4 978 läst ·
105 svar
5k läst
105 svar
Installera kupévärmare (samt motorvärmare)?
Har typ en modell av blockvärmare på min bil, men där går den in i ett gjutet hål i bakkant av motorn. Däremot schimsa jag den med tunn mässingsplåt så den leder värme bättre.nikasp skrev:
2-3h på morgonen med 15 minus så är kylvattnet 12-15c och oljan kring 2-4 grader varmt, så det finns modeller av blockvärmare som är bra. Men det är nog undantaget som bekräftar regeln.
Förra bilen hade slangvärmare från defa och där tyckte jag att effekten var i bästa fall medioker.
Märkligt hur orden glider omkring. För mig är det en doppvärmare i blocket via en frostplugg som jag kallar "blockvärmare". Senare på (80-tal?) kom dessa slangvärmare som i stort sett var värdelösa, men de är säkert ett snäpp bättre nu. Poängen är ett värma kylvätskan så att motorblocket kommer upp några grader så att oljan inte är som sirap vid en kallstart i -20. Detta minskar slitaget väldigt mycket på en stor motor (tänk lastbilsdiesel!) och snabbar på uppvärmningen av kupén, dvs en komfortfråga. Det går också att mäta lägre utsläpp i avgasröret de första minuterna, men lägg lämpligen till att man också använt en dos elenergi innan man ens kom iväg. Miljöaspekten faller sannolikt, men kat:en kommer igång aningen snabbare så dina grannar slipper några kolväten.nikasp skrev:
Jag är rädd om min årgångsvolvo och använder motorvärmare från senhösten till vår. Är det frost på rutorna körs även kupévärmaren en kort stund. Är den senare lite listigt riktad avisar den vindrutan på tre minuter. Total inkopplingstid är aldrig över 30 min, vanligen en kvart.
För att vinteranpassa vagnen finns det de som täpper igen för luften genom kylaren eller t o m tar ur fläkten ifall man inte har en elektrisk. Man kan isolera oljetråget med liggunderlag etc för att hålla värmen på oljan lite längre efter stopp och så att inte kylningen blir för stark vid körning.
På fars tid bytte man till vintertermostat (högre öppningstemp) ungefär när dubbdäcken åkte på. Rattmuff var inte för min farsa! Vad tror ni man har i handskfacket?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Får ge @hovapettson rätt här, det här är en blockvärmare;
Det här är en slangvärmare;
och de "nya" som monteras mot väl vald block/oljesumpsdel heter kontaktvärmare;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är en slangvärmare;
Logga in
Skapa konto
och de "nya" som monteras mot väl vald block/oljesumpsdel heter kontaktvärmare;
Logga in
Skapa konto
Det var jag som skrev fel i farten. Menade kontaktvärmare och vill endast ha blockvärmare. Tror vi är inne på sista två icke-elbilarna nu men kanske det blir en i lill-Skoda-Fabian (om det finns blockvärmare till den ens).
Ja, det finns lite varianter. https://calix.se/experts-in-vehicle...nagement-traditional-vehicles/engine-heaters/I Igelknorr skrev:
En inkopplingstid längre än 40 min kan inte rekommenderas - ens i stark kyla. Det handlar om din elräkning, värmeutvecklingen i anslutningar (elsäkerhet), livslängden på din motorvärmare och miljöaspekten totalt. Vill bara lyfta frågan och påpeka det, men inte lyfta pekpinnar. 😉galento skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
När jag flyttade hemifrån i slutet av 90-talet hade min parkeringsplats elen inkluderad i hyran.
Min 144 hade bokstavligen motorvärmaren inkopplad så fort det kröp under 10 plus, och från första snön kupevärmaren (nänä , inget PTC-trams här inte, en sån där gammal orange Modernum på 1200 watt eller vad det var) med, oavbrutet när bilen stod still..
Minns en gång när det var snöstorm och alla bilar var totalt insnöade, men min var det som en smält snöfri ring runt... 😂
Min 144 hade bokstavligen motorvärmaren inkopplad så fort det kröp under 10 plus, och från första snön kupevärmaren (nänä , inget PTC-trams här inte, en sån där gammal orange Modernum på 1200 watt eller vad det var) med, oavbrutet när bilen stod still..
Minns en gång när det var snöstorm och alla bilar var totalt insnöade, men min var det som en smält snöfri ring runt... 😂
Hos mig satte man laddstolpar. Jag bad elektrikerna dra en tåt bort till min plats för ett litet 230-uttag. De såg lite frågande ut men jag berättade då om fenomenet motorvärmare (samt dammsugare, maskin, laddare...). Nej, sa de. Motorvärmare är farliga - brandrisk. (???) Så någon har lagt en täckjacka på en kupévärmare och gjort en eldsvåda, men man sätter upp 22 kW laddstolpar för elbilar bredvid husväggen på ett flerfamiljshus! Jag körde vidare med min bullriga dieselvärmare i V50:n då.Dan_Johansson skrev:
När jag flyttade hemifrån i slutet av 90-talet hade min parkeringsplats elen inkluderad i hyran.