kisumisu
F Fideliox skrev:
Jag har börjat gå i tankarna på att skaffa värmare till bilen. Tidigare hade vi en elbil med värmepump som ju var superpraktiskt att förvärma med app eller schema. Sedan ett år tillbaka har vi en Plugin hybrid, Kia Ceed 2021 som saknar detta utan värms enbart med bensinmotorn. Så vi får gå ut och starta bilen och skrapa. Täcke hjälper lite grann men det är besvärligt att lägga på och blåser av för jämnan. Så jag har lite frågor.

1. Något särskilt man behöver tänka på när man har en pluginhybrid?

2. Har ej haft en sådan här traditionell värmare innan, hur funkar det rent praktiskt? Dom startar direkt när man stoppar i kabeln eller? För lite smartare hantering hade jag velat sätta ett zigbee utomhus uttag emellan, borde vara fine? (Ska klara 3680w, tror uttaget är nog säkrat med 10A). I teorin då kan jag ha lite logik i HA t ex starta bara vid viss temp och vid vissa dagar osv.

3. Är Defa så dåligt som det sägs? Jag tänkte åtminstone sätta vanligt 230V uttag så man kan sätta vilken värmare man vill. Bor i Skåne så 99 av 100 gånger är det ca 5+-5- vintertid.

4. Kör alltid motorvärmare och kupevärmaren samtidigt? Får fundera lite där på effekttoppar/effektarrifer också.
Försöker svara.

Äger också en Ceed fast -20.

1. Egentligen inte, men då du har ceed så är ett tips. Ha i sportläge om du vill ha motorn snabbt varm. Gpr då lite som vanlig fossilbil men den laddar upp högvoltsbatteriet.
Är batteriet fullt kan du klra "Hybridmode" för att få värmen fortare.

Dessa lägen kan även skiftas sommartid. Motorväg drar mer el. Medans stadskörning 30-50 drar mycket lite el men princip samma bensinåtgång.

kisumisu
2. Ja

3. Är det jag har. Rätt värdelöst i Norrland. Men kan ju fungera i Skåne.
Fast jag tycker värsta klisterisen blir just i runt -5.

4. Kupevärmare går stänga av, men tvärtom blir svårare.

Nu blir jag dock lite nyfiken varför du nedgraderade bilen till hybrid?
Angår ju inte mig.
Men du får aldrig samma komfort och körglädje i hybrid.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är inget vanligt uttag i dessa nya bilar (2020+ årsmodell).
Så hur byta det?
Vilken modell fungerar bra?
Förutom dessa då (som ej går och bara koppla in).
[bild]

Alltså nyproduktion eller är det samma visa här som med mikrovågsugnar och annat att det nya som produceras är bara energiklass A+++ skräp....?
Dvs att peaken på kvaliteten och funktion är bara på 80-tals modeller!
Vilken vettig bilverkstad som helst kan väl sätta in ett vanligt 230 v uttag? Alternativt att man byter på kupevärmaren om man får tag i specialkontakten.
Wattalet säger en hel del men en kraftig fläkt flyttar värmen bort från termostaten så det är genomsnittt som mäts och inte bara runt värmaren. Medelvärme och hög fläkt kan t ex vara effektivare än hög värme och medel fläkt om ett hindrar termostaten att slå ifrån.

F
kisumisu kisumisu skrev:
2. Ja

3. Är det jag har. Rätt värdelöst i Norrland. Men kan ju fungera i Skåne.
Fast jag tycker värsta klisterisen blir just i runt -5.

4. Kupevärmare går stänga av, men tvärtom blir svårare.

Nu blir jag dock lite nyfiken varför du nedgraderade bilen till hybrid?
Angår ju inte mig.
Men du får aldrig samma komfort och körglädje i hybrid.
Tack för svar.

Elbilen leasade vi och det var jobbigt. Ville köpa en bil istället och hade ej råd med ren el. Hade gärna köpt elbil igen men då måste priset vara rimligt.

Hittade denna skönheten på Erikshjälpen:

• Kupévärmare av märket Modernum MK 1200S med etikett från Erikshjälpen och priset 79 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hej!

Jag är nyfiken på att skaffa kupevärmare, själva grejen verkar ganska billig. Sedan är det lite sladdar och sådant förstår jag. Jag hittar mycket information om att det är "lätt" att installera. Men jag hittar ingen beskrivning eller instruktion på hur. Kan någon guida mig rätt, är det lätt att göra själv eller bättre att låta en verkstad fixa det mot en rimlig kostnad? Är det i så fall lika bra att skaffa en motorvärmare också?

Det gäller en Toyota Corolla 2019-.
Kolla instruktion för din bil. På min bil var det väldigt smidigt då man ersatte urtappningspluggen men en värmare. Köpte värmaren ny men gick till den lokala skroten och plockade kablar och kontakter. Tror jag fick betala ca 200kr till skroten.

J jonaserik skrev:
Finns färdiga kit för varje bilmodell. Sen det med själva motorvärmaren, så sätts det in normalt där en frysbricka sitter i dag. Och den ska då sättas in och sedan klämmas på mitten så den pressas ut mot blocket med lite tätningsmedel på sig.

Är absolut ingen frysbricka! Även om folk har fått för sig detta.

