38 225 läst ·
234 svar
38k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Oberoende av vilket område det gäller så bör man sällan nappa på det som dörrförsäljare/telefonförsäljare/etc erbjuder utan att först ha kollat runt själv.
Sen bör man bl.a.:
- fundera över anledning till att man vill ha larm.
- fundera över exakt vad är det man vill ha.
- fråga runt bland släkt/vänner.
För inbrottslarm så finns det massor med larminstallatörsfirmor runt om i landet.
Här är några exempel,
LR-installation, Larmelektronik AB, Caverion Sverige AB, Hässleholms Låssmed AB, Elajo El & Energiteknik AB, Anders Strand Låsservice AB, Orsa lås AB, Slöinge Elektriska AB, Malma EL AB, etc.
Här är en lista på tre larmcentraler,
https://protexus.se/larmcentral/
Sen bör man bl.a.:
- fundera över anledning till att man vill ha larm.
- fundera över exakt vad är det man vill ha.
- fråga runt bland släkt/vänner.
För inbrottslarm så finns det massor med larminstallatörsfirmor runt om i landet.
Här är några exempel,
LR-installation, Larmelektronik AB, Caverion Sverige AB, Hässleholms Låssmed AB, Elajo El & Energiteknik AB, Anders Strand Låsservice AB, Orsa lås AB, Slöinge Elektriska AB, Malma EL AB, etc.
Här är en lista på tre larmcentraler,
https://protexus.se/larmcentral/
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu vet jag inte om man blir idiot förklarad för att man väljer ett hyr larm.K koolla skrev:Intressantast i en sådan här tråd är ”larmnördarna” som inte kan förstå hur lekmän kan skaffa hyrlarm och i princip idiotförklarar folk på ett otrevligt sätt.
För den oinsatte och icke larmkunnige är det en genväg man är beredd till. Bara för att ni kan något om detta området så betyder det inte att alla andra är lika intresserade. Finns nog andra områden där man kan idiotförklara er
Men man betalar dyrt för larmet. 500:- är rätt mycket. Fria utryckningar är bortkastade pengar. äger man sitt larm väljer man själv vad man vill ha. jag betalar va 1000:- Per år. Men då kostar det om de ska rycka ut
Att montera upp ett larm själv är inte svårt flera hjälper säkert till och programmerar in sensorerna.
Men vill man använda hyrlarm så är det upp till var och en.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Ni betalar en fet premie för att skapa illusionen av trygghet så då har dom lyckats med sitt målM Marerl skrev:Jag går emot strömmen ♀️
Att skaffa larm från verisure är enligt oss så värt varenda krona.
Vi har aldrig haft några problem utan alltid bemöts professionellt och trevligt,
några exempel :
Vi va på promenad lämnade altandörren olåst men larmade på. stora sonen cyklade i förväg hem och öppna dörren så larmet gick. Blev rädd stängde dörren o cykla tillbaka till oss och sa ingenting. Vi hade precis bytt telefonnr så bolaget kunde inte ringa oss. Och när vi kom hem va det full rulle med barnen så jag larma av på telefonen o la inte märkte till att larmet gått. Vi sätter oss på altanen och några få minuter senare kom väktare.
Råkade sätta igång brandlarmet när jag lagade mat : direkt kontaktade Verisure oss genom vårat trygghetslarm o kollade läget samt bad om kodord.
vi va inte hemma och det blåste så pass mycket ute att skalskyddet på ett fönster gick igång. Verisure kontakta oss direkt o såg genom kamerorna att ingen va inne men hörde genom trygghetspanelen att det lät som det blåste mycket
Råkade starta larmet mitt i natten och samma sak där direkt började Verisure prata med mig genom trygghetspanelen och ber alltid om kodordet,
Nej för oss känns Verisure tryggt och seriöst.
Det roligaste med det här var att det tog alltså mer än 10 sekunder innan du fick reda på att ni har ett utlöst inbrottslarm i ditt eget hem, helt galet.
Vi har haft inbrottslarm i över tio år, i ca tio år ett trådlöst, nu i ca två år et trådat.
Det trådlösa larmet fellarmade en enda gång, det var strax efter att vi hade larmat på, så vi vände hem å kollade, vet inte än idag vad det var som gjorde att det larmade.
Enligt en tidigare länk så tar Securitas 100kr extra per månad för ”fria utryckningar”, så på tio år har man betalat 100*12*10=12000kr.
Sen vet jag inte om ens hemförsäkring kan ersätta väktarutryckning vid faktiskt inbrott.
