A Argastesnickaren skrev:
Vilka av dom riktiga larmen kommer räddningstjänsten på?
Kopplar SOS upp sig mot privatpersoner och till vilken kostnad?
Inne på mitt 35 år inom räddningstjänsten och ännu inte åkt på något sådant;)
Några av anledningarna till att det är extremt få privatperson som ansluter automatiskt brandlarm till räddningstjänsten är:
- Årliga abonnemangsavgiften.
- Kravet på att brandlarmanläggningen följer SBFen.
- Kravet på att det är en certifierad anläggningsfirman som driftsätter anläggningen.
- Krav på leveransbesiktning och efterföljande revisionsbesiktning av certifierad besiktningsman.
- Kravet på anläggningsskötare.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Ett eget larm i hemautomatiseringen ger den mesta vinsten från ett dyrt larmabonnemang och det har många andra möjligheter också. Mitt egenbyggda larm tänder alla lampor i huset, det är rätt jobbigt att springa runt och släcka dem. Desutom ligger det på batteribackup och 4G-anslutning, så det hjälper inte att klippa strömmen. Jag kan se vad som händer i huset och jag har inspelningarna liggande i molnet.

Sedan bor jag iofs på ett ställe där kan lämna dörren och bilen olåsta, vilket gör att jag aldrig behöver testa mina larm...
...det gör det lite lättare. Men trots det så ser jag att många av mina grannar har larm från Verisure och andra prenumerationstjänster.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad det gäller störsändare så stör dessa all trådlös kommunikation inklusive mobiltelefoni. Så kör du ett larm på enbart 3G/4G och tjuven stör ut mobilnätet så hjälper bara vakthund och bollträ då det inte är säkert att du ens kan ringa 112 när det händer.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
hsd
Vilka av dom riktiga larmen kommer räddningstjänsten på?
Kopplar SOS upp sig mot privatpersoner och till vilken kostnad?
Inne på mitt 35 år inom räddningstjänsten och ännu inte åkt på något sådant;)
Ett automatiskt brandlarm består av rök- eller värmedetektorer. Om detektorerna upptäcker något, skickas en signal till en centralapparat som i sin tur vidarebefordrar signalen till en bemannad plats (till exempel en reception eller SOS Alarm).
Många företag har detta men leksakerna från Verisure platsar inte

hsd
En kvinna berättar om hur det började brinna hos henne, medan den 12-årige sonen var i huset. Verisure hörde barnet gråta men de skickade varken väktare eller brandkår. Det är så de tjänar pengar.

Anställda får nämligen en bonus för varje gång de inte skickar ut väktare. Dessutom har företaget ett budgetmål om nio uttryckningar per tusen larm

Aftonbladets 200 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ett automatiskt brandlarm består av rök- eller värmedetektorer. Om detektorerna upptäcker något, skickas en signal till en centralapparat som i sin tur vidarebefordrar signalen till en bemannad plats (till exempel en reception eller SOS Alarm).
Många företag har detta men leksakerna från Verisure platsar inte
Jag vet hur ett brandlarm fungerar.
Min fråga var ju vilka larm är godkända för att koppla upp till SOS för privatpersoner??
Vad krävs för att det ska godkännas??

hsd
Om Du verkligen har 35 år inom räddningstjänsten borde Du veta det.
Citat:
För att du ska få din anläggning kopplad till oss ska:
  • Anläggningen uppfylla SBF 110:8 i tillämpliga delar.
  • Anläggningen underhållas och provas enligt fastställd norm.
  • Ett avtal tecknas mellan dig som anläggningsägare och oss, Räddningstjänsten Östra Götaland.
Kostnader för detta får Du kolla mot räddningstjänsten och lämplig larminstallatör

Min fråga var ju vilka larm är godkända för att koppla upp till SOS för privatpersoner??

C
@Demmpa hade en bra lista i #107.
Med SBF:en avses SBF 110 som är det relevanta regelverket.
https://docplayer.se/2226937-Regler-for-automatisk-brandlarmanlaggning-sbf-110-6.html

Tror inte att det finns något inbrottslarm som klarar SBF 110. De har av någon anledning en lite annorlunda syn på brandlarm än traditionella/dedikerade brandlarm.

