4 971 läst ·
105 svar
5k läst
105 svar
Installera kupévärmare (samt motorvärmare)?
Hur länge fungerade det?L Lutte skrev:
Jag hade i min gamla bil det.
Första vet jag örligt inte hur länge det höll men max 1år.
Nytt installerades, höll kanske en vecka. Pang jorfelsbrytare.
Gick på garanti och gubben tjurade att jag får bara en på garanti att jag tagit den sönder pga att jagvhaft den på mer än en timma.
Nå den gick ju också sönder.
Kopplade bort skiten och körde bara kupevärmare!
Tacka vet jag dieselvärmare och elbilar som har inbyggd värmepump. Blåser vörme dit var värmen behövs, så man ibte behöver köra kupevärmare i 3-4 timmar!
Den fungerade i det året jag hade den så det var inga problem, men däremot så tyckte jag att det endå tog tid att få upp motortempen trots 3 timmar med värmare. Men man hörde på motorljudet att den var varmare än utan, mindre knackigt.kisumisu skrev:
Hur länge fungerade det?
Jag hade i min gamla bil det.
Första vet jag örligt inte hur länge det höll men max 1år.
Nytt installerades, höll kanske en vecka. Pang jorfelsbrytare.
Gick på garanti och gubben tjurade att jag får bara en på garanti att jag tagit den sönder pga att jagvhaft den på mer än en timma.
Nå den gick ju också sönder.
Kopplade bort skiten och körde bara kupevärmare!
Tacka vet jag dieselvärmare och elbilar som har inbyggd värmepump. Blåser vörme dit var värmen behövs, så man ibte behöver köra kupevärmare i 3-4 timmar!
Men dåligt att dom höll så kort tid, har kört flera dagar konstant då det har varit riktigt kallt ute. 1 gång stod bilen 2 veckor med värmaren på dygnet runt så den skulle vara redo om man skulle behöva den.
Säger vem? Mitt syfte med olika typer av kupévärmare har varit att kupén ska ha en behaglig temperatur när jag sätter mig i bilen. Sen kan naturligtvis du och säkert andra ha andra syften men det påverkar nog inte oss som gillar det "varmt och gosigt". 😉RoTe skrev:
Bl.a. sunt förnuft säger att det är att elda för kråkorna då en bil är extremt oisolerad.Alfredo skrev:
Jag ville bara belysa att vissa här har extremt höga krav och att det inte alltid är självklart för alla andra att dessa krav är så höga. Detta är ju ofta ett problem i kommunikationen mellan hantverkare och beställare (privatperson).
Om man ska lämna in sin bil för att få motor och kupevärmare installerad kan det vara en fördel att uttrycka sina krav om dom är t.ex rumstemperatur i kupen trots minus 20 grader ute osv.
Men för all del, fortsätt gaffla om hur jävla fel jag har hela tiden.
Om man ska lämna in sin bil för att få motor och kupevärmare installerad kan det vara en fördel att uttrycka sina krav om dom är t.ex rumstemperatur i kupen trots minus 20 grader ute osv.
Men för all del, fortsätt gaffla om hur jävla fel jag har hela tiden.
Håller med.RoTe skrev:
Ja när du hävdar att endast din syn är rätt i en fråga som denna och att de som har en annan inställning bryter mot sunt förnuft, då har du fel.RoTe skrev:
Givetvis får du tycka att precis isfria rutor duger men förvänta dig inte att alla tycker som du.
Har monterat många motor/kupevärmare, det har aldrig varit lätt.
Svårt att komma åt pluggen, svårt att få ut den, svårt att hitta en rak nog bit på en slang för slang värmare.
Ibland nära omöjligt att hitta ett ställe att dra kabeln mellan motorrum och kupe, knepigt att hitta bra ställe att sätta intaget.
Exet fick motor/kupevärmare på köpet när hon köpte sin Toyota -17 2019 men det var ändå upptaget med pris på fakturan, 6.500:- ink montering. Troligtvis dyrare idag.
Svårt att komma åt pluggen, svårt att få ut den, svårt att hitta en rak nog bit på en slang för slang värmare.
Ibland nära omöjligt att hitta ett ställe att dra kabeln mellan motorrum och kupe, knepigt att hitta bra ställe att sätta intaget.
Exet fick motor/kupevärmare på köpet när hon köpte sin Toyota -17 2019 men det var ändå upptaget med pris på fakturan, 6.500:- ink montering. Troligtvis dyrare idag.
Nädå ingen fara 👍 elräkningen får kosta vad kostar vi har alltid ca 3 tim på timers.H hovapettson skrev:
Kablar är i bra skick och går värmaren sönder får vi byta den bara .
Har en Vebasco i servicbilen ( diesel ) med fjärrstart och startar alltid den under plus 10 C ute. I bland vid minus 10 - 15 C så blir det start 2 gånger, för att få upp värmen på motor och cupe. En diesel som startas kall, mår inte bra, smäller rätt bra i cylindrarna då. Nu har den gått 47 000 mil och lite småkrångel som alltid med bilar, men i övrigt så är kompritionen bra, vid kontroll.
Vad syftet med något är kan väl enbart ägaren/brukaren avgöra?RoTe skrev:
Jag har alltid haft motorvärmare och kupévärmare på mina bilar, enligt mig är det primära syftet ökad komfort.
Att sätta sig i en varm o go bil som dessutom blåser varmt o gött från ventilationen direkt när man startar är helt underbart, vardagslyx deluxe.
Nu har jag för tillfället inte tillgång till el-uttag hemma, men på jobbet där vi har fri tillgång så sitter sladden i hela arbetsdagarna som oftast är 8-9tim, men ibland också 12-15tim.....
Att motorn mår bra av det är enbart en välkommen bonus, en sidofunktion.
De bilar och maskiner jag använder i mitt yrke står parkerade med sladden alltid inkopplad minst halva året, från början på oktober till april nån gång.... Arbetsgivaren skiter ganska fullständigt i komforten för förarna, där är det mer minskat slitage och ökad produktivitet som prioriteras, men hytten blir lika varm o go för det.