Det går väldigt fort tills en brand inte går att kontrollera. Finns man inte på plats är det ofta kört oavsett larm.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går väldigt fort tills en brand inte går att kontrollera. Finns man inte på plats är det ofta kört oavsett larm.
Givetvis är det så, men jag gör hellre vad jag kan för att slippa undra om utgången varit annorlunda om jag bara gjort mer. Även om chansen bara ökar marginellt så är det för mig värt det, men jag respekterar om andra inte känner likadant eller gör andra val.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
...

Hunden är inget vidare inbrottsskydd i sig själv. Han skulle förmodligen släppa in tjuven och springa och hämta en av sina leksaker så att de kan leka medans vi blir rånade. :D
Samma sak med vår lilla hund.
Men kollar du tex undersökningen ovan så är det en hel del inbrottstjuvar som drar sig för att göra inbrottet om dom ser tecken på hund eller hör en hund (även om det inte gäller alla)

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vem är snabbast på plats vaktbolaget eller polisen?
Är de här en kuggfråga? Jag tror PostNord är först.

• Haha
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Om vaktbolaget skulle ringa mig och branddeckaren har löst ut och jag inte är hemma så hade jag larmat brandkåren själv. Så även om inte vaktbolaget inte kan larma så larmas jag. Så uppkoppling av brandlarmet mot larmcentral känns självklart. Tur att man bor som man gör. Jag tror att chansen är större att en granne eller någon annan ser branden och larmar. Än vaktbolagets väktare.... Förvisso en brand som härjat i 10 min. då är det tyvärr ingenting kvar när brandkåren är klar. Men väktaren, 20min. Ännu värre. Det skulle vara om man bodde långt ifrån grannar och andra människor. Mest för att få dit brandkåren som kan komma och eftersläcka.
Då känns det bra och ha en väktare som ändå larmar ut brandkåren. Även om inget finns att rädda. Kanske man har tur och brandkåren hinner rädda husen runt omkring.

hsd
Har man ett riktigt brandlarm så kommer räddningstjänsten
Detsamma gäller riktigt inbrottslarm, då rycker polisen ut

Men det kostar :sweat:

Vad gäller inbrottsskydd i fritidshuset har ett egeninstallerat larm med många kluriga givare.
Batteribackup, meddelande via mobilnät, oåtkomligt för sabotage och för så mycket oväsen att det kan väcka döda på kyrkogården 2 km bort.
Månadskostnad för driften ca 15 kr kanske.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Om vaktbolaget skulle ringa mig och branddeckaren har löst ut och jag inte är hemma så hade jag larmat brandkåren själv. Så även om inte vaktbolaget inte kan larma så larmas jag. Så uppkoppling av brandlarmet mot larmcentral känns självklart.
Vi har vårt larm kopplad till våra egna telefoner, både som notiser i appen och som SMS.
Vi har i dagsläget tio rökdetektor (varav nio multidetektorer) (villa enplan med källare, 100+100) inkopplade till var sin ingång på larmet. Så om röken sprids mellan rummen så triggas ytterligare rökdetektor med ny notis/SMS som följd.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Larm som inte löser ut i skarpt läge och installatörer som ljuger om att produkterna fungerat när de inte har det, kritiken mot Verisure är tuff.

Du kan läsa artikeln här: Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Kul tråd/artikel.

Hade verisure innan vi bytte till ett annat bolag.

Drog nog igång larmet 2-3 gånger första veckan för att testa vad som hände vid skarpt läge.
Hände inte ett smack utom att sirenen drog igång vid ett av tillfällena... gick då ut och stängde dörren... hördes inte ett smack utanför huset från sirenen...

Efter 3e gången ringde vi upp verisure själva för att fråga var de höll hus.
Tydligen är det någon inkörningsperiod på två veckor efter installation när de inte svarar på några larm alls... om man nu inte vill det.. vilket är ett aktivt val som man själv måste göra utan att någon på verisure upplyser om detta.

