38 225 läst ·
234 svar
38k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Intressant studie !S svanstrom skrev:Larm är bra att ha, men det finns annat som är viktigare, som fysiskt skalskydd och att ta bort ytor på tomten där inbrottstjuvar kan jobba ostört.
Här är en riktigt bra studie skriven av en polis och f.d låssmed, där han har intervjuat 20 inbrottstjuvar om hur de tänker och deras tillvägagångssätt: [länk]
Den bör man läsa och agera efter först och sen kan man skaffa larm.
Klistrar in tabellen nedan förTLDR:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag monterade Powemaster tror det gick på 20000:- Då installerade jag larmet själv.S SueCia skrev:
Så under 48000:- går å komma. Men hade jag haft större hus med fler fönster så hade det blivit dyrare eftersom då behöver man fler magnetkontakter
Upplever själv att Verisure kör med en väldigt aggressiv säljtaktik, säkert 5-6 besök på 2 årRedaktionen skrev:
Dom vill veta vad jag betalar idag... motfråga vad ska ni ha? Inget svar dom vill komma in och presentera sina grejer.
Pris 1. 8000:- Tackar nej, då sjunker priset till 5995:-
Tackar nej till 5995:- Verisures säljare ringer två dagar senare och erbjuder samma paket för 3000:- Det känns inte så seriöst. Mitt råd om du vill ha Verisure säg nej så sjunker priset
Finns det någon nytta med larmen alls? Det känns bara som att de gör pengar genom att spela på folks rädslor.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
T TH885 skrev:Nu är det ett larmbolag man betalar för och inte en insatsstyrka.
Självklart kommer dom inte och haffar tjuvar , dom kan skrämma bort, säkra huset, meddela och täppa till fönster eller dörrar om man är borta.
Vi har haft två inbrott på vår gata för några år sedan och det var husen som inte hade larm.
Sen den gamla myten att har man larm så skyltar man att har värdesaker är ju lika dum som gammal.
Man har det för en trygghet inte för att skydda en ev mona lisa i vardagsrummet.
Vi har larm från en annan leverantör. För vår del handlar det främst om att få ut en brandutryckning lite snabbare i det fall det skulle börja brinna. Vi har en hund som är ensam hemma några timmar om dagen och om månadskostnaden kan rädda livet på honom en enda gång så är det värt varenda krona.D Daniel 109 skrev:
Inbrott är jag inte lika brydd över. Vill någon stjäla min TV så får de göra det, så länge de lämnar kvar hunden.
Det är ju bara det att de inte kan larma ut brandkår bara för att de får ett brandlarm. Så den nyttan är ganska begränsad.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har fått för mig att vaktbolaget inte får larma brandkårenB Bonzo2000 skrev:Vi har larm från en annan leverantör. För vår del handlar det främst om att få ut en brandutryckning lite snabbare i det fall det skulle börja brinna. Vi har en hund som är ensam hemma några timmar om dagen och om månadskostnaden kan rädda livet på honom en enda gång så är det värt varenda krona.
Inbrott är jag inte lika brydd över. Vill någon stjäla min TV så får de göra det, så länge de lämnar kvar hunden.
Jag har för mig att de måste kunna se att det brinner via kameror för att kunna larma ut brandkåren. Det blir på tok för mycket falsklarm annars. Även om man har uppkopplade kameror så har branden i allmänhet gått långt innan den dyker upp på kameror.
Hade en Verisure säljare här för ett par år sedan. Jag sa att det inte passade. Han ville då komma tillbaka en annan dag. Han ville inte sälja något utan bara prata om säkerhet. Ok, tänkte jag. Jag vet att jag inte kommer köpa något, men prata säkerhet kan jag tänka mig att göra. Så vi kom överens om en kväll. Han kom och ville att vi skulle titta i huset. Nej, vi sitter ute sa jag. Han hade lite invändningar men jag stod på mig. Vi slog oss ned i utemöbeln. Han berättade om systemet. Jag frågade om han hade statistik på hur snabbt de brukar vara på plats i mitt område. Han slingrade sig. Jag frågade då hur nära det var till vaktbolag som rycker ut. Han menade då att bilar åkte runt och närmsta bilen kommer. Ok, hur många bilar finns vanligtvis i området då? Han började då prata om att etiketterna var viktigast… Jag sa att jag inte var intresserad. Han sänkte då installationspriset rätt rejält (minns inte från vad till vad). Då jag forfarande inte var intresserad sa han att han gjorde ett ”undantag” och ringde och kollade med chefen. Jag var dock fortfarande inte intresserad och sa att månadskostnaden är ju det som blir dyrt i längden. Han gick ner endel på den också, men jag räknande då på vad det blev tillsammans under en 10 års period och sa att jag kan ju i princip bygga ett hur avancerat larm som helst för de pengarna, med nät som kastas över inbrottstjuvar och allt. Efter ytterligare försök till övertalning begav han sig moloket iväg. Jag påminde honom då om att han ju ändå inte velat sälja något. Jag tyckte det hela var rätt roligt, och de har aldrig varit här igen…
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är det här som gjort mig lite skeptisk till larm.D Daniel 109 skrev:
Dom "rycker ut", men kan inte förhindra inbrott, och kommer inte ingripa, utan endast ringa polisen om det är något pågående.
