S
@ @ndreas skrev:
Eller så monterar man ett riktigt larm själv. Installerade själv ett DSC Neo larm som är ett hybridlarm alltså både trådat och trådlöst. Kör de flesta larm komponenterna trådat. Den typen av larm installeras i kommersiella byggnader. Kostade så klart en del att köpa alla komponenter men inte mer än vad larmbolagen kostar på 1-2 år...!
ja sätter man grejerna själv får man ett extremt fint larm för 48 000, men jag valde att förutsätta att de flesta inte kan :)

@
S SueCia skrev:
ja sätter man grejerna själv får man ett extremt fint larm för 48 000, men jag valde att förutsätta att de flesta inte kan :)
Vårt "proffslarm" kostade mig 6-7000 kronor. Inga 48.000 kronor. Med tanke på att det torde fungera i 10 år så pratar vi om 700 kr/år. Hade jag valt t.ex. verisure hade 10 år minst kostat (600 kr/mån x12 x10) 72 000 kr! :crysmile:
:surprised: :crysmile: :surprised:

Det var för övrigt första gången jag installerade ett sådant larm..

S
@ @ndreas skrev:
Vårt "proffslarm" kostade mig 6-7000 kronor. Inga 48.000 kronor. Med tanke på att det torde fungera i 10 år så pratar vi om 700 kr/år. Hade jag valt t.ex. verisure hade 10 år minst kostat (600 kr/mån x12 x10) 72 000 kr! :crysmile:
:surprised: :crysmile: :surprised:

Det var för övrigt första gången jag installerade ett sådant larm..
snyggt, men 7000kr kommer man inte långt på ens med eget montage :O bara en spc 5330 ligger väl runt 5-6 000?

@
S SueCia skrev:
snyggt, men 7000kr kommer man inte långt på ens med eget montage :O bara en spc 5330 ligger väl runt 5-6 000?
Jo, det gör man. Om man passar på när det är bra pris och beställer från andra EU länder 

Kan du välja en del trådade komponenter (t.ex. brandvarnare) så kostar de en fjärdedel av de trådlösa....

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag är rätt nöjd med verisure.

• Gilla
Melker1968
  • Laddar…
J Johan Påhlman skrev:
Vad är din totalkostnad per månad, inklusive startavgifter osv?

Har du Verisures inomhuskameror? Är du i så fall "rätt nöjd" med att ha kameror i ditt hem som du inte har någon kontroll över?

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är det dummaste, har någon kostat på ett larm så visar man tjuven att det finns värdeföremål i huset
Tror du man blir stoppad oftare av polisen om de står Turbo på bilen också eller? Ditt uttalande kanske gällde på 80-talet men knappast längre. De flesta har nog larmen idag som en trygghet att veta att ingen varit i huset när man var borta, inte för att man tror att någon väktare skulle ta tjuven.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Larm är bra att ha, men det finns annat som är viktigare, som fysiskt skalskydd och att ta bort ytor på tomten där inbrottstjuvar kan jobba ostört.

Här är en riktigt bra studie skriven av en polis och f.d låssmed, där han har intervjuat 20 inbrottstjuvar om hur de tänker och deras tillvägagångssätt: https://www.fargelanda.se/media/157558/vad_vet_vi_om_bostadsinbrott_kent_pira.pdf

Den bör man läsa och agera efter först och sen kan man skaffa larm.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Tror du man blir stoppad oftare av polisen om de står Turbo på bilen också eller? .....
Det var en väldigt haltande och därmed irrelevant jämförelse.

M MagHam skrev:
Det var en väldigt haltande och därmed irrelevant jämförelse.
Det var inte jämförelsen som var det viktiga. Men tror du själv på ditt uttryck? Isåfall finns det gott om rikedomar i folks hem med tanke på hur många larm som är installerade.

T
Nu är det ett larmbolag man betalar för och inte en insatsstyrka.
Självklart kommer dom inte och haffar tjuvar , dom kan skrämma bort, säkra huset, meddela och täppa till fönster eller dörrar om man är borta.

Vi har haft två inbrott på vår gata för några år sedan och det var husen som inte hade larm.
Sen den gamla myten att har man larm så skyltar man att har värdesaker är ju lika dum som gammal.
Man har det för en trygghet inte för att skydda en ev mona lisa i vardagsrummet.

Jag har verisure och när månadskostnaden gick till 460kr mån så ringde jag bara dom och bad dom sänka priset, jag betalar nu 349kr. Vilket jag tycker är värt speciellt för barnens skull som kommer hem själva på dagen efter skolan så dom vet att ingen är i huset.

• Gilla
Vasteras och 5 till
  • Laddar…
J Johan Påhlman skrev:
Upplägget känns bekant. Ny medlem skriver sitt allra första inlägg, och skriver något positivt om ett företag, gärna ett ifrågasatt företag :thinking:.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Verisure skaffar man väl främst för att slippa oväntade besök från deras telefonförsäljare?

Jag valde bort dom då dom inte har en utomhus-siren som tillval. Känns sådär lagom seriöst.

• Gilla
Dannehej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.