38 225 läst ·
234 svar
38k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Roligt att även få historier från dom som tycker det är bra med Verisure!M Marerl skrev:Jag går emot strömmen ♀️
Att skaffa larm från verisure är enligt oss så värt varenda krona.
Vi har aldrig haft några problem utan alltid bemöts professionellt och trevligt,
några exempel :
Vi va på promenad lämnade altandörren olåst men larmade på. stora sonen cyklade i förväg hem och öppna dörren så larmet gick. Blev rädd stängde dörren o cykla tillbaka till oss och sa ingenting. Vi hade precis bytt telefonnr så bolaget kunde inte ringa oss. Och när vi kom hem va det full rulle med barnen så jag larma av på telefonen o la inte märkte till att larmet gått. Vi sätter oss på altanen och några få minuter senare kom väktare.
Råkade sätta igång brandlarmet när jag lagade mat : direkt kontaktade Verisure oss genom vårat trygghetslarm o kollade läget samt bad om kodord.
vi va inte hemma och det blåste så pass mycket ute att skalskyddet på ett fönster gick igång. Verisure kontakta oss direkt o såg genom kamerorna att ingen va inne men hörde genom trygghetspanelen att det lät som det blåste mycket
Råkade starta larmet mitt i natten och samma sak där direkt började Verisure prata med mig genom trygghetspanelen och ber alltid om kodordet,
Nej för oss känns Verisure tryggt och seriöst.
Dock är jag nyfiken på hur dom kan ha hört i trygghetspanelen att det blåste mycket, känns inte som någon man kan höra bara så där...
e02jr skrev:
För att rätt ska vara rätt, larmet Aftonbladet stör ut är inte ett Verisure-larm, men en sån störsändare kommer påverka alla trådlösa larm. Vet att Verisure larmar om att huvudenheten blir utstörd men har ingen aning om vad de faktiskt gör OM det larmet går. Det kräver ju även att enheten har ethernet inkopplat vilket inte alltid är fallet.
Trådat larm är väl enda sättet att slippa utstörning på det viset.
Har haft Verisure-larm i två hus;
Det förra huset främst för brandskyddet då det huset låg "på landet" långt från grannar.
I nuvarande hus hade vi det installerat två veckor men tröttnade på kvalitén på knappsatsen, det var i stort sätt omöjligt för oss att använda larmet för det gick aldrig att larma på eller av.
Du har helt rätt i att det där inte är en Verisure centralenhet, utan en väldigt gammal Visonic central som funnits länge och förhoppningsvis har det hänt en hel del med tekniken. Rimligen borde larmet generera "tekniskt fel" när den inte får kontakt med detektorerna när larmet är frånkopplat. Är larmet tillkopplat och den tappar kontakten borde ett tekniskt fel inbrott skickas.
Sen att inte köra larm över trådad uppkoppling primärt är ju inte direkt optimal. Då också med en övervakning som pollar larmet så att man vet att man har kontakt, annars blir det ju bara ett felmeddelande i larmet som sen inte kommer ut till dig (om du nu inte är hemma).
Du kan kan köpa en godkänd brandlarmscentral för ca 2.500 spänn och sen rökdetektorer för 200-300 spänn. Så det behöver verkligen inte vara dyrt att införskaffa godkända produkter. Du kan också troligen få till så att du drar all kabel och monterar allt. Sen kommer tekniker och driftsätter och provar av.hsd skrev:
Ett automatiskt brandlarm består av rök- eller värmedetektorer. Om detektorerna upptäcker något, skickas en signal till en centralapparat som i sin tur vidarebefordrar signalen till en bemannad plats (till exempel en reception eller SOS Alarm).
Många företag har detta men leksakerna från Verisure platsar inte
Det som kan svida är väl mest att du behöver underhålla det. Larmöverföringen behöver inte bli så jäkla dyr då du har systemet i egenambition (då du i bostäder inte har krav på det) och kan då göra ett avsteg där pollningen på larmsändaren är lägre eller obefintlig och då blir det helt plötsligt inte så himla dyrt jämfört med tex verisure, fördelen blir dock att räddnignstjänsten dyker upp "direkt".
Kan också förtydliga att det alltid är till SOS Alarm (men det är oftast dom) man ska koppla upp sig till för att man ska få ut räddningstjänsten.Demmpa skrev:
SOS Alarm är som vilken larmcentral som helst, de tar emot larmsignal från nästan vilka system som helst, så länge som systemen pratar de ”normala” ”språken”/larmformaten.
De har massor med olika tjänster, tex, Brandindikering, Brandlarm, Driftlarm, Fastighetsjour, Hisslarm, Trygghetslarm, Inbrottslarm, Kameratjänster, mm.