Det trådlösa larmet fellarmade en enda gång, det var strax efter att vi hade larmat på, så vi vände hem å kollade, vet inte än idag vad det var som gjorde att det larmade.
Enligt en tidigare länk så tar Securitas 100kr extra per månad för ”fria utryckningar”, så på tio år har man betalat 100*12*10=12000kr.
Sen vet jag inte om ens hemförsäkring kan ersätta väktarutryckning vid faktiskt inbrott.
precis. Detta har varit kännt rätt länge.hsd skrev:
En kvinna berättar om hur det började brinna hos henne, medan den 12-årige sonen var i huset. Verisure hörde barnet gråta men de skickade varken väktare eller brandkår. Det är så de tjänar pengar.
Anställda får nämligen en bonus för varje gång de inte skickar ut väktare. Dessutom har företaget ett budgetmål om nio uttryckningar per tusen larm
Aftonbladets 200 sekunder
Fria utryckningar är sämre än att betala per utryckning.
Du vill verkligen att de skickar nån när larmet går.inte göra allt för att undvika att skicka nån
Ja om du hade läst ordentligt vad jag skrev så va det ju för att vi båda precis bytt nr o glömt meddela Verisure om det. O eftersom dom inte fick kontakt med oss skickade dom ut en väktare som va på plats inom 10min. Det är för mig trygghetS SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Vad räknar du med att väktaren ska göra när han kommer hem till dig?M Marerl skrev:
På vilket sätt motiverar du att det skulle vara prisvärt när du köper en dålig produkt till högt pris med skyhög månadskostnad. När du skulle kunna köpa en bra produkt till lite högre pris men med försumbar månadskostnad.
Ett riktigt installationsbolag som installerar ett bra larm
Investeringskostnad 40 000
Månadskostnad - 90
Totalkostnad efter 10 år - 50800
Verisure exempel baserat på info jag sett från användare på forumet, har räknat relativt lågt då jag sett betydligt högre kostnader.
Investeringskostnad - 25 000
Månadskostnad - 400
Totalkostnad efter 10 år - 73 000
Då har jag inte ens räknat med att Verisure höjer priserna rejält varenda år för befintliga kunder.
Redigerat:
Bara av att väktaren kommer skrämmer iväg tjuven. Men vi har röklarm i huset så får vi inbrott o larmbolaget ser att det är tjuvar inne så fyller dom hela huset med rök. = dom ser inte vad dom ska sno samt skrämmer iväg dom. Och sen har vi ju valt att skaffa det samt betala det så rånad skulle jag inte kalla det. Men du har din åsikt och jag har min.S SueCia skrev:
Vad är det för värde saker du har liggande framme?M Marerl skrev:Bara av att väktaren kommer skrämmer iväg tjuven. Men vi har röklarm i huset så får vi inbrott o larmbolaget ser att det är tjuvar inne så fyller dom hela huset med rök. = dom ser inte vad dom ska sno samt skrämmer iväg dom. Och sen har vi ju valt att skaffa det samt betala det så rånad skulle jag inte kalla det. Men du har din åsikt och jag har min.
M Marerl skrev:
Tror du att väktaren hade åkt ända fram direkt om inte larmbolaget hade fått in att larmet hade blivit avstängt?M Marerl skrev:Bara av att väktaren kommer skrämmer iväg tjuven. Men vi har röklarm i huset så får vi inbrott o larmbolaget ser att det är tjuvar inne så fyller dom hela huset med rök. = dom ser inte vad dom ska sno samt skrämmer iväg dom. Och sen har vi ju valt att skaffa det samt betala det så rånad skulle jag inte kalla det. Men du har din åsikt och jag har min.
Hur lång tid tog det från att barnet/barnen öppnade dörren (och stängde) tills ni kom hem och larmade av?
Hur länge ljuder sirenen?
Våra sirener ljuder betydligt längre än någon minut. Vi har en ute och flera inne.
Sen har vi även ett blixtljus ute och några inne.
Samt att det går inte att missa på vare sig larmpanelen eller i mobilappen att larm har löst ut.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det som skrämmer iväg tjuven är snarate sirenen. På den tid som det oftast tar för väktaren att dyka upp så hinner de tömma husetM Marerl skrev:Bara av att väktaren kommer skrämmer iväg tjuven. Men vi har röklarm i huset så får vi inbrott o larmbolaget ser att det är tjuvar inne så fyller dom hela huset med rök. = dom ser inte vad dom ska sno samt skrämmer iväg dom. Och sen har vi ju valt att skaffa det samt betala det så rånad skulle jag inte kalla det. Men du har din åsikt och jag har min.