Oftast handlar det dock mer om att konstatera att detr har hänt, och ev tejpa igen fönster/stänga dörr osv
För brandlarm pss - brandkåren rycker inte ut snabbare eftersom man måste konsttaera att det brinner: Dvs antingen genom kameror (om man skaffar det) eller att väktare åker dit och ser det.
I vissa lägen, tex ensligt boende med få grannar, kan det ju vara bra: Men frågan är då vad deras utryckningstid är ?
Mitt resonemang är att jag hellre har ett larm som larmar mig direkt till min och min sambos mobil och vara utan "vaktabbonemang". Då kan jag ringa ngn granne som kan kolla till huset och ev larma brandkår eller om jag har möjlighet åka hem själv.
Men att skydda hunden från brand skulle kunna vara ett skäl: Förutsatt att brandkåren då larmas snabbareä n utan larm förstås. Mot inbrott ser jag själva hunden som en bättre garant
Jag har pratat med mitt vaktbolag nu och de bekräftar det du skriver. Om brand/röklarmet löser ut så aktiveras kameran som är kopplad till larmet. Om de då kan bekräfta att det brinner så får de ringa SOS direkt. Samtidigt som de ringer SOS kontaktas även jag (eller min sambo).D Daniel 109 skrev:
Om de inte kan bekräfta brand så kontaktas jag ändå, och om jag inte är på plats så skickar de ut en väktare för kontroll. Om vi angett kontaktvägar till grannar så kontaktas även dessa.
Jag känner att man kan spara värdefulla minuter med ett brandlarm, även om vaktbolaget måste bekräfta via kamera att det brinner innan de får ringa SOS. Annars skulle man behöva vänta tills branden är så pass allvarlig att någon av grannarna märker av det och ringer SOS.klaskarlsson skrev:
Det är det här som gjort mig lite skeptisk till larm.
Dom "rycker ut", men kan inte förhindra inbrott, och kommer inte ingripa, utan endast ringa polisen om det är något pågående.
Oftast handlar det dock mer om att konstatera att detr har hänt, och ev tejpa igen fönster/stänga dörr osv
För brandlarm pss - brandkåren rycker inte ut snabbare eftersom man måste konsttaera att det brinner: Dvs antingen genom kameror (om man skaffar det) eller att väktare åker dit och ser det.
I vissa lägen, tex ensligt boende med få grannar, kan det ju vara bra: Men frågan är då vad deras utryckningstid är ?
Mitt resonemang är att jag hellre har ett larm som larmar mig direkt till min och min sambos mobil och vara utan "vaktabbonemang". Då kan jag ringa ngn granne som kan kolla till huset och ev larma brandkår eller om jag har möjlighet åka hem själv.
Men att skydda hunden från brand skulle kunna vara ett skäl: Förutsatt att brandkåren då larmas snabbareä n utan larm förstås. Mot inbrott ser jag själva hunden som en bättre garant![]()
Hunden är inget vidare inbrottsskydd i sig själv. Han skulle förmodligen släppa in tjuven och springa och hämta en av sina leksaker så att de kan leka medans vi blir rånade.
köp en hundluckaklaskarlsson skrev:
Det är det här som gjort mig lite skeptisk till larm.
Men att skydda hunden från brand skulle kunna vara ett skäl: Förutsatt att brandkåren då larmas snabbareä n utan larm förstås. Mot inbrott ser jag själva hunden som en bättre garant![]()