Med stor ljudämpare menar du en vanlig runt i plåt ? dämpar en sån bättre än en flexibel ljuddämpare.

Japp det gör den. Sätt både innan och efter fläkten. Se till att stomljud inte kan fortplantas från fläkt till ljuddämpare.

Varför ska jag ha en efter fläkten det röret går ju ut genom väggen eller kan ljudet spridas bakvägen ?

För att inte förpesta grannskapet. Det suger lika mycket att lyssna på oljudet utomhus.

Det verkar sitta en vanlig G (rfe)140 fläkt i den. 250 kbm/h och 43 dB. Flexdämpare borde räcka gott. Högst ljud får du på utblåsningssidan så lars stefans råd är inte onödigt.

Har långt till närmsta granna men vill naturligtvis inte ha oljud på tomten så en dämpare får det bli såg att det fanns flexdämpare att köpa som var kondensisolerade och klara en sån borde väl funka på avluften vet inte hur kall luften blir men kanske +5 grader. Det är en sån dämpare jag menar dämpar den bättre om man man böjer den 90 grader. http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=a0c3542c7e8942b12b964540a3aecaef

Finns delade meningar att använda en flexibel ljuddämpare typ acu-comp utan att kondensisolera den. Del säger att den inte har tillräcklig isolering. Själv har jag Flexibla ljuddämare på utblåstet men dom har jag isolerstrumpa ovanpå. Utblåstet är nu riktigt tyst så det rekommenderar jag om man vill slippa höra fläktljud på utsidan...

Ljuddämparen kommer att sitta i pannrummet så det blir inga skador om det skulle bli kondens och blir det så får jag helt enkelt isolera bättre utblåset kommer sitta på baksidan av huset där vi normalt inte är men jag vill ha det tyst i alla fall så ljuddämpare blir det.

Är det nån som har tips på bra och gärna billig butik på nätet som säljer ventilations grejer.

Tips; om du har det trångt på något speciellt ställe så finns det rektangulära ventilationsrör.
-Dom är dyra, men det kan det vara värt ibland när det är trångt...
Det går tom. att låta en lokal plåtslagare tillverka kanaler efter de exakt mått du har...

smurfen72 skrev:
Är det nån som har tips på bra och gärna billig butik på nätet som säljer ventilations grejer.
Jag har alltid handlat på Lindab. De har egen tillverkning och har "allt" och har bra kvalitet. De är väl inte billigast och jag vet inte om de har näthandel för privatpersoner, men de finns över stora delar av landet. Jag vet inte vad det kostar att skicka rör osv. men jag gissar att det kan blir dyrt pga otympligheten. Så det kan löna sig att åka själv en bit. (Men jag vet som sagt inte.)

Såg att byggmax säljer en del standard grejer och dom har bra öppet tider så en del kan jag nog handla där men gillar egentligen näthandel bättre så jag slipper åka. Har trångt på alla ställen fram för allt frånluften som ska vara 160 mm + isolering funderar på om det skulle funka med 125 mm där blir bara ca 2 meter långt och första metern funkar det med 160 mm

Vart kan man köpa termometrar som man sticker in i frånlufts kanalen ?

Har varit och mätt en del nu och det är trångt ! Om jag kör stammen som blir totalt ca 2 meter inkl flexdämpare i 125 mm och avsticken som också blir ca 2 meter av 100 mm är det stor risk för att det kommer låta mycket av donen då ? På avsticket till köket kan jag gå upp till 125 mm på slutet hjälper det nått när det är 100 mm tidigare. Måste nog tyvärr välja 125 mm på avluften också har låg takhöjd i källaren och rören blir grova när dom är isolerade. Har för övrigt köpt klaff backventil och cirkpump på ebay och har just beställt lite rördelar från rinkaby rör och ska förhoppningsvis hinna pixi borra hålen i källarväggarna i helgen men det var det här med rördimension ?

Ja det hjälper om du har grövre närmare donet. Ju större don desto mindre ljud från själva donet. Men sedan så kan ljud fortplanta sig inifrån systemet och ut via donet, så det beror ju på avstånd osv. hur slutresultatet blir. Jag är långt utanför mitt expertområde här, men jag vill minnas att jag läst (här) att en bra tumregel är att hålla sig under 3 m/s i flödeshastighet i stammar o dyl för att minimera risken för oljud. Någon som kan mer får gärna stryka under/över och fylla i och på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.