Sa upp avtalet samma dag till en kostnad av de komponenter som vi köpte extra.

Aldrig mer verisure. :rofl:

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Även om Verisure skulle leverera en bra fungerade och prisvärd tjänst skulle jag ändå aldrig teckna mig pga att de är kör med så fula försäljningsmetoder.

Men nu har de ingen prisvärd tjänst, och tydligen inte heller väl fungerande. Så, tja....ni fattar själva.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Del 2, Verisure värsta bluffen, ni som betalar dyra månadsavgifter, säg upp skiten!
https://tv.aftonbladet.se/video/339787/200-sekunder-falsk-trygghet-del-2

Och så här lätt deaktiverar man larmet utan kod
https://tv.aftonbladet.se/video/339930/saa-stor-tjuven-ut-larmen

Totalt meningslöst med dom här larmabonnemangen, endast en enorm kassako för Verisures ägare ... parasiter som lever gott på folks oro :mad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ri-verisures-svenske-vd-har-mangmiljoninkomst

Redigerat:
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Kul tråd/artikel.

Hade verisure innan vi bytte till ett annat bolag.

Drog nog igång larmet 2-3 gånger första veckan för att testa vad som hände vid skarpt läge.
Hände inte ett smack utom att sirenen drog igång vid ett av tillfällena... gick då ut och stängde dörren... hördes inte ett smack utanför huset från sirenen...

Efter 3e gången ringde vi upp verisure själva för att fråga var de höll hus.
Tydligen är det någon inkörningsperiod på två veckor efter installation när de inte svarar på några larm alls... om man nu inte vill det.. vilket är ett aktivt val som man själv måste göra utan att någon på verisure upplyser om detta.

Sa upp avtalet samma dag till en kostnad av de komponenter som vi köpte extra.

Aldrig mer verisure. :rofl:
När jag skaffade mitt larm (har ett eget larm)
så hade jag en del problem i början. men vaktbolaget ringde vackert varje gång. Jag hade inga fria utryckningar. det är bara buffel och båg. Då är det bättre att betala den gången det behövs. på 7år ingen gång
om det inte är skalskyddet som larmar finns det ingen anledning att bry sig. å andra sidan om nu skalskyddet larmar då är det bara intressant att de åker om man själv inte kan komma dit.

• Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
S
B Bonzo2000 skrev:
Givetvis är det så, men jag gör hellre vad jag kan för att slippa undra om utgången varit annorlunda om jag bara gjort mer. Även om chansen bara ökar marginellt så är det för mig värt det, men jag respekterar om andra inte känner likadant eller gör andra val.
skulle det kännas lika bra om det brinner, brandlarmet går och verisure väljer att inte skicka någon? :D

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att vi som har Verisure gott kunde sätta dem på prov nån gång då och då. "Glömma" låsa ytterdörren när det är larmat, öppna utan att larma av och sedan vänta och se vad som händer till exempel. Inte så att man ska okynneslarma bara för att jävlas men om man som vi har betalat tiotusentals kronor till dem utan en enda utryckning och funderar på att säga upp abonnemanget kan man väl ge dem en chans att visa vad de går för först. Och sedan rapportera i den här tråden.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Jag kan tillägga att vi hade en skum incident med Verisure förut. Vår kattvakt hade skickat sin dotter och hon kunde ingen larmkod, så larmet gick. Vi fick samtal från kattvakten men inte från Verisure. Annars har det oftast funkat, särskilt när vi råkar öppna fel dörr när skalskyddet är på. Då får vi avaktivera och får ett SMS om att ingen åtgärd sker. Och varje gång det är strömavbrott så får vi veta det, så mobilabonnemanget till centralenheten verkar funka. Någon gång när jag har råkat dra ett falsklarm har jag också pratat med larmcentralen i deras röstdosa och fått uppge vårt kodord. Så tekniken verkar fungera, men någon utryckning har det aldrig behövt bli.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.