SOS Alarm är som vilken larmcentral som helst, de tar emot larmsignal från nästan vilka system som helst, så länge som systemen pratar de ”normala” ”språken”/larmformaten.
De har massor med olika tjänster, tex, Brandindikering, Brandlarm, Driftlarm, Fastighetsjour, Hisslarm, Trygghetslarm, Inbrottslarm, Kameratjänster, mm.

I Inbrottslarm så kan man skicka även tex Brandindikering. I tjänsten Inbrottslarm tas det fram förbestämda åtgärder som hanteras enligt bestämd larmplan, en åtgärd kan vara att skicka väktare.

Som jag skrev tidigare så finns det vissa regler som måste följas för att kunna få automatisk utryckning av räddningstjänsten, bl.a. att det är en certifierad anläggningsfirman som har driftsatt brandlarmanläggningen samt att det är återkommande besiktning av anläggningen (max 15 månaders mellanrum och minst en gång om året).

Edit:
Det regelverk som idag gäller för brandlarmanläggningar är SBF 110:8, tidigare hette det RUS.
https://www.brandskyddsforeningen.se/webbshop/litteratur-och-produkter/sbf-1108/

https://www.brandskyddsforeningen.se/normer--riktlinjer/regler-normer-vad-ar-vad/

https://www.brandskyddsforeningen.se/normer--riktlinjer/enorm/

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
SOS Alarm är som vilken larmcentral som helst, de tar emot larmsignal från nästan vilka system som helst, så länge som systemen pratar de ”normala” ”språken”/larmformaten.
De har massor med olika tjänster, tex, Brandindikering, Brandlarm, Driftlarm, Fastighetsjour, Hisslarm, Trygghetslarm, Inbrottslarm, Kameratjänster, mm.

I Inbrottslarm så kan man skicka även tex Brandindikering. I tjänsten Inbrottslarm tas det fram förbestämda åtgärder som hanteras enligt bestämd larmplan, en åtgärd kan vara att skicka väktare.

Som jag skrev tidigare så finns det vissa regler som måste följas för att kunna få automatisk utryckning av räddningstjänsten, bl.a. att det är en certifierad anläggningsfirman som har driftsatt brandlarmanläggningen samt att det är återkommande besiktning av anläggningen (max 15 månaders mellanrum och minst en gång om året).

Edit:
Det regelverk som idag gäller för brandlarmanläggningar är SBF 110:8, tidigare hette det RUS.
[länk]

[länk]

[länk]
om ett larmbolag får in ett brandlarm direkt kontakta sos och dessa skicka ut brandkåren direkt? det som finns är ett "hemma larm"

pacman42 pacman42 skrev:
Ett eget larm i hemautomatiseringen ger den mesta vinsten från ett dyrt larmabonnemang och det har många andra möjligheter också. Mitt egenbyggda larm tänder alla lampor i huset, det är rätt jobbigt att springa runt och släcka dem. Desutom ligger det på batteribackup och 4G-anslutning, så det hjälper inte att klippa strömmen. Jag kan se vad som händer i huset och jag har inspelningarna liggande i molnet.

Sedan bor jag iofs på ett ställe där kan lämna dörren och bilen olåsta, vilket gör att jag aldrig behöver testa mina larm...
...det gör det lite lättare. Men trots det så ser jag att många av mina grannar har larm från Verisure och andra prenumerationstjänster.
Något gott som Verisure och dylikt har medfört är att du enkelt kan lägga upp en kalkyl som visar hur deras månadskostnader snabbt drar iväg jämfört med ens planerade hemautomatiseringsleksaker och nätverksutrustning till hemlabbet. Klart vi ska ha uppkopplade lampor och en separat 4G-router med PoE och att hela nätskåpet ska gå genom en UPS!

Nu tror jag att 90% av kunder som luras av Verisure skulle klara sig lika bra med en D-link utomhuskamera som har rörelsedetektor, spotlight, siren, och molnlagring för ca 1000kr utan månadskostnad (resterande 10% har en större yta att täcka), finns säkert billigare grejer också. Vill du verkligen sväva ut kan du också köpa uppkopplade rökdeckare för 500-1500 så du kan bli notifierad i mobilen när huset brinner ned.

Sen kan man skaffa sig en prenumeration och inbilla sig både det ena och det andra men likförbannat blir det troligtvis samma uppgifter att lämna till försäkringsbolaget ändå. Om någon har bestämt sig för att gå in trots att huset blinkar och varnar är månader/år av prenumerationskostnader sänkta i sjön. Om det brinner så att en deckare aktiveras när ingen är hemma är det också en klen tröst när det väl sker.