För ca tio år sedan hade min förföra chef inbrott i huset.
De hade skaffat ett eget trådlöst larm som de senare hade tänkt installera i nya boendet så de hade bara satt upp detektorer mm lite provisoriskt och utan att sätta upp några skyltar.
Tjuven/tjuvarna hade varit inne i grannbostaden först och sedan brutit sin in hos min förföra chef.
Larmet började tjuta, ringde först till chefens mobil, när han inte svarade ringde det i hans frus telefon, de trodde då att det var ena barnet så de svarade.
När chefen märkte att det var larmet åkte han till bostaden direkt, det tog strax under tio minuter från att larmet gick tills han var hemma.
Inbrottstjuven var borta, tjuven hade troligen blivit så stressad så att personen missade alla smycken som fanns på skrivbordet i ett av sovrummen.
Kommer inte ihåg om något stals alls, men alla rörelsedetektorer hade blivit påverkade så tjuven/tjuvarna hade varit igenom typ hela bostaden.
De hade skaffat ett eget trådlöst larm som de senare hade tänkt installera i nya boendet så de hade bara satt upp detektorer mm lite provisoriskt och utan att sätta upp några skyltar.
Tjuven/tjuvarna hade varit inne i grannbostaden först och sedan brutit sin in hos min förföra chef.
Larmet började tjuta, ringde först till chefens mobil, när han inte svarade ringde det i hans frus telefon, de trodde då att det var ena barnet så de svarade.
När chefen märkte att det var larmet åkte han till bostaden direkt, det tog strax under tio minuter från att larmet gick tills han var hemma.
Inbrottstjuven var borta, tjuven hade troligen blivit så stressad så att personen missade alla smycken som fanns på skrivbordet i ett av sovrummen.
Kommer inte ihåg om något stals alls, men alla rörelsedetektorer hade blivit påverkade så tjuven/tjuvarna hade varit igenom typ hela bostaden.
Vad gäller riktigt brandlarm så har du helt rätt. Men vad som definierar ett riktigt brandlarm måste man då också ha koll på och dom krav som ställs på den som äger ett för att det ska få vara kopplat till räddningstjänsten (eller rättare sagt till larmcentral som sen kontaktar räddningstjänsten). Tex kvartalsprov, årlig kontroll och att utrustningen måste vara godkänd för att få användas som ett automatiskt brandlarm. Mig veterligen finns det ingen privatperson (men det finns säkert någon som har?) som har ett riktigt brandlarm. Ett brandlarm ska verkligen inte förknippas med brandvarningssystem som tex sådana man har kombinerade med inbrottslarm (för dom är inte godkända som brandlarm).hsd skrev:
Ett "riktigt" inbrottslarm är precis vad Verisure säljer, kan dom verifiera med tex kamera att det är ett inbrott så kan dom tekniskt sett kontakta polis (om dom har det som åtgärdsinstruktion eller ej låter jag vara osagt). Men det innebär inte att dom alltid kommer. Det gäller precis samma sak med inbrottslarm som är "riktiga" (till tex företag/ offentligabyggander o dylikt).
Vet en verksamhet som har sitt larm kopplat till larmcentral som inte har väktarutryckning men däremot har larmcentralen i sina åtgärdsinstruktioner att kontakta polisen (efter att dom försökt kontakta kontaktperson) och polisen har vid ett par tillfällen faktiskt åt ut. Man ska dock inte förvänta sig att dom gör det utan dom har egentligen bara haft tur...
För info så är det faktiskt krav på att man ska ha larmet i test i en vecka innan larmet körs skarpt om man ska följa SSF 130, alltså sådana krav som gäller på nästan alla större inbrottslarmanläggningar som utförs. Så det är ju inte ett helt dum idé att även Verisure kör med något liknande.J Jonasdzm skrev:Kul tråd/artikel.
Hade verisure innan vi bytte till ett annat bolag.
Drog nog igång larmet 2-3 gånger första veckan för att testa vad som hände vid skarpt läge.
Hände inte ett smack utom att sirenen drog igång vid ett av tillfällena... gick då ut och stängde dörren... hördes inte ett smack utanför huset från sirenen...
Efter 3e gången ringde vi upp verisure själva för att fråga var de höll hus.
Tydligen är det någon inkörningsperiod på två veckor efter installation när de inte svarar på några larm alls... om man nu inte vill det.. vilket är ett aktivt val som man själv måste göra utan att någon på verisure upplyser om detta.
Sa upp avtalet samma dag till en kostnad av de komponenter som vi köpte extra.
Aldrig mer verisure.![]()