nån Temu, Aliexpress, Wish, Biltema, Jula grejor?

Man vill ju inte direkt bränna upp bilen 🤔
Allt går ju, går ju knipsa av sladden och skruva dit nåt. Men det är stora effekter vi pratar om dvs stor risk för varmgång och brand.
Sorry, jag såg fel! Det var från deras skit till en schukohane.

Jag skulle inte tveka på att klippa och sätta ett uttag med skruvterminaler.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nyfiken som jag är så har jag varit ute och mätt.
Min Defa Termini 1350w ska dra 1350w vid -25grader.
Min mätare visar att den drar ca 1100w när den efter 30min lyckats få upp kupén från -4 grader till +4 grader.
Efter 1 timme och 45 minuter drar den fortfarande 1100w och fått upp temperaturen i kupén till 16.5 grader. Fortfarande -4 grader ute.
Mätt med termometer liggandes i baksätet.

Slutsats: Skräpprylar

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Verkar som att nya är bara skräp, allt Verkar vara ptc element som inte ger nå värme!
Fast X watt är fortfarande X watt oberoende av element.
S SirKnasen skrev:
Nyfiken som jag är så har jag varit ute och mätt.
Min Defa Termini 1350w ska dra 1350w vid -25grader.
Min mätare visar att den drar ca 1100w när den efter 30min lyckats få upp kupén från -4 grader till +4 grader.
Efter 1 timme och 45 minuter drar den fortfarande 1100w och fått upp temperaturen i kupén till 16.5 grader. Fortfarande -4 grader ute.
Mätt med termometer liggandes i baksätet.

Slutsats: Skräpprylar
Så i detta fallet är det inte termostaten som slår av elementet? Det drar 1100w hela tiden?
Men det låter inget vidare med den temperaturhöjningen. 🙁

Är nyare bilar sämre isolerade än förr? Kan det vara anledningen?

RoTe
I Igelknorr skrev:
Ja men grejen är väl att dom småsakerna inte kan få bort värmen när omgivningstempen blir för hög så dom styr ner för att inte brännas sönder.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
I Igelknorr skrev:
Visst kan det vara så men det lustigt att bilen håller sig ändå varm efter att man kört med den och fått motorn varm.

I Igelknorr skrev:

Så i detta fallet är det inte termostaten som slår av elementet? Det drar 1100w hela tiden?

Japp, helt korrekt! Men dessa ptc element är "självreglerade" dvs när en viss temperatur är uppnådd så sjunker effekten vilket gör att man inte kan uppnå en högre temperatur än vad tillverkaren vill att man ska uppnå.

Så angiven effekt är topeffekt som sen sjunker, ett vanligt värmeelement ger 1100W tills termostaten slår ifrån för att sedan dra 1100w igen när temperaturen sjunker och termostaten slår till.

• Gilla
Igelknorr
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:

1100W upp till +20 grader verkar stämma enligt specifikationerna.
Av en händelse råkar jag ha två Defa Termini 1350W och när jag kopplar in dom i samma smart plug med effektmätare så drar den ena 1150W och den andra bara 870W. Gissar att det var runt 0 grader när jag testade.
Blir bara mer och mer besviken på skräpet ju mer jag exprimenterar. 😆 Ska man anta att den ena är defekt?

Produktblad för Defa Termini™ 1350 kupévärmare med specifikationer och beskrivning av funktioner samt tekniska detaljer för olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Igelknorr och 1 till
  • Laddar…
F
Jag har börjat gå i tankarna på att skaffa värmare till bilen. Tidigare hade vi en elbil med värmepump som ju var superpraktiskt att förvärma med app eller schema. Sedan ett år tillbaka har vi en Plugin hybrid, Kia Ceed 2021 som saknar detta utan värms enbart med bensinmotorn. Så vi får gå ut och starta bilen och skrapa. Täcke hjälper lite grann men det är besvärligt att lägga på och blåser av för jämnan. Så jag har lite frågor.

1. Något särskilt man behöver tänka på när man har en pluginhybrid?

2. Har ej haft en sådan här traditionell värmare innan, hur funkar det rent praktiskt? Dom startar direkt när man stoppar i kabeln eller? För lite smartare hantering hade jag velat sätta ett zigbee utomhus uttag emellan, borde vara fine? (Ska klara 3680w, tror uttaget är nog säkrat med 10A). I teorin då kan jag ha lite logik i HA t ex starta bara vid viss temp och vid vissa dagar osv.

3. Är Defa så dåligt som det sägs? Jag tänkte åtminstone sätta vanligt 230V uttag så man kan sätta vilken värmare man vill. Bor i Skåne så 99 av 100 gånger är det ca 5+-5- vintertid.

4. Kör alltid motorvärmare och kupevärmaren samtidigt? Får fundera lite där på effekttoppar/effektarrifer också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.