Jag tycker det är naivt att inte ha något som avskräcker om man har ytor där någon kan jobba ostört, men jag har väldigt svårt att se eventuell nytta som dessa företag skulle kunna bidra med. Sen har ju folk abonnemang till både det ena och det andra som aldrig/sällan kommer till användning så vem är väl jag att säga hur folk ska elda upp sina pengar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
om ett larmbolag får in ett brandlarm direkt kontakta sos och dessa skicka ut brandkåren direkt? det som finns är ett "hemma larm"
Vad menar du?

Läste du det jag citerade?
Inlägg 113 och inlägg 103 samt mitt tidigare inlägg 107 hänger alla ihop.

Frågan som Argastesnickaren ställde var om man som privatperson kan få automatiskt utalarmering av räddningstjänsten och i så fall vad krävs det för typ av system mm.

Å svaret på den frågan är; Ja,
Som privatperson så kan man få en certifierad brandlarmanläggning installerad & uppkopplad för automatiskt utalarmering av räddningstjänsten, men det kostar massor både initialt och kontinuerligt.
Nej, det är inget ”hemma larm” utan en ”riktig” brandlarmanläggning.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Intressantast i en sådan här tråd är ”larmnördarna” som inte kan förstå hur lekmän kan skaffa hyrlarm och i princip idiotförklarar folk på ett otrevligt sätt.
För den oinsatte och icke larmkunnige är det en genväg man är beredd till. Bara för att ni kan något om detta området så betyder det inte att alla andra är lika intresserade. Finns nog andra områden där man kan idiotförklara er

• Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
Jag kan väl försöka nyansera detta lite då jag är en rätt nöjd verisure-kund. Anledningarna till att vi valde verisure framför någon annan leverantör var flera men en av var att verisure har inte knackat på dörren för att försöka sälja något till oss som vi inte valt själva. Ett annat skäl är att man anlitar Securitas som väktarbolag istället för något litet enskilt bolag med små resurser. Jag är dock inte blåögd och naiv och tror att detta innebär att väktare är på plats efter två minuter, men som flera har påpekat i tråden är väktarens huvuduppgift att säkra så att inte en bruten dörr får stå öppen över natten, eller att avbryta ett försök till inbrott, styra så att polis/brandkår kommer till platsen etc.

Andra skäl till att vi skaffade larmet var för skalskyddet när vi är hemma, samt att deras brandlarm är riktigt bra. Om skalskyddet eller larmet löser ut tänds ett helt gäng lampor upp inne i huset och en radio går igång på rätt hög volym, det kanske inte en rutinerad inbrottstjuv bryr sig nämnvärt om, men en skitunge med kofot blir nog lite nervös. Mina sensorer sitter på bra ställen så att man inte når dom utan redskap eller stegar, och jag har testat att lösa ut larmet med verisures support i luren för att prova, full funktionalitet där. Min setup är väl genomtänkt och när teknikern var här för att göra installationen kunde vi samarbeta och diskutera fram bästa lösningen för placeringen av huvudcentralen (som ska anslutas med ethernet, inte Wi-Fi som någon annan påpekade).

Har löst ut brandlarmet vid matlagning mer än en gång, pratat med deras central genom högtalaren och försäkrat att inget brinner. Brandlarmet säger dessutom vilken av brandvarnarna som har löst ut.

Katterna löste ut larmet två gånger när dom var mindre men efter anpassning med kundtjänst funkar det nu bättre. Mina kameror tar bilder, inte film. Jag är inte speciellt orolig för att bli övervakad i smyg av någon på larmcentralen, vill dom se mig gå omkring naken i huset får dom väl kolla då, inget jag bryr mig om eller skäms för.

Att Aschberg och 200 sekunder granskar sånt här är skitbra, det är klart att prylarna ska funka. Däremot tycker jag att dreven alltid blir lite obscena när man ska börja prata om hur mycket pengar VD tjänar och var han bor.

Jag har personligen inget ont att säga om företaget, men samtidigt har jag mycket sympati för dom som blivit lidande. En felaktig installation av ett hemlarm kan ju ge enorma konsekvenser för vem som helst, hoppas att företaget gör rätt för sig i slutändan.

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.