Mikael_L
smurfen72 skrev:
Men om ljudet kommer från donen kan man inte sänka fläkten eller strypa närmare fläkten och öppna donen mera så ljudet minskar.
Fläkten står redan på lägsta läget, tja ... :confused:
Men som sagt ska jag inom en framtid dra ut ytterligare 20l/s ut ur huset så jag hoppas på lite bättre regleringsmöjlighet och balans då.

Men att försöka hitta luftdon som är tystare är nog en god idé.

lars_stefan_axelsson skrev:
Då blir det antagligen för litet tryckfall och för dåligt flöde längre bort i systemet.
Precis så har jag det alltså. Kök och badrum har samma flöde, men det låter mindre i ventilen i köket, då den ligger lite längre bort i rörsystemet och alltså har mindre tryckfall över ventiltallriken.

Men som exerg skriver så är frånluftsljud ofta inte *så* störande eftersom donen sitter på dass och i köket och liknande. Där är det sällan tyst ändå, eller det gör inte så mycket om det låter lite (iaf skadar inte lite maskerande vitt brus på dass... ;)). Värre om man måste ligga och lyssna på tilluftsdon i sovrum. Det skulle jag ha mycket mindre tolerans för.
Precis, jag står ut.
I köket hör jag bara suset när det har blivit fullständigt knäpptyst i huset och det inte blåser utomhus osv. Så det är överkomligt, men i sovrummet hade jag varit störd av'et.
Så skulle jag sätta ihop ett FT(x)-system så skulle jag vara jättenoga med utformningen av det som kan påverka ljudet i tilluftsdonen i sovrummen.

Nu är fläkten på plats ventilations rören dragna allt frid och fröjd det låter väldigt lite från donen om man sätter örat nära dom. Kör fläkten på 2 läget vilket ska vara 140 m3 tim enligt manualen egentligen lite för lite så jag kanske får öka lite. Kollade förbrukningen på fläkten 0.06-0.07 ampere drar den på 2an blir inte mycket per år. Det som återstår är kallras skydd till köksfläkten samt inkoppling av brine men har inte fått backventilen och har egentligen inte tid heller. Monterade naturligtvis ett externt tidur som ev kan styra cp om avfrostning skulle behövas. Tänker låna eller hyra en luft mängd mätare (eller vad dom heter) så jag vet hur mycket jag drar ut resp rum. Hur gör man med tilluft ska det justeras i väggventilerna eller kan dom vara öppna lite hur som helst tyckte det verkade dra bra mycket mera runt väggventilerna nere jämfört med övre våning borde jag stänga till nere och låta det vara öppet på övre vån ?

Luften tar sig alltid in lättare ju längre ner i huset luftinsläppet sitter.Så en strypning på nedervåningen kan behövas för att få såpass undertryck på övervåningen att luften sugs in i sovrummen istället för ut(som annars är mycket vanligt)

Men när du mäter frånluft så ha dörr/fönster öppet s.a. inte ev. tilluftsstrypning stör resultatet.

Har ju endast vanliga pax väggventiler i dag som endera är stängda eller fullt öppna men kanske borde byta till justerbara.

lars_stefan_axelsson skrev:
Men när du mäter frånluft så ha dörr/fönster öppet s.a. inte ev. tilluftsstrypning stör resultatet.
Men om huset ska ventileras med 180 m3 tim och gör det med fönster öppet men när jag stänger fönstret ventilerar jag endast 130 m3 tim vilket värde är (rätt) då.

exerg skrev:
Luften tar sig alltid in lättare ju längre ner i huset luftinsläppet sitter.Så en strypning på nedervåningen kan behövas för att få såpass undertryck på övervåningen att luften sugs in i sovrummen istället för ut(som annars är mycket vanligt)
Har provat med fläkten på högre fart 210 m3 tim och samtidigt startade vedpannans fläkt och till luften stängd på nedre våningen men luften står i princip still i till luft ventilerna på övre plan är det huset som är för otätt så jag inte uppnår undertryck på övre plan och helt enkelt får leva med det ?