I Inbrottslarm så kan man skicka även tex Brandindikering. I tjänsten Inbrottslarm tas det fram förbestämda åtgärder som hanteras enligt bestämd larmplan, en åtgärd kan vara att skicka väktare.
Som jag skrev tidigare så finns det vissa regler som måste följas för att kunna få automatisk utryckning av räddningstjänsten, bl.a. att det är en certifierad anläggningsfirman som har driftsatt brandlarmanläggningen samt att det är återkommande besiktning av anläggningen (max 15 månaders mellanrum och minst en gång om året).
Edit:
Det regelverk som idag gäller för brandlarmanläggningar är SBF 110:8, tidigare hette det RUS.
[länk]
[länk]
[länk]
Absolut inte idiotförklarad. Och håller helt med i sak. Men det är om du försöker pracka på andra hur lätt det är och ditten och datten som det blir tokigt. Rent krasst ekonomiskt så är det bättre att själv köpa något motsvarande larm som Verisure och själv koppla till en central. Men för många så är googlandet av att kolla vilket larm man ska ha, de kanske ingen vågar montera själv er. Då köper man sig den tjänsten och är säkert medveten om att man betalar mer. Dvs man tycker det är värt det och lägger sin tid på annat. Det är först när man ska övertyga alla andra om hur rätt man har som har värsta larmet etc som det blir tokigt.Bananskalare skrev:
Nu vet jag inte om man blir idiot förklarad för att man väljer ett hyr larm.
Men man betalar dyrt för larmet. 500:- är rätt mycket. Fria utryckningar är bortkastade pengar. äger man sitt larm väljer man själv vad man vill ha. jag betalar va 1000:- Per år. Men då kostar det om de ska rycka ut
Att montera upp ett larm själv är inte svårt flera hjälper säkert till och programmerar in sensorerna.
Men vill man använda hyrlarm så är det upp till var och en.
Själv har jag Sector Alarm. Skulle byta för något år sedan och sade upp det. Fick då ett pris under 300kr/månad och pallade inte byta. Fördelen är också att om man binder sig 24 månader varje gång så kan man få ett nytt larm. Med lite nya funktioner etc. Köper man sitt larm så bör man ju ha det minst 5 för det ekonomiskt ska vara värt det. Och då och då vill man nog uppgradera någon komponent också.
Men med det sagt så funderar jag själv på att skaffa ett eget Ajax istället.
Magnetkontakter har samma funktion år efter år, känna av om det är öppet/stängt.K koolla skrev:
En rörelsedetektor får sällan nya funktioner.
Rökdetektorer kan få nya funktioner som tex ställbar känslighet, men hur ofta har man behov av det?
Sirener/blixtljus har den karaktäristiken som de ska ha.
Centralenheten kan få nya funktioner. Så länge som de nya funktionerna är mjukvarubaserade så går det oftast att uppgradera äldre centralen med ny mjukvara.
Det är eventuella kameror som man vill byta ut för att få bättre bildupplösning.
Jepp. Och om du läste mitt inlägg och förstod så skrev jag att det är billigare för samma prestanda med eget köpt larm men att en del värderar att inte behöva tänka utan bara tar ett erbjudande på marknaden istället och tycker det är värt pengarna. Men dialogen kring larm är ibland som elbil vs fossilbil. Dvs att ena sidan (alltid köpesidan) ska pracka på andra sidan sina argument. Acceptera att folk värderar enkelheten i hyrlarm istället. Även om man själv hellre tar köplarm. När appstyrningen kom var det rätt nice att bara få ett nytt larm faktiskt. Men visst. Just ju ser jag inte vilken funktion jag skulle sakna.Demmpa skrev:
Magnetkontakter har samma funktion år efter år, känna av om det är öppet/stängt.
Rökdetektorer kan få nya funktioner som tex ställbar känslighet, men hur ofta har man behov av det?
Centralenheten kan få nya funktioner. Så länge som de nya funktionerna är mjukvarubaserade så går det oftast att uppgradera äldre centralen med ny mjukvara.
Det är eventuella kameror som man vill byta ut för att få bättre bildupplösning.
Demmpa skrev:
Tror du att väktaren hade åkt ända fram direkt om inte larmbolaget hade fått in att larmet hade blivit avstängt?
Hur lång tid tog det från att barnet/barnen öppnade dörren (och stängde) tills ni kom hem och larmade av?
Hur länge ljuder sirenen?
har faktiskt ingen aning hur länge den låter, va ca kanske cirka runt 7-8 minuter efter vi kom hem och väktaren kom strax därefter .
Våra sirener ljuder betydligt längre än någon minut. Vi har en ute och flera inne.