Brickan eller brickorna är till för att täta de hål vid gjutning av t ex ett motorblock för att få ur den gjutform av bl a pressad sand, som bildar de vattenkanaler som finns i blocket.
Efter gjutningen går formen lätt att avlägsna genom just nämnda hål.

RoTe
H Hybro skrev:
Är absolut ingen frysbricka! Även om folk har fått för sig detta.

Brickan eller brickorna är till för att täta de hål vid gjutning av t ex ett motorblock för att få ur den gjutform av bl a pressad sand, som bildar de vattenkanaler som finns i blocket.
Efter gjutningen går formen lätt att avlägsna genom just nämnda hål.
Du menar att det inte heter frysplugg utan sandplugg?

Nej.

Vet att de benämns frysplugg allmänt. Men också kärnplugg.

Du som vet mer om detta än mig, kanske kan förklara varför motorblock, toppar o s v fryser sönder trots plugg/pluggar?

Vi hoppar detta med otillräckligt med glykolinblandning i kylvätskan.

Redigerat:
kisumisu
F Fideliox skrev:
Tack för svar.

Elbilen leasade vi och det var jobbigt. Ville köpa en bil istället och hade ej råd med ren el. Hade gärna köpt elbil igen men då måste priset vara rimligt.

Hittade denna skönheten på Erikshjälpen:
Det där är nog bättre kvalitet än nya Defa.

Förstår det.

Leasa är verkligen ingen ide.

Jo hybrider är på det sättet bra. Jag hade ju samma sak sen vågade jag inte gå heller till ren eldrift på en gång.

Nu har du ju köpt bilen...men när jag skulle köpa bil nr2 hade jag turen att få elbilen billigare än motsvarande hybrid alltså begagnat. Fattar fortfarande inte hur det var möjligt. Så på det sättet verkar elbilar tappa mer värde vid nyinköp.

Dock så vill ingen ta emot min hybrid i inbyte 😂 och bilaffärerna är efter min elbil när man går och frågar vad man kan få i inbyte 🤔

Begagnade Kia Niro kan man få till ganska bra priser. Sen är det ju bra med Kia att 7års garantin medföljer även vid begagnatköp! Man ska bara vara väldigt noga att bilen har alltid servats i tid annars faller garantin.

Är det kupevärmare motorerna på dessa bilar?

F
H Hybro skrev:
Är det kupevärmare motorerna på dessa bilar?
Ja Kia ceed hybrid iaf. Detsamma gäller AC så ibland kör jag utan AC/värme om det bara är ner till affären.

kisumisu
F Fideliox skrev:
Ja Kia ceed hybrid iaf. Detsamma gäller AC så ibland kör jag utan AC/värme om det bara är ner till affären.
Ofta blir det imma i rutan om man stänger av allt.

Jag brukar köra LO då tillverkas ingen värme men fläkten går.
Fläkt och AC går med EL. Värme kommer från bensinmotorns spillvärme (precis som i en bensin/dieselbil).

Det finns dock en gräns nånstans på -12 till -14 när inte ens "LO" kan köras utan att bensinmotorn brummar igång. Vet inte om det är nån säkerhetsfunktion så inget fryser eller vad det nu beror på.

Redigerat:
F
kisumisu kisumisu skrev:
Ofta blir det imma i rutan om man stänger av allt.

Jag brukar köra LO då tillverkas ingen värme men fläkten går.
Fläkt och AC går med EL. Värme kommer från bensinmotorns spillvärme (precis som i en bensin/dieselbil).

Det finns dock en gräns nånstans på -12 till -14 när inte ens "LO" kan köras utan att bensinmotorn brummar igång. Vet inte om det är nån säkerhetsfunktion så inget fryser eller vad det nu beror på.
Japp, så rullar ner ett fönster.

kisumisu
F Fideliox skrev:
Japp, så rullar ner ett fönster.
Jo det funkar också göra.

Gjorde jag en gång i rejäla minusgrader.
Haha man gör ju allt att kunna köra med el. Men kan säga att det var inte populärt av resten av familjen.

Sen nu när jag har två bilar så tar jag oftast en varm elbil den korta sträckan.

Skitsamma om det går 3ggr mer el än sommaren för elen, för hemmaladdning är ändå billigt!

Hybriden får tjäna mer som den bilen man kör längre sträckor. Bensinmotorn behöver ju också gå lite då och då.

Men det beror på lite var man ska.
På mina längre Sverigeresor är det hybriden (mest pga dyra laddpriser och billig bensin).

Elbilen i Finland (hälften billigare el och mycket dyrare bensin än i Sverige).

Lite utanför ämnet nu, vet någon hur det är i Norge? Är bensin mycket dyrare där än Sverige och hur är laddpriserna? Är ju oljeland men har mest elbilar (o därmed borde finnas konkurrens på priset i allmänna laddstolpar?) i hela världen 😂🤔

Lämnade in min sambos bil till en mindre oberoende verkstad förra veckan för att få motorvärmare och kupévärmaruttag monterat.
Hon har precis som jag också skaffat en Seat Leon 1.2 Tsi -2015. En sketen tråkig bruksbil.
6800Kr kostade det att få Defa kontaktvärmare och kupévärmaruttag monterat.
Kupévärmare hade jag en liggandes sen tidigare.

Dyrt men skönt att slippa klämma en skarvsladd i bildörren till kupévärmaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.