smurfen72 skrev:
Men om huset ska ventileras med 180 m3 tim och gör det med fönster öppet men när jag stänger fönstret ventilerar jag endast 130 m3 tim vilket värde är (rätt) då.
I någon mening båda. Men det betyder att du inte har tillräcklig tilluft. Så stort undertryck att det skiljer så mycket skall du inte ha. Det skall inte slå lock för öronen när man stänger ytterdörren. :) Så du har någon vajsing. 5-10% skillnad kan det nog vara (är ingen expert på det, så rätta gärna) men mer tycker jag verkar mycket.

smurfen72 skrev:
Har provat med fläkten på högre fart 210 m3 tim och samtidigt startade vedpannans fläkt och till luften stängd på nedre våningen men luften står i princip still i till luft ventilerna på övre plan är det huset som är för otätt så jag inte uppnår undertryck på övre plan och helt enkelt får leva med det ?
Då är det *väldigt* otätt i så fall. Läcker som ett såll... Så det skulle jag definitivt gräva vidare i. Så mycket drag borde inte enkelt gå att missa.

Det är ganska stor naturlig tryckskillnad mellan över o undervåning. Det är därför man inte kan ha friskluftventiler ovan fönster på övervåningen om det skall fungera. Ett gammalt hus går inte att få tätt men man kan göra vad man kan och det är viktigast ju längre ner i huset man kommer. Ett nyckelhål i källaren kan släppa in mer luft än en paxventil på våningen ovanför.

OK... Det är inte alls min erfarenhet, varken i mitt eget eller andras hus. Dvs att det är naturlig tryckskillnad vid "självdrag" det är jag helt med på, men att det inte skulle fungera med mekanisk ventilation som är korrekt dimensionerad är jag inte på det klara med. Så det skulle jag gärna vilja veta mer om. (I mitt eget hus, från 48, så suger jag *ner* luft för trappen).

"I de bästa av världar" skulle detta helst fungera som du verkar ha det men tyvärr är det inte så på något annat hus. Har du inget referenshus du kan prova på? Lossa lite på en tätningslist i ovandelen av fönstret i både övervåning och nedervåning och se om det kommer in lika mycket i dem.

Ja, att det inte kommer lika mycket är en sak. Klart att det kan/blir skillnad. Men att det med automatik skulle vända, särskilt vid så stora flöden som här (som jag uppfattade diskussionen) är en annan. Jag har som sagt aldrig upplevt att det inte skulle fungera alls med fönsterventiler på ovanvåningen.

Men jag är som sagt mer än beredd att böja mig för sakkunskapen i frågan.

Tror inte huset är grymt otät för det påverkas inte så mycket om det blåser och drar inte så mycket energi till värme men det är helt klart källaren som läcker mest antagligen runt garage porten men det är inget jag kan göra nått åt i dag för porten ska vara kvar. Ska kolla också vedpannan så det inte drar in luft via den. Men om det inte funkar med friskluftventiler ovan fönster på övre plan hur löser jag vent biten låter det vara som det är och låter övervåningen ventileras via nedre våningen eller ? Tycker annars att luften känns fräschare inne fast då körde jag fläkten på 240 m3 tim läge i natt men har ju inte mät upp flödena så allt är enligt fläkt manualen. Mitt dåliga exempel med stor skillnad mellan stängd och öppet fönster var endast ett exempel inget problem jag har får nog troligtvis in luft även om allt är stängt. Som ni märker är det mycket som snurrar i huvet just nu:)

Ta inte detta så jätteallvarligt.Du suger ju ut 200-240 kbm luft/tim så omsättningen är säkert ok men vart kommer ersättningsluften in. Kommer alla 200 kbm-rarna in på ett ställe är det såklart inte bra och särskilt om de kommer från källaren och ändå värre från garaget. Om du minskar(stänger ) allt som kan släppa in luft i källaren och drastiskt minskar insläppen på nedervåningen är det nästan mera troligt att luftinsläppen i sovrummen kommer att fungera och även klara minimiventilationsflödet på undervåningen Hade luftinsläppen istället suttit en meter lägre (bakom radiatorn) på övervåningen hade luften haft betydligt lättare att ta sig in och du hade kunnat ha nedervåningens ventiler ngt mer öppna och fläkten inte behövt jobba så hårt. Mao tar sig luften in för lätt ifrån källaren minskar undertrycket i huset ju högre upp luftintagen sitter. Det handlar lite om det figurerna visar. Frånluftsventilation slutar alltså att fungera i övriga rum när ett fönster tex öppnas.K.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.