Sen har vi även ett blixtljus ute och några inne.
Samt att det går inte att missa på vare sig larmpanelen eller i mobilappen att larm har löst ut.
M maria01 skrev:
En annan sak att tänka på kring riktiga brandlarm är att de alltid kommer med en utryckningskostnad, även vid konstaterad brand. Detta lärde jag mig när jag för 15 år sedan startade brandlarmet och utrymde en hel nattklubb.
Då var kostnaden 4.ooo för utryckning härni Helsingborg, men Malmö tog vid samma tidpunkt 15.ooo!
Det är ju en aspekt i sammanhanget.
Då var kostnaden 4.ooo för utryckning härni Helsingborg, men Malmö tog vid samma tidpunkt 15.ooo!
Det är ju en aspekt i sammanhanget.
ja men som vanligt har folk svårt o ta det o det kommer direkt mothugg om det, men tycker väll vi alla ska vara vuxna människor o låta andra besluta själva vad som är värt pengarna o inteT TechChad skrev:
Jätte tråkigt där det strulat men bara för det inte funkar för vissa betyder det ju inte att det är så för alla.
När det blåser ordentligt här så hörs det tydligt inne att det blåser. Och ljuder är riktigt bra i panelen, kan praktiskt taget viska långt bort o dom hör vad jag säger,
Okej, det var imponerande!M Marerl skrev:ja men som vanligt har folk svårt o ta det o det kommer direkt mothugg om det, men tycker väll vi alla ska vara vuxna människor o låta andra besluta själva vad som är värt pengarna o inte
Jätte tråkigt där det strulat men bara för det inte funkar för vissa betyder det ju inte att det är så för alla.
När det blåser ordentligt här så hörs det tydligt inne att det blåser. Och ljuder är riktigt bra i panelen, kan praktiskt taget viska långt bort o dom hör vad jag säger,
Nu tror inte jag att "Verisures" (minns jag rätt ät det Honeywell produkter i grunden) prylar är sämre än något annat vad gäller det tekniska.
Det dom brister på är att tex installation inte utförs ordentligt alla gånger då man inte utrustar "teknikerna" med rätt verktyg och rätt kunskap. Sen är det troligen väldig skillnad då beroende på vart i landet du bor då det är franchising. Det blir ju som att det finns olika bra ICA butiker.
Jag kommenterade ingenting angående skillnaden mellan egenköpt eller hyra.K koolla skrev:Jepp. Och om du läste mitt inlägg och förstod så skrev jag att det är billigare för samma prestanda med eget köpt larm men att en del värderar att inte behöva tänka utan bara tar ett erbjudande på marknaden istället och tycker det är värt pengarna. Men dialogen kring larm är ibland som elbil vs fossilbil. Dvs att ena sidan (alltid köpesidan) ska pracka på andra sidan sina argument. Acceptera att folk värderar enkelheten i hyrlarm istället. Även om man själv hellre tar köplarm. När appstyrningen kom var det rätt nice att bara få ett nytt larm faktiskt. Men visst. Just ju ser jag inte vilken funktion jag skulle sakna.
Utan det var funktioner på de olika enheterna oberoende om det är egenköpt eller hyra.
Visst blir detektorer uppdaterade hela tiden.Demmpa skrev:
Magnetkontakter har samma funktion år efter år, känna av om det är öppet/stängt.
Magnetkontakter med vibrations detektorer fanns inte förr (även om man nu kan se det som en annan typ), rörelsedetektorer får nya algoritmer för att minimera falsklarm och förr fanns det ju inte antimask heller. Sirener finns det ju el hel del varianter på med dom som har frekvenser (oftas varierande frekvens) som en "människa" knappt klara av även om det inte låter på tok för högt.
T TechChad skrev:Okej, det var imponerande!
Nu tror inte jag att "Verisures" (minns jag rätt ät det Honeywell produkter i grunden) prylar är sämre än något annat vad gäller det tekniska.
Det dom brister på är att tex installation inte utförs ordentligt alla gånger då man inte utrustar "teknikerna" med rätt verktyg och rätt kunskap. Sen är det troligen väldig skillnad då beroende på vart i landet du bor då det är franchising. Det blir ju som att det finns olika bra ICA butiker.
Ja så kan det ju antagligen vara så klart, dom vi hade verkade iallafall ha kunskapen och kompetensen och ja deras trygghetspanel är imponerande, känns jätte skönt att om det händer något vi säger att jag svimmar och blir okontaktbar då kan barnen trycka in två knappar ( lärt dom hur man gör ) så kommer Verisure börja prata med dom genom panelen o då kan dom exempel säga att mamma svimmat o då skickar dom efter ambulans. Så det känns tryggt.