38 225 läst ·
234 svar
38k läst
234 svar
Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar
Ja, det är väl just det man kan fråga sig.M maria01 skrev:
Se till att fönster och dörrar är stängda osv. så att det inte uppstår några följdskador och underrätta husägaren om läget. Men när det gäller privatbostäder vet jag inte ens om de fixar med t.ex. låssmed eller glasfirma om det behövs.
Helt dumt är det i och för sig inte. En f.d. granne hade inbrott 3 gånger under tiden vi bodde där och en gång hade balkongdörren stått vidöppen hela dagen mitt i smällkalla vintern så det var minusgrader i hela huset.
Men får man själv t.ex. sms när larmet går kan man ju själv ordna med den "tillsynen".
500kr för en villa aldrig i livet en hund gör mer nytta
jag tänker mest så här vad finns det nu förtiden i villa som har så högt värde idag att det skulle löna sig att betala 500kr och då är det ingen garanti att saker finns kvar en då för försäkringsbolagen kräver ju inte att man har Verisure eller liknade har man dyr konst och mer värdefulla saker så kräver dom nog nåt helt annat en Verisure som lösning
jag tänker mest så här vad finns det nu förtiden i villa som har så högt värde idag att det skulle löna sig att betala 500kr och då är det ingen garanti att saker finns kvar en då för försäkringsbolagen kräver ju inte att man har Verisure eller liknade har man dyr konst och mer värdefulla saker så kräver dom nog nåt helt annat en Verisure som lösning
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag skulle aldrig betala för "fria utryckningar"M maria01 skrev:500kr för en villa aldrig i livet en hund gör mer nytta
Jag har bara tjänsten att de ringer mig när larmet går. Så får man själv avgöra.. de kostar 1000:- i månaden.
Det är fördelen med att man har ett eget larm
Jag har inte behövt det på 7år....
vad har du larm till stockholm är ju så säkertBananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Har man Verisure eller liknande bolag så har man blivit rånad redan innan tjuven varit där. Man är fruktansvärt naiv om man tror att trådlösa leksaker från ett bolag vart larmtekniker inte ens vet vad en dubbelbalansering är för något är värt en enda krona
Det finns riktiga larmer som installeras av utbildade larmtekniker, och de behöver inte ens vara jättemkt dyrare att installera än verisure, men däremot betydligt lägre månadskostnad.
Det finns riktiga larmer som installeras av utbildade larmtekniker, och de behöver inte ens vara jättemkt dyrare att installera än verisure, men däremot betydligt lägre månadskostnad.
Alla dörrförsäljande larmbolag är av samma skrot och korn. Säljarna är unga som agerar efter ett tydligt manus, dom kan inte ett skit om larmteknik eller säkerhet. Paketen de säljer är alltid underdimensionerade, eftersom det annars skulle bli så inihelvete dyra månadskostnader om de faktiskt sålde paket som ger ett hyfsat skalskydd för en villa.
Inomhuskamerorna har kunden ingen kontroll över, jag vet inte med er, men jag skulle aldrig i helvete låta ett företag installera kameror i mitt hem som jag varken kommer åt själv eller kan säkra upp och kontrollera access till.
Prissättningen är inte tydlig men alltid för dyr om man jämför med vad man får för pengarna.
Om man ogillar att bli rånad av lismande dörr-nasare så rekommenderar jag istället att köpa ett eget bra larm från en seriös firma, som t.ex Protexus och koppla upp det mot en prisvärd larmcentral. Fria uttryckningar är en rip-off, betydligt bättre att betala extra de ytterst få gånger man faktiskt behöver utryckning.
Jag betalade runt 12 000 för mitt larm (central, 2 manöverpaneler, 5 magnetbrytare, 5 rörelsedetektorer, 2 rökdetektorer, utomhussiren), nu har larmet snurrat perfekt i 7 år vilket ger en månadskostnad på 142 kr. Till det tillkommer uppkoppling mot Tempest larmcentral för en knapp hundring i månaden. Så runt 240 kr / mån och billigare blir det för varje månad.
Skulle jag köpt samma storlek på larm från Verisure så hade priset blivit oändligt mycket högre och jag hade inte ens haft äganderätt till larmet. Plus att hade jag velat byta larmcentral så hade det inte heller gått.
Inomhuskamerorna har kunden ingen kontroll över, jag vet inte med er, men jag skulle aldrig i helvete låta ett företag installera kameror i mitt hem som jag varken kommer åt själv eller kan säkra upp och kontrollera access till.
Prissättningen är inte tydlig men alltid för dyr om man jämför med vad man får för pengarna.
Om man ogillar att bli rånad av lismande dörr-nasare så rekommenderar jag istället att köpa ett eget bra larm från en seriös firma, som t.ex Protexus och koppla upp det mot en prisvärd larmcentral. Fria uttryckningar är en rip-off, betydligt bättre att betala extra de ytterst få gånger man faktiskt behöver utryckning.
Jag betalade runt 12 000 för mitt larm (central, 2 manöverpaneler, 5 magnetbrytare, 5 rörelsedetektorer, 2 rökdetektorer, utomhussiren), nu har larmet snurrat perfekt i 7 år vilket ger en månadskostnad på 142 kr. Till det tillkommer uppkoppling mot Tempest larmcentral för en knapp hundring i månaden. Så runt 240 kr / mån och billigare blir det för varje månad.
Skulle jag köpt samma storlek på larm från Verisure så hade priset blivit oändligt mycket högre och jag hade inte ens haft äganderätt till larmet. Plus att hade jag velat byta larmcentral så hade det inte heller gått.
larmcentralen måste ligga nära hemmet för att kunna ha nån chans att stoppa tjuven då eller?S svanstrom skrev:Alla dörrförsäljande larmbolag är av samma skrot och korn. Säljarna är unga som agerar efter ett tydligt manus, dom kan inte ett skit om larmteknik eller säkerhet. Paketen de säljer är alltid underdimensionerade, eftersom det annars skulle bli så inihelvete dyra månadskostnader om de faktiskt sålde paket som ger ett hyfsat skalskydd för en villa.
Nä, larmcentralen ligger, som namnet antyder, centralt någonstans och sen har de i sin tur avtal med väktarbolag runt om i landet som sköter själva utryckningarna. Man kan ju för all del kolla vartifrån de utgår i den aktuella orten, men, som sagt, tänker man sig att de skall åka dit och stoppa/haffa tjuven är det någon annan tjänst man är ute efter.M maria01 skrev:
Har jobbat på flera arbetsplatser som råkat ut för upprepade inbrott där vakterna inte lyckats haffa tjuvarna eller på annat sätt förhindra stöld trots att de sitter och pöser på vaktkontoret i samma byggnad. I ett fall till och med ett skyddsobjekt med beväpnade vakter.
Eller så monterar man ett riktigt larm själv. Installerade själv ett DSC Neo larm som är ett hybridlarm alltså både trådat och trådlöst. Kör de flesta larm komponenterna trådat. Den typen av larm installeras i kommersiella byggnader. Kostade så klart en del att köpa alla komponenter men inte mer än vad larmbolagen kostar på 1-2 år...!S SueCia skrev:Har man Verisure eller liknande bolag så har man blivit rånad redan innan tjuven varit där. Man är fruktansvärt naiv om man tror att trådlösa leksaker från ett bolag vart larmtekniker inte ens vet vad en dubbelbalansering är för något är värt en enda krona
De flesta försäkringsbolag ger ju rabatt om man har larm med utryckning. Mitt ger lika mycket rabatt som månadskostnaden för larmet.
Har haft användning för det två gånger. Bägge gångerna hade jag glömt stänga källardörren när jag åkte. Sen ger jag inte ett ruttet lingon för utryckningen, tjuvarna hade hunnit ta med sig stommen innan vaktbolaget hade kommit fram till mig
Har haft användning för det två gånger. Bägge gångerna hade jag glömt stänga källardörren när jag åkte. Sen ger jag inte ett ruttet lingon för utryckningen, tjuvarna hade hunnit ta med sig stommen innan vaktbolaget hade kommit